Byggahus.se
Nu har jag bestämt mig, barnen får en eldriven Twizy som mopedbil.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag bestämt mig, barnen får en eldriven Twizy som mopedbil.
Kan man köpa den som bil och strypa den till moped? Tänkte det vore praktiskt att ha den som bil när de sedan tagit körkort för bil.

Tror inte det tyvärr. Skall fråga säljaren, men den förra säljaren trodde inte det. Bil blir den dock aldrig, den är registrerad som fyrhjuling när den går att köra 84km/h vilket gör sat man slipper trängselskatt. :D

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
Redigerat:
Var med i en diskussion om framtiden och energiförsörjning i samhället. Där var en representant från ett av de stora nätbolaget med och de uttryckte sin förtvivlan i och med att effekten i nätet (södra Sverige) inte räcker till! Å andra sidan vill de inte införa avgifter, som medför att det blir ohemult dyrt att ladda elbilen ( för de vill ju sälja el). Önskan utifrån deras synvinkel vore ett kösystem eller strypning av laddmöjligheter, när effektbrist uppstår- borde väl vara vanligast under tidig kväll, bedömer jag.

Just möjligheten till detta är ju ett av kraven för att laddboxar skall vara berättigade till bidrag. Personligen så tror jag då mer på timtaxor så att folk laddar när det är som billigast. Jag hade varit ännu mer noga med när jag laddar bilen om det hade varit timtaxa, jämfört med nu då jag bara vill undvika att huvudsäkringen löser...

Men här kommer vi än en gång tillbaka till det med att man planerar att ta ut en avgift per månad för den högst utnyttjade effekten under en timme också. Det skulle faktiskt inte hjälpa elbolagen särskilt mycket om det är effektuttaget i nätet som är deras största problem då det inte flyttar toppeffekten lika mycket som en timtaxa för energin..

Timtaxa, det skiljer alldels för lite idag för att tramsa med sådant, men absolut bäst nytta för elnätet då lasten är låg, samt ge bättre ” rabatter” på nattetid..

H Husqvarna220Ac skrev:
Timtaxa, det skiljer alldels för lite idag för att tramsa med sådant, men absolut bäst nytta för elnätet då lasten är låg, samt ge bättre ” rabatter” på nattetid..
Detta var naturligtvis min poäng. Om de verkligen har problem med belastningen av nätet så måste de ha en timtaxa som styr detta. Den timtaxa som finns på elektriciteten är det dock inte i detta fallet, utan en timtaxa på själva överföringen genom nätet (fortfarande per kWh dock).

Skiljer ganska mycket för oss: 70 öre på dagen och 18,5 på natten. Med timpris (”spot” + några öre i påslag) på elen är typiska priser ca 190–200 på dagen och 120 på natten, inkl skatter osv. Inte ovanligt med priser över 250 öre på dagen de dyrare timmarna.

L Lenza skrev:
Elbilens klimatpåverkan vid produktionen tas sällan upp det är välkänt att dyra jordartsmetaller är helt nödvändiga för batterierna. Att hela kretsloppet, är sunt implementerat brukar sällan elbilens förespråkare argumentera för. För miljöns skull är det delvis bra att fossiladrivmedel går upp i beskattning, bara politikerna kan sluta bestämma teknikutvecklingen. Att kolväten i flytande form kan vara en del av framtidens bränsle om de tillverkas av elektrolys av vatten för skapa vätgas med tillsättning av koldioxid från luften. Energilagring av överskottsel skulle kunna ske på sådant sätt, dvs fossilfria kolväten produceras.

Men så onyanserad som debatten låter idag är risken stor att förbränningsmotorer förbjuds helt.
Nja, det här håller jag inte med om. I stort sett varje elbilstråd jag sett är det någon som kommer in och raljerar om batterierna.

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Skiljer ganska mycket för oss: 70 öre på dagen och 18,5 på natten. Med timpris (”spot” + några öre i påslag) på elen är typiska priser ca 190–200 på dagen och 120 på natten, inkl skatter osv. Inte ovanligt med priser över 250 öre på dagen de dyrare timmarna.
I vilket land bor du då? Här uppe via Elskling så ligger vi detta dygn på 41öre till 46öre över dygnet.

Men finns extremerna, 1-2öre på sommaren och några 100öre, men det handlar om väldig få timmar..

Knappast så man orkar med nån åtgärd när det skiljer några öre/dyng

H Husqvarna220Ac skrev:
I vilket land bor du då? Här uppe via Elskling så ligger vi detta dygn på 41öre till 46öre över dygnet.

Men finns extremerna, 1-2öre på sommaren och några 100öre, men det handlar om väldig få timmar..

Knappast så man orkar med nån åtgärd när det skiljer några öre/dyng
Sörmland. Lägsta pris i natt ca 120 öre, i morgon dagtid 180. Moms, energiskatt, nättariff, spotpris + påslag, men inte elcertifikat.

Om man antar 20000kWh/år och att 3/4 av dessa ligger på 200 dagar på vintern och att man under dessa dagar betalar 50% mer på dagen (1,5kr istället för 1kr) än på natten och att man lyckas lägga alla dessa kWh på natten, då kan man spara in knappt 2000kr.

Och nu har jag inte ens räknat med att priset man betalar när man har rörligt elpris snarare ligger på 1,20 kr eller liknande under vinter. Då blir det snarare 1200kr.

Nu är ju alla dessa siffror fantasier, men de går att använda för att visa min poäng.

Med mer rimliga 5 öre i besparing i snitt (för att elförbrukning sker på dagen och för att inte skillnaden är så stor alla dagar) under dessa 200 dagar så sparar man in knappt 200kr...

Jag har räknat på detta tidigare och jag får inte ihop ekvationen då familjen aldrig skulle acceptera konsekvenserna.

Om man bara väljer att ha timpris för att spara in på elbilsladdningen, då pratar vi istället om 10 kWh/dygn i snitt (jag har bara 10kr/dygn på min hybrid). Dock under hela året, låt oss räkna på 300 dagar. Om vi nu antar en besparing på 10öre per kWh i snitt på året (optimistiskt räknat) så skulle vi kunna spara in 300kr, men då får man aldrig ladda annat än på natten vilket nog leder till andra kostnader istället, i mitt fall i form av bensin, men man kan ju även dra på sig laddning på betalstolpar för 3kr/kWh pga detta.

Så poängen är att om priskillnaderna inte blir mycket större mellan dag och natt så kommer inte många att bry sig och även om de bryr sig så finns i princip inga pengar att göra på detta.

L
F fiskbuggaren skrev:
I stort sett varje elbilstråd jag sett är det någon som kommer in och raljerar om batterierna.
Jag raljerar inte om batterierna. Är mest skeptisk till elbilar överlag. Du får gärna övertyga mig om varför elbilar är bättre än bilar med förbränningsmotorer som tankas med fossilfria kolväten.

pacman42 pacman42 skrev:
Om man antar 20000kWh/år och att 3/4 av dessa ligger på 200 dagar på vintern och att man under dessa dagar betalar 50% mer på dagen (1,5kr istället för 1kr) än på natten och att man lyckas lägga alla dessa kWh på natten, då kan man spara in knappt 2000kr.
Får inte riktigt ihop dina siffror, hur har du räknat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.