För varmt vatten i kranen

485 läst  13 svar

1. Vendo
    Medlem Nivå 2
    Har en Thermia diplomat 10 i serie med en 200L NIBE VVB, problemet är att det gör knappt någon skillnad på temperaturen då jag justerar blandningsventilen på NIBEn. Vattnet från VP är ju typ lika varmt som sedan blandas med nästa lika varmt vatten och sedan ut på ledningen.

Kökskranar går väl att ställa in men vi har ett kinabubbel som inte går att justera den inbyggda blandaren på så nu bränner sig de små barnen om de trixar med karet, vilket de gärna gör i den åldern.

Finns det någon lösning förutom ställa ner tempen på VVBn? Hur lågt i temp vågar man gå, är det en verklig risk för legionella i ett vanligt hushåll som gör åt mycket av vattnet dagligen?

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Byt ventilen?

3. Vendo
    Medlem Nivå 2
    Ventilen är ok

4. A
    Medlem · Nivå 17
    Du har ju varmvatten du förbrukar och använder det dagligen så det bör inte vara några problem att justera ned tempen. VP kör sedan extra uppvärmning som legionella skydd med jämna intervaller.
    Sedan har vi ventilen, hur vet du att den fungerar riktigt? Har du mätt temperaturen och kan se att den ändrar sig?

5. Vendo
    Medlem Nivå 2
    Misstänkte också ventilen till en början så den byttes av Nibe men samma problem kvarstår, gjorde ingen skillnad.
    Som det är nu kan jag endast justera temperaturen några få grader med blandningsventilen. Finns ju inget kallt vatten att blanda med, då blir det ju så.

Får väl bli att ställa ner termostaten då.

6. J
    Bannad · Nivå 10
    Inget kallvatten att blanda med ??? Mycket märkligt konstruktion fler vill nog se hur det ser ut Fota blandningsventilen

• Laddar…
  7. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Det låter som att det är felkopplat? I blandningsventilen ska kallt vatten blandas in. Har man tagit en 'standard' varmvattenberedare med inbyggd blandingsventil och matar den med uppvärmt vatten så behöver man nog koppla om så att blandningsventilen ansluts till kallt vatten via en separat ledning. Antingen genom att dela på den existerande ventilkombinationen, eller sätta en till blandningsventil utanför.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 17
    Ja så kan det ju vara att VVB bara ligger i serie med VP och då finns det ju inget att blanda med på utgående varmvatten, tänkte inte i de banorna.Men TS får berätta om hur det är kopplat.

9. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Jag har en vvb i serie med pannan, på utgående rör efter vvb har jag monterat en blandvent med ing. kallvatten . Skulle vara en lösning för er ..

• Laddar…
  10. J
    Bannad · Nivå 10
    När det är i serie så blir det mycket VV ,
    Samma här och det andra fungerar inte , blir bara VV och inget blandvatten . m.a.o. kanske felkopplat ,
    VP VV ut ,till VVB , VV in på KV direkt utan blandare , VV ut på VV ochtil en blandare med KV ansluten .
    Sen beror det på om VP har blandare , då ska den stå på max

11. C
    Medlem Nivå 5
    Den inbyggda blandningsventilen kan inte användas i denna beredare eftersom den är integrerad. Enklaste sättet att lösa problemet är att koppla till ytterligare en blandningsventil med egen anslutning till kallvattnet.

• Laddar…
  12. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Min vvb har ingen egen blandvent, därför har jag i efterhand monterat en med egen tillförsel av kallvatten efter vvb. Tidigare fick vi 80° pannvatten direkt ut, nu ligger det på ca 55°..

13. C
    Medlem Nivå 5
    Fast här skall man egentligen använda en dockningsblandare vilket är lite mer komplicerat uppbyggt. Med de lösningar som föreslås så kommer man alltid att värma upp tappvatten från värmepumpens temperatur till 85 grader och sen blanda med kallvatten istället för att använda större flöde av varmvatten från värmepumpen och blanda med kallt eller varmt vatten efter behov.

14. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Med en modernare värmepump låter det mer rimligt, själv har jag en äldre kombi för pelletseldning där en VB sitter i serie så vi slipper elda för vv på sommaren.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: