För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

37k läst  798 svar

1. P
    Medlem · Nivå 11
    Helt korrekt uppfattat. Det är inte helt logiskt alla gånger.

2. H
    Medlem Nivå 9
    Låter som du har en Bmw! Bara gasa så löser sig allt! Tycker 4hjulsdrift är klart överskattat, men beror givetvis på vart man bor, men där vi bor är välplogat och saltat, sambon känner ingen skillnad mellan framhjulsdrift eller AWD, MEN, köper jag Mercedes/Bmw då måste jag ha 4hjulsdrift! Annars fastnar man mitt på vägen, vi hade en Mercedes C-Klass 2012, med nästan nya dubbdäck, fastnade på garageuppfarten som knappt lutar uppåt när bilen ska köras in i garaget, tyska tekniken, bakhjulsdrift var coolt när man 18år och åkte Amazon och Volvo 240 turbo, men känns hopplöst gammalt nu, samt platskrävande

3. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Ja det kan man göra ibland, men 4wd har högre olycksfrekvens. Tror det var Folksams statistik. "man märker inte att det är halt", men det märks vid panikbroms eller undanmanöver.
    https://teknikensvarld.se/fyrhjulsdrivna-bilar-oftare-i-olyckor-476842/

Gissar att skillnaden uppstår iom att även de som inte behöver det/behärskar bilkörning så bra köper det numera.

• Laddar…
  4. H
    Medlem Nivå 9
    Skummade genom nåt test, samt att jag har hört detta med -10, Kia/Hyundai har batterivärmare/kylare, vid snabbladdning kyls dem, vintern värms de.

Konstigt att inte Passaten har batterivärme..i testet stod det att bilen kördes på el, sen sjönk tempen till -10, då startade fossilmotorn, så verkar inte ha med tempen på Batt att göra..

5. martin43
    Husägare · Nivå 11
    En fabriksny Ford Fiesta kostar typ 170000. En E-Golf eller Zoe kostar 400000 (!!). Är det någon av elbilarna som nämnts som kostar 200-250?
    Annars är ju elbilen helt utesluten både ekonomiskt och troligen miljömässigt om alternativet är en "enkel" och faktiskt ren bensinbil, särskilt när man bara använder den till jobbet 500 mil/år.

Batteripacket till en Fiesta-elbil, E-Golf etc kostar typ 50000 ex moms i massproduktion. En massa mekaniska prylar ersätts av kraftenhet och elmotor. Det måste vara en ren tidsfråga innan en el-Fiesta kostar 200000.

6. P
    Medlem · Nivå 11
    Visst är det så, den stora skillnaden är dock när det är moddigt och lössnö. Då är verkligen fyrhjulsdrift fantastiskt bra. Man anpassar hastigheten efter hur man måste kunna bromsa, men med modd och lössnö så tvingas man ofta köra ännu långsammare.

Fyrhjulsdriften är väldigt bra på oplogade småvägar (som jag ofta har hemmavid på vintern). Det är framförallt pga detta och pga min parkering som har 30 graders lutning på infarten som jag valde bil med fyrhjulsdrift. Det är sällan jag kan dra nytta av den på landsvägen...

7. J
    Medlem Nivå 2
    Har alltid kört Bmw har aldrig haft problem?
    Har även en I3 klarar sig utmärkt på vintern

8. R
    Medlem · Nivå 15
    Eller som en bärgare sa. Skillnaden mellan 2WD och 4WD är att 4WD ligger längre ut i skogen.

• Laddar…
  9. findus42
    Medlem · Nivå 17
  10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    De här dumheterna borde alla laddbolag sluta med. Jag förväntar mig att kunna betala var som helst i den fria världen med Visa eller Mastercard. Det må vara att man likt på bensinmacken får någon liten rabatt om man har bolagets eget kort, men köpa måste man få göra ändå. Utgår från att det löser sig som det gjort med tiden på alla andra unga omogna marknader.

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Efter att ha betraktat laddstolpen på jobb så anar jag varför.
    De slipper ha kortläsare! Det räcker med en enkel rfid-läsare.

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Ja, visst finns det emellanåt skäl till varför det är som det är. Ändå är det för dåligt.

• Laddar…
  13. P
    Medlem Nivå 4
    Roaming mellan de olika bolagen kommer vara på plats ganska snart.

Troligen kommer det dröja med betalterminal för betalkort, mycket små transaktioner, ganska liten omsättning per dag osv. Det kostar för mycket...

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Många går ju redan nu att betala med kort på genom att registrera detta i en app. Det undermåliga är dock att man måste ha en app per bolag. Det borde öppnas upp api:er så att man kan ha en hyfsat samlad betalapp för många leverantörer, lite som easypark funkar på många parkeringsbolags p-platser.

Anekdotiskt kan jag meddela att jag härom månaden registrerade mig i Jönköping kommuns betal-app. Onödigt omständligt, men å andra sidan kunde jag stå precis utanför hotellet till en kostnad som var en bråkdel av vad de tog för vanliga p-platser där. Bisarrt.

Men bra om det är som du säger, att det i alla fall är roamingavtal på gång mellan de stora.

Redigerat 12 feb 21:17
  15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Laddstolparna borde läsa av bilens ID och sen skicka en ihopsamlad faktura

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: