Byggahus.se

För vilken tid tar hantverkare betalt?

7k läst  40 svar

1. B
    Medlem Nivå 5
    Har även sett företag som debiterar olika timpriser beroende på om de sitter i bilen eller om de utför en tjänst.

Är väl som vanligast där du t ex utför en tjänst med hjälp av utrustning som är dyr, medan du inte kostar lika mycket när du sitter i bilen och ej använder utrustningen.

2. I
    Medlem · Nivå 8
    Hej, snickare här.
    Det som är normalt är att du som kund betalar för snickarens tid han lägger ner för att göra just ditt jobb. Dagen börjar 07 och slutar 16. Antingen är det skrivet att dagen börjar med start från firman, eller att start ute hos kund. Det varierar mellan firmor.

Det innebär, Arbetstiden startar 0700 (i det ingår tiden restiden som behövs för att köpa material för att lösa just ditt projekt). Sen brukar det oftast även tillkomma en chablonavgift per dag för servicebilen.

Så det du betalar för är : Tiden han snickrar, tiden han kör bilen (med start 07 och slut 16), Bilens chablonavgift.

3. I
    Medlem · Nivå 8
    Det stämmer, visa service företag debiterar olika priser. Oftast till fördel för kunden.

4. B
    Medlem Nivå 1
    ALLT kostar..Det blir därför billigare om du väjer en UE nära dig.. för alla tar betalt från att de sätter sig i firmabilen.
    restid från firman till arbetsplatsen.
    Måste de sen åka o köpa nåt så är det också arbetstid.
    Även mellansnack med en UE kostar, så prata inte med dem i onödan .-)

5. T
    Medlem Nivå 1
    Detta kanske förklarar varför de flesta låter sina anställda utgå från firman och "bara" tar betalt därifrån. Kunden skulle annars bli debiterad från den anställdes hem, vilket kan ligga vart som helst. Om kunden väljer en firma i samma stad för att det då skall bli kort resväg så är det inte så kul om hantverkaren bor 20 mil bort och skall ha betalt därifrån.
    https://malarnasfacktidning.se/2015/09/resan-hemifran-betald-arbetstid/

6. N
    Medlem Nivå 6
    Alltså. Vad den anställde får betalt för, och vad företaget debiterar kunden för har inget med varandra att göra.

7. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 3
    Hur funkar det egentligen med materialbiten? En annan beställer ju allt som ska ingå till kunderna innan jobbet startar men då är jag inte snickare heller, när jag snickrar hemma brukar jag beställa lastbilsutkörning och få allt material uträknat samt allt som tillkommer, lim, skruv, etc. Kostar 400kr plus moms. Säger typ att jag ska regla en 4m lång vägg så får jag ett plastat paket med reglar, byggskivor, gips, skruv, bandad skivskruv, dörrkarm, dörr ja allt som behövs för väggen.

Jag är nyfiken då ett lass gips och reglar kan kosta typ 2-3000kr för hantverkare om man räknar på bil, ersättning och timpris samt moms i frakt. Är det inte bättre o beställa utkörning på allt istället direkt ut till kunderna?

Får inte ihop att man behöver åka o hämta ett paket med skruv på bygghandeln, har man inte sånt i servicebilen och beställer mer och fyller på när det börjar bli dåligt?

8. T
    Medlem Nivå 1
    Hur tänker du nu? Kostnad för företaget = debitering hos kunden på ett eller annat sätt, gäller oavsett bransch annars går man minus.

9. N
    Medlem Nivå 6
    Företaget kan ta 1000 or timman på plats och inget för restid. Eller 900 på plats och restid. De kan ta betalt för inköparens direkta tid, eller inte. Sällan tar man betalt för lönekontorets direkta tid.
    Liknande kan man ta höga marginaler på material och gå förlust på timmarna om man så vill, och lyckas sälja det.
    För företaget är det såklart ett behov av att alla pengar totalt in blir högre än pengarna totalt ut.
    Inget av detta påverkar vad någon av dessa personer får för lön, eller för vilka moment. Yrkesarbetare kan få betalt för restid och löneadminstratören för sin tid, även om det inte syns direkt på fakturan.

10. T
    Medlem Nivå 1
    På vilket sätt har det här med mitt inlägg att göra?

11. M
    Medlem · Nivå 5
    Jo man kunde ju önska att det fungerade så på alla jobb. Men de flesta jobb vi gör är inte nybyggnation.

I de flesta fall har man ju en buffert med skruv i bilen också.

Men sen får jag åka på många jobb där arbetsbeskrivningen är "dörren går trögt kan du kolla på det"
    Eller "Det läcker in någonstans"
    Då är det svårare att förbereda

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: