Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

69k läst  1,5k svar

1. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Hmm, on man skall köra E45 norrut så får man problem med en standard Tesla3. Långa sträckor får man inte köra mer än 70km/h för att det skall fungera. Laddtiden i mitt exempel blir 2,5h.

Samma rutt i en Kia Niro 64 ger drygt 3h laddtid. Kia Niro 39 ger max 80km/h under 25 mil och en omväg på 20 mil...

Tesla 3 longrange är det enda som fungerar. Den får 1,5h i laddtid.

2. R
    Medlem · Nivå 16
    Intressanta data!

3. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker också det. Det visar att det är svårt att klara en semesterresa utanför de stora vägarna med en elbil. Och att i praktiken är det bara longrange hos Tesla och deras laddare som ger en vettig reseupplevelse.

Och eftersom jag gjort samma beräkningar på min resa i USA så ser jag att det är precis likadant där, dvs longrange hos Tesla är det enda som fungerar, men även den kräver långa omvägar.

• Laddar…
  4. N
    Medlem Nivå 14
    Nu minns jag inte vad jag valde för bil (det var ingen Tesla, för det skulle jag inte ha råd med), men testade att knappa in rutten för vår semesterresa i fjol, och dels kunde den inte hitta en fungerande rutt (den bästa rutten så blev det -38% batteri på en sträcka). Men då var det alltså Stockholm-Piteå-Haparanda-Jukkasjärvi-Jokkmokk-Östersund jag knappade in (det slår mig precis att jag missade att vi stannade en natt i Storuman).

MEN, det väldigt intressanta var att den ruttade längs E4 även på vägen söderut mot Östersund... E45 verkar alltså totalkört.

5. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Hur ser det ut om du klämmer inte en övernattning någonstans? Det kanske kan vara vettigt även med en fossilbil

6. A
    Medlem Nivå 3
    Vilken nivå snabbladdarma ska sluta ladda på är upp till ägaren av laddaren. Dvs ingen fast gräns på 80%

7. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Den är tuff. Det finns inga snabbladdare av något slag norr om Töre (trodde jag, det finns en Supercharger i Poultikasvasra numera), där Tesla har.

Med Tesla 3 longrange så går det därför numera.

Kia Niro 64kWh har nästan 13h laddning på samma sträcka och hastighetsbegränsning till 70km/h på långa sträckor, men det går. Kräver dock att man kör till Narvik (mycket lång omväg) för att få ström. Och att man åker in i Finland också...

8. N
    Medlem Nivå 14
    Ja, jag tror det var avstickare in i Finland även för den rutten jag la in, man åker alltså på att åka omvägar för att kunna ladda... Dock la ju jag in hela sträckan som en etapp nu, egentligen stannar man ju för övernattning, men då får man väl som bäst ett vanligt 10 A-uttag.

Bara just att det behövs en sån där ruttplanering visar ju hur "omogna" elbilar är för långresor. Som jag har sagt flera gånger, om man använder bilen främst för pendling så är elbil jättebra (förutsatt att man kan ladda hemma), men har man behov av längre körsträckor blir det problem.

Hyra bil för långresorna? Visst, men hur många biluthyrare kommer och lämnar av bilen hemma och hämtar den där sen? Hur ska man ta sig mellan hemmet och biluthyrningen?

9. halper
    Husägare Nivå 4
    Just idag så tror jag att det är så att valet av en elbil också handlar om att välja en viss livsstil. Vi ska om ett par dagar köra ner till Skåne och då blir det lite av en sådan här gammaldags "bilsemester" som jag åkte på när jag var liten: rätt korta dagsetapper och med lite lokala sevärdheter (polkagrisar i Gränna etc). Stoppen är noga planerade så att vi exempelvis äter lunch medan vi laddar på Stortorget i Vetlanda (reservplan: laddare på en annan parkering; reservreservplan: snabbladdare vid någon mack eller vad det var, vid en av utfarterna). För en semesterresa så är det bara en planeringsfaktor, typ som att bestämma att man ska ta ett visst rastställe för att det finns bra lekplats för barnen eller att man vill se ett viss glasmuseum i Kosta.

Tycker faktiskt inte det gör så himla mycket. I alla fall för mig är ett av nöjena med semesterresan just att fundera lite på planen och få ihop alla olika aspekter. Och vi är ju på semester: om det vore ett problem att vi måste stanna i en timme eller något (räknar med en lunch på 2–3 timmar i Vetlanda, så hinner vi kanske köpa ett körsbär på torget om de har öppet eller så går vi till en bokhandel och plockar upp någon resesaga innan vi äter en glass under ett träd) så känns det som att man gör det fel.

Det jag saknar mest är faktiskt inte snabba laddare utan de långsamma: i Gränna verkar det inte finnas en enda laddare, så då får man ladda på vägen därifrån genom att köra några kilometer upp på motorvägen till Brahehus och ladda. Återstår att se hur det är i praktiken: kanske hotellet har ett motorvärmaruttag man kan få ladda i om man ber snällt och lovar att ställa ner strömmen. Men det är sådant det vore skönt att slippa tänka på: om det hade funnits gott om laddare på alla parkeringar så hade bilen, som ändå står stilla 16–24 timmar per dygn, kunnat vara redo att köras varje morgon och efter varje lunch osv. Finns väldigt gott om dem på vissa ställen och sedan finns det dem där det är en fullständig laddaröken. Men så var det kanske även när bensinbilen kom. Ingen aning – var lite före min tid!

Jag har full förståelse för att det fungerar dåligt med att ha en elbil om man kör i jobbet. På vissa ställen är det så dåligt med snabbladdare att man antingen får ta långa omvägar eller fastna på någon långsam laddare, och just då vill man ju inte vänta utan köra. Svaret är förstås som tidigare att "det beror på". Inte för oss, men det är lätt att förstå att det är svårt för en hel del människor att få ihop kombinationen kort räckvidd, långsam laddning och få laddplatser.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Tesla har nog märkt det, bland annat i Skaulo och Arvidsjaur har/ska de sätta upp nya laddare.

11. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Arvidsjaur är nog intressant pga alla biltestföretag där också...

12. P
    Medlem · Nivå 9
    Hur ser resan ut med en vanlig avgasbil då? Några matpauser klämmer du väl in?

13. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    En matpaus, två kisspauser brukar det bli.

14. S
    Medlem Nivå 6
    Fast Teslas laddare passar bara till Tesla och vad jag vet vintertestar de inte i Arvidsjaur.

Tror mer på Norrmän som åker över till Sverige.

15. N
    Medlem Nivå 14
    Det kanske funkar bra de första 1-2 gångerna man ska iväg åt samma håll, men sen har man liksom sett alla intressanta stopp på vägen och vill hellre ta sig fram till målet så snabbt som möjligt.

Ta vår semesterresa i fjol, vi ville upp till norra Sverige. Biten upp till Piteå hade vi avverkat några år tidigare med ungarna. Det hade inte varit så himla lockande att behöva stanna en massa extra gånger på vägen upp, för det fanns inte så mycket intressant som vi inte redan sett.

Ponera att man t.ex. har släkt uppe i norr så man åker dit ett par gånger om året. Hur länge dröjer det inte tills man lessnat på de vanliga laddplatserna på vägen?