Nu pratar jag ju om bilar med massa mil kvar dvs sådan man kan (får) köra med
.
603 495 läst · 10 285 svar
603k läst
10,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
-
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 552 inlägg
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 11 552 inlägg
- 20 323 gillningar
- 556 bilder och filmer
- Laddar…
-
-
Jag meckar en del själv, ja. Jag har låtit skrota många bilar, dvs blivit sista ägaren.
Det är ju en kombination av ålder och div krämpor, men ofta bilprovningen som delar ut lite för många tvåor för att det ska kännas värt att reparera ett gammalt junk.
Jag hade t.ex. en bil som fick nedslag på dålig spindelled och paj halvljusautomatik (och det var kanske något mer), sen var den hyggligt rostig, behövde nya uppsättningar vinter och sommardäck och avgassystemet var lite fullagat och skulle nog snart ge sig, hyggligt många mil på mätaren, kamremsbyte senast under bronsåldern osv.
Så OK, det var ett lätt beslut att skrota trots att det "bara" var en spindelled (som var svårbytt på den modellen) och en ej fungerande halvljusautomatik. Ty hade jag gjort allt som egentligen behövdes så blev bilen långt ifrån säljbar för kostnaden för åtgärder. Eller om jag vrider lite på det, det hade varit billigare att köpa en annan begagnad i tillräckligt bra skick än att fixa den jag hade.
Jag lagar bil en hel del själv, men jag har också blivit rätt bekväm av mig med åren, lejer bort mera, eller skrotar bilen helt enkelt. Men saker som inte är för grisiga eller kräver alltför mycket specialutrustning brukar jag fixa själv.
Men bilreservdelar i Sverige är ju bara rena rånet. Jag har inte köpt en enda bilreservdel i Sverige de senaste 10 åren, utan allt kommer från Tyskland, autodoc. Typ 1/10 till 1/2 av Svenskt pris (vanligtvis ca 1/3 - 1/4 av svenska priset), oavsett var man köper det, Mekonomen t.ex. är svindyra, inte helt sällan faktiskt dyrare än originaldelar från den svenska generalagenten. -
Men normalt sett skrotas ju aldrig en körbar besiktigad bil.
Man får alltid snabbt och lätt iväg en körbar bil som har några månader kvar på besiktningsperioden för någon tusenlapp, har den ett år besiktningsperiod kvar så får man några tusenlappar.
Detta kan ju dock bli annat för elbilar, ty plötsligt kan batteriet i sig bli mer värt än bilen, såsom batterilager för de som har solceller. Eller kanske som råvara till batteriåtervinning (jämför med katalysator), men detta sista vet vi inget om än.
Så vem vet, det kanske aldrig kommer säljas elbilar för några enstaka tusenlappar, detta är okänd mark för oss nu. -
Renault Zoe för vissa av dem är det hyresbatteri, ca 1000 kr/månad i batterihyra. Den driver Renault Bank in av den som står som ägare oberoende om den står avställd över vintern elller står lång tid på verkstad och inte kan användas. Även om Zoen är 8 år gammalt och batteriet förlorat mycket kapacitet, kräver de in samma månadshyra likväl. De första Zoeerna med 22 kWh-batteri kom ca 2012, och är nu 10 år gamla. En sådan kan ju får negativt värde. Enda sätter att komma undan 1000 kr/mån i batteriehyra är att försöka bli av med den(sälja den) eller skrota den. Till och med Renault-handlaren måste betala hyra när den står i bilhallen osåld.
Redigerat -
Vid inte alldeles för dyra saker så köper jag av min brorson som har verkstad. Sen kan de väl vara så att jag har tillgång till hans verkstad så man tycker de är roligare att skruva med lyft och rejäla verktyg än att ligga på golvet i garaget.
Mekonomen var för den delen dyrare på kamremsbyte på en megane än vad själva renault var =)
Dock blev det ingen av de.
Enda bil jag skrotat var en mitsu spacewagon från 80 talet, den var så pass rostskadad att man kunde sparka genom golvet. Lite synd, den hade annars kunnat bevaras och visa framtiden hur jävla fula bilar kunde vara- Laddar…
-
Jag tror det är få som väljer att skrota en bil om de tror att de istället kan få betalt några kronor för den.
Sålde själv nyligen iväg min skrothög till SAAB till någon som kunde ta hand om den bättre, inte för att det var så mycket att göra åt den, men han kan nog fixa upp ett antal av sina 36 andra SAABar med delar från min..
Bättre med en tusenlapp i handen än att behöva låta betala för att få den fraktad till skroten. -
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 552 inlägg
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 11 552 inlägg
- 20 323 gillningar
- 556 bilder och filmer
Batterihyran infördes för att folk inte trodde att batterierna skulle hålla. När de visade sig göra det blev hyran en dålig affär för bilisterna och en bra för Renault. Men hade inte köparna större tilltro till batterierna så hade de inte. Svårt att komma efteråt och säga att de valde fel.- Laddar…
-
Då är det ju bättre att sälja då till en som tar hand om den. Finner den då att det var totalskrot så kan den plocka av alla delar som går att använda.
Folk skrotar bilar för skitsaker. Det tycker såklart skroten är trevligt.
Det fanns väl egentligen ingen som trodde att vår ganska vanliga sossecontainer (volvo 740) skulle bli mycket eftertraktad och svindyr. En av de få bilar jag gjort vinst på, köpte för 1500 sålde för 5000, den såldes för inte så många år sen för 30 000Och när jag köpte den så var den belagd med mossväxt över hela sin lack och var således grön istället för vit.
Så även om jag gjorde en bra affär så kunde jag gjort en bättre -
Liknande ämnen
-
Risk att resa stommen för tidigt?
Lösvirke & Timmerhus -
För tidigt att köpa elmotor till båt?
Övrigt Off Topic -
Balk för bjälklag ser ut att sluta för tidigt
Byggmaterial & Byggteknik -
För tidigt att köpa elbåt? Pris
Övrigt husrelaterat -
305 backar för tidigt och missar därmed att ladda.
Robotgräsklippare