Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

För tunn murstock för att bygga in spiskassett?

1. I
    Medlem · Västra Götaland · 129 inlägg

ivan82

Medlem
    Hej, jag tänkte bygga in en spiskassett i vår murstock, men innan jag börjar riva så vill jag vara säker på att detta är görbart, är rädd att murstocken ska rasa.

När jag tar fram öppningen tänkte jag göra öppningen +5 cm större runtom.
    Behöver jag tänka på något när jag bilar upp?
    Ska jag bila upp en rad längre upp och förstärka med en "i-balk" där öppningen är som störst, och sen mura in balken?
    Har försökt leta efter guider men hittar inget. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Spiskassetten är Contura i5 med följande dimensioner:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    contura_i5.jpg

Murstocken är 53cm tjock.
    spiskasett.png

Dom yttre kanalerna är ventilationskanaler.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det bästa du kan göra är att prata med sotaren , han ska ändå besikta innan du får elda , väl värt slantarna , eftersom han vet det mesta om skorstenar och kan säga BU eller BÄ

3. I

ivan82

Medlem
    Ska kontakta imorgon och se när dom kan komma.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Någon sorts stålförstärkning måste du mura in. Sotaren har naturligtvis ingen kompetens att avgöra hur det ska skall gå till, men han har rätt att säga nej. Förhoppningsvis känner han till liknande försök. Jag tycker det verkar vara ett vanskligt projekt, mycket beror på murstockens ålder och skick. Det borde vara lättare att sätta en Contura kamin framför murstocken, så har jag gjort.

5. I

ivan82

Medlem
  6. J

Medlem
    Jag önskar naturligtvis dig lycka till i dina ansträngningar. Få saker går upp mot en modern kamin. Några saker att tänka på: kaminens djup är ca 43 cm och murstockens 53. Jag tror att sotaren kommer att vilja ha åtminstone en helsten (ca 25 cm) bakom kaminen. Contura i5:s effekt är 3-9 kW. Har du stämt av med kaminförsäljaren att det är rätt kaminstorlek för ert lilla vardagsrum? 9 kW är väldigt mycket för ett litet rum.

7. I

ivan82

Medlem
  8. I

ivan82

Medlem
    Huset är 1 1/2 plan med ca 90m2 boyta, +15-20m2 extrayta pga snedtak.
    Vi har en öppen planlösning, vardagsrum, kök, hall och övre plan är helt öppna. Så 9kw är precis lagom.

9. J

Medlem
    Det kanske räcker för hela huset men det kan bli för mycket för rummet. Kolla det, det är viktigt. Jag är inte säker på att en I-balk är bästa lösningen, jag tror mer på en L-balk i det här fallet. Använder ni en erfaren skorstensmurare vet han precis hur han skall göra. Men som sagt avvakta sotarens besked.

10. I

ivan82

Medlem
    Hade sotaren här för en stund sen och han kom fram till samma sak som ni. Hans rekommendation var att inte bygg inte in spiskassetten (man får bygga ut murstocken ca 30 cm) utan byta ut spiskassetten mot en braskamin. Nu får man bara hoppas att företaget vill byta ut spiskassetten mot en braskamin.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du ska få dit en braskamin , tänk dig hur rörkröret ska gå , vad som är möjligt , bakåt uppåt
    Bakåt blir ett kort rör , uppåt långt rör , du har spismur helt bakom , kanske kan hugga in röret lite högre upp ca 80-100 cm då får du strålvärme från rökröret , kan vara upp till 1,5 KW gratis
    Med röret på baksidan ligger du bra till hos kråkorna :)

12. I

ivan82

Medlem
    Nu har vi fått vår nya kamin, "tyvärr" så blir anslutningen rak bakåt, då den gamla anslutningen ligger ganska långt ner ca 70cm.
    Jag behöver höja anslutningen till ca 75cm och öka diameter på röret från ca 13cm till 15cm.

Just nu har jag en bottenkona som är L-formad och funderar på hur jag ska göra.
    Kan jag kapa bottenkonan och putsa med c-bruk runtom för att täta?
    Vår murstock forsätter ner till källarn, antar att det kommer bli ett hål ner.

skorsten.jpg

Eller kan jag låta det vara öppet som på denna bild?
    Det kommer inte bli så stort mellanrum mellan den kapade bottenkonan och kaminanslutningen (1-5 cm mellan)

skorstensrenovering.jpg

20180130_171053.jpg

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det hel eller halv sten från utsida till rökgången , du kan kapa röret så det kommwr jäms med insidan och mura in , kolla bara så att den blir så lång att inte vickar när den är inmurad
    Det med kanalen ner till källare , har du sotlucka där ? perfekt att ha , då behöver du ingen uppe , och kan knuffa sotet i kaminröret rakt in , inget sot utanför kaminen och
    vid sotning ligger det där nere , bara hämta hem

14. S
    Medlem · Västernorrland · 7 514 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Annars kanske det är enklare att börja i rätt ände? Vad finns det för kaminer som fungerar med befintliga förutsättningar? Det absolut enklaste är ju att hitta nåt som man kan ansluta till bef hål.

15. I

ivan82

Medlem
    Tror det är halv sten till rökgången, har inte börjat bila upp. Yes har en sotlucka längst ner i samma kanal. Blev osäker pga rörböjen som sitter där nu om man är tvungen att ha en. Behöver jag lägga på c-bruk på insidan av murstocken om det är ojämnt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.