Monterade idag en ny ytterdörr. Dörrkarmens höjd mått är densamma som hålet.
Blev tvungen att montera dörren då jag inte kan vara utan av förklarliga skäl.

Hur bör jag göra nu för att få det bra?

Ska jag såga i överliggaren och bända bort den? Eller hyvla i karmen?
Karmen står direkt på golvet med en remsa isolering under.
Ingen isolering över.

• Närbild på vit ytterdörr med dörrkarm, monterad i en öppning, med en synlig springa mellan karm och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny ytterdörr monterad med smal marginal upptill, utan isolering ovanför, placerad direkt på golvet med isoleringsremsa under.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad ytterdörr vars karm har samma höjd som dörröppningen, med isolering under karmen och ingen ovanpå. Fråga om bästa lösning.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad ytterdörr med smal glasruta, omgiven av ytterkläder och skor i en hall. Dörrkarmen är i nivå med öppningen.
    Skapa konto
Jag brukar köra av 3-4 mm på karmens översida med en cirkelsåg. Du behöver köra från båda sidor. Tejpa så flisar det mindre.

skruvar du i nya skruvar då?
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar köra av 3-4 mm på karmens översida med en cirkelsåg. Du behöver köra från båda sidor. Tejpa så flisar det mindre.
Du tror det räcker med så liten spalt?

Funderar på att strunta i isolering under tröskeln och använda tätningsmassa istället.

Så länge det går att få dörren lod/vågrät och ok kryssmätning. Så behöver du inte mer spalt.

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Du menar att drevningen inte behövs?

A
Självklart behövs drevningen, samt att det bör vara mån för sättningar så att inte karmen trycks ihop..
Om du sågar i karmen eller i regeln spelar mindre roll men drevmån behöver man skapa..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.