Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. G
    Medlem · 123 inlägg

Greger_08

Medlem
    Nu pratar jag ju om bilar med massa mil kvar dvs sådan man kan (får) köra med ;)

.

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 552 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Ja, det räcker ju faktiskt att någon är intresserad av att göra jobbet mot egen förtjänst, och att de som inte är det säljer.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 4 511 inlägg
    Exakt så jag menar. Har man inte kollat om det finns någon som vill ta hand om det man inte vill ta hand om så kan man aldrig kalla sig för miljövän heller. Slit och släng samhälle ;)

4. Mikael_L
    Medlem · 43 657 inlägg
    Och jag har aldrig köpt en ny bil, den nyaste jag köpt var 9 månader efter registreringen, så i min värld är det en spritt ny bil. Normalt sett tjackar jag bilar som är 10-15 år gamla.
    Jag meckar en del själv, ja. Jag har låtit skrota många bilar, dvs blivit sista ägaren.

Naturligtvis skrotas inte en bil som är i perfekt körbart skick förutom en kontrollampa.
    Det är ju en kombination av ålder och div krämpor, men ofta bilprovningen som delar ut lite för många tvåor för att det ska kännas värt att reparera ett gammalt junk.
    Jag hade t.ex. en bil som fick nedslag på dålig spindelled och paj halvljusautomatik (och det var kanske något mer), sen var den hyggligt rostig, behövde nya uppsättningar vinter och sommardäck och avgassystemet var lite fullagat och skulle nog snart ge sig, hyggligt många mil på mätaren, kamremsbyte senast under bronsåldern osv.
    Så OK, det var ett lätt beslut att skrota trots att det "bara" var en spindelled (som var svårbytt på den modellen) och en ej fungerande halvljusautomatik. Ty hade jag gjort allt som egentligen behövdes så blev bilen långt ifrån säljbar för kostnaden för åtgärder. Eller om jag vrider lite på det, det hade varit billigare att köpa en annan begagnad i tillräckligt bra skick än att fixa den jag hade.

Jag lagar bil en hel del själv, men jag har också blivit rätt bekväm av mig med åren, lejer bort mera, eller skrotar bilen helt enkelt. Men saker som inte är för grisiga eller kräver alltför mycket specialutrustning brukar jag fixa själv.
    Men bilreservdelar i Sverige är ju bara rena rånet. Jag har inte köpt en enda bilreservdel i Sverige de senaste 10 åren, utan allt kommer från Tyskland, autodoc. Typ 1/10 till 1/2 av Svenskt pris (vanligtvis ca 1/3 - 1/4 av svenska priset), oavsett var man köper det, Mekonomen t.ex. är svindyra, inte helt sällan faktiskt dyrare än originaldelar från den svenska generalagenten.

5. Mikael_L
    Medlem · 43 657 inlägg
    Men normalt sett skrotas ju aldrig en körbar besiktigad bil.
    Man får alltid snabbt och lätt iväg en körbar bil som har några månader kvar på besiktningsperioden för någon tusenlapp, har den ett år besiktningsperiod kvar så får man några tusenlappar.

Detta kan ju dock bli annat för elbilar, ty plötsligt kan batteriet i sig bli mer värt än bilen, såsom batterilager för de som har solceller. Eller kanske som råvara till batteriåtervinning (jämför med katalysator), men detta sista vet vi inget om än.
    Så vem vet, det kanske aldrig kommer säljas elbilar för några enstaka tusenlappar, detta är okänd mark för oss nu.

6. A
    Medlem · Stockholm · 1 749 inlägg

Arnodt

Medlem
    Renault Zoe för vissa av dem är det hyresbatteri, ca 1000 kr/månad i batterihyra. Den driver Renault Bank in av den som står som ägare oberoende om den står avställd över vintern elller står lång tid på verkstad och inte kan användas. Även om Zoen är 8 år gammalt och batteriet förlorat mycket kapacitet, kräver de in samma månadshyra likväl. De första Zoeerna med 22 kWh-batteri kom ca 2012, och är nu 10 år gamla. En sådan kan ju får negativt värde. Enda sätter att komma undan 1000 kr/mån i batteriehyra är att försöka bli av med den(sälja den) eller skrota den. Till och med Renault-handlaren måste betala hyra när den står i bilhallen osåld.

Redigerat
  7. R
    Medlem · 4 511 inlägg
    Mekonomen är inte lönt längre att beblanda sig med. Emellanåt kan de ha bra pris på olja. Men annars köper jag faktiskt på biltema eller nätet.
    Vid inte alldeles för dyra saker så köper jag av min brorson som har verkstad. Sen kan de väl vara så att jag har tillgång till hans verkstad så man tycker de är roligare att skruva med lyft och rejäla verktyg än att ligga på golvet i garaget.

Mekonomen var för den delen dyrare på kamremsbyte på en megane än vad själva renault var =)
    Dock blev det ingen av de.

Enda bil jag skrotat var en mitsu spacewagon från 80 talet, den var så pass rostskadad att man kunde sparka genom golvet. Lite synd, den hade annars kunnat bevaras och visa framtiden hur jävla fula bilar kunde vara :)

• Laddar…
  8. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 738 inlägg

tveksamt

Husägare
    Missförstå mig rätt, jag är helt klart för att en bil (eller vad för pryl vi nu vill blanda in i leken) brukas och fixas tills det inte längre går/är försvarbart. Men var den gränsen går är olika för olika personer, och alla har dessvärre inte turen/kunskapen att sälja iväg en bil till rätt person som kan eller vill fixa den.
    Jag tror det är få som väljer att skrota en bil om de tror att de istället kan få betalt några kronor för den.

Sålde själv nyligen iväg min skrothög till SAAB till någon som kunde ta hand om den bättre, inte för att det var så mycket att göra åt den, men han kan nog fixa upp ett antal av sina 36 andra SAABar med delar från min..
    Bättre med en tusenlapp i handen än att behöva låta betala för att få den fraktad till skroten.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 552 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Nja, det är inte riktigt sant. Man kan köpa loss batteriet för ca 25 tkr på en tio år gammal bil.

Batterihyran infördes för att folk inte trodde att batterierna skulle hålla. När de visade sig göra det blev hyran en dålig affär för bilisterna och en bra för Renault. Men hade inte köparna större tilltro till batterierna så hade de inte. Svårt att komma efteråt och säga att de valde fel.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 4 511 inlägg
    Det många tror inte går att fixa på en bil går att fixa ändå.
    Då är det ju bättre att sälja då till en som tar hand om den. Finner den då att det var totalskrot så kan den plocka av alla delar som går att använda.

Folk skrotar bilar för skitsaker. Det tycker såklart skroten är trevligt.

Det fanns väl egentligen ingen som trodde att vår ganska vanliga sossecontainer (volvo 740) skulle bli mycket eftertraktad och svindyr. En av de få bilar jag gjort vinst på, köpte för 1500 sålde för 5000, den såldes för inte så många år sen för 30 000 :p Och när jag köpte den så var den belagd med mossväxt över hela sin lack och var således grön istället för vit.
    Så även om jag gjorde en bra affär så kunde jag gjort en bättre :p

11. M
    Medlem · 1 859 inlägg
    Tack! Äntligen en recension som innehåller faktisk räckvidd samt upplevda för och nackdelar från en som äger och har erfarenhet av en elbil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.