Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

  1. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 206 inlägg

    Jonatan79

    Hobbysnickare
    Eller så hyr man en husbil istället för att investera i en dyr husvagn som står större delen av året och samlar damm. Det gäller att vara lite flexibel och hitta nya lösningar i livet, inte gå i samma fotspår och stöna…
     
  2. M
    Medlem · Jönköping · 125 inlägg

    Mathias1

    Medlem
    Källa:
    https://www.energiforetagen.se/pres...2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/
     
  3. M
    Medlem · Jönköping · 125 inlägg

    Mathias1

    Medlem
    Husvagnen hinner inte samla damm här direkt. Värdeminskningen på en 10 år gammal husvagn är väldigt låg även om man nu bara skulle använda den vid fåtal tillfällen. Eftersom den alltid står startklar kan vi vara grymt flexibla och bara köra iväg när väderprognosen visar sol.
     
  4. A
    Medlem · Stockholms län · 10 003 inlägg

    Avemo

    Medlem
    • Laddar…
  5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 12 206 inlägg

    Jonatan79

    Hobbysnickare
    Skönt för er. Det är ni nog ganska ensamma om , har du barn förresten ?
     
  6. M
    Medlem · Jönköping · 125 inlägg

    Mathias1

    Medlem
    Är nog ca 1/3 del av de som bor i området som har husvagn eller husbil här. Men rätt många barnfamiljer så det gör väll sitt skulle jag tro. Smidigt sätt att semestra på tycker många och klimatsmart kontra flyget.
     
  7. M
    Medlem · Jönköping · 125 inlägg

    Mathias1

    Medlem
    Går säkert att jämföra utifrån en massa olika data och statistik, men oavsett vilken siffra som är mest exakt så har ju elpriset ökat mer procentuellt än dieselpriset under 2021 och det är detta jag finner intressant, märkligt och faktiskt lite skrämmande. Håller du inte med på denna punkt?
    Trenden i denna ökning vi sett senaste året måste ju brytas annars så blir det snart dyrare med elbilsdrift än diesel och det känns inte så bra om nu utfasningen av fossilbilar ska bli framgångsrik.
     
  8. tttomten
    Renoverare · 2 736 inlägg
    Mer procentuellt javisst men jämförelsen i kronor/mil tycker jag är mycket mer intressant. Det är ju pengar ut.
    Elbil laddad på överskott från solcell blir bara mer o mer ekonomiskt.
     
  9. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 7 048 inlägg

    FairlanePremiumikon: Hand

    Medlem
    Köra grus eller pellets på en sådan kärra är såklart ingen höjdare, ved går, men man får ta lite mindre.
    En soffa, lite ris, en större TV, en tvättmaskin etc fungerar givetvis alldeles utmärkt, det är inte frågan om att det kanske funkar, det funkar. Köper man mycket pellets och/eller grus så gissar jag att väldigt många tar hemkörning.

    Släpvagnarna man kan hyra på OKQ8 hittar du här: länk
    Det är bara tippsläp och biltrailer som ligger över 100 kg där. En bromsad grindvagn, vilket räcker för de flesta är 750 kg.

    Kommer det till husvagnar så håller jag med dig om att det är ett problem, särskilt för de som kör runt med de. för de som har husvagnen parkerad på samma camping spelar det såklart ingen roll.
    Hos er var det så mycket som 1/3 med husvagn eller husbil, går jag runt i området här där jag bor (villaområde) så är det lätträknat. I det stora hela är et en ganska klar minoritet som har husvagn.
    Självklart är det så. Det finns många människor som inte elbil fungerar särskilt väl för idag, särskilt om man inte vill förändra något. Det finns också många som det fungerar utmärkt för, vilket gör uttalande som att det inte fungerar som enda bil för normala barnfamiljer så fel. För de som behöver köra tunga släp så fungerar det dåligt om man inte tar en dyrare variant på elbil, men även då bör sträckorna vara rätt korta. Majoriteten i Sverige kör dock aldrig tunga släp. Majoriteten kör inte släp överhuvudtaget.
     
  10. B
    Medlem · Dalarna · 1 098 inlägg

    Bjober

    Medlem
    Det kanske kan intressera någon hur det går för tunga trafiken med elbilar. Jag tycker tex det kul att se hur mycket energi (eller lite) det går åt att köra lastbil i förhållande till personbil.

    Så här skriver Volvo:

    "Nu har det första oberoende testet av energieffektivitet gjorts med en fullastad tung helelektrisk Volvolastbil i Tyskland. Ellastbilen överträffade sin officiellt kommunicerade räckvidd och använde 50% mindre energi än sin dieselmotsvarighet.

    Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett utsläppsfritt fordon med 490 kW kontinuerlig effekt och en bruttokombinationsvikt på 40 ton. Den tyska lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång rutt som inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och landsvägar som används för att testa olika tillverkares lastbilar under en mängd olika förhållanden.

    – Jag måste säga, när man kör den här lastbilen är den lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil. Förare kommer att bli mycket förvånade över hur lätt det är att köra, hur tyst det är och hur bra den svarar. Det finns inga vibrationer alls, säger Jan Burgdorf.

    Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukning på endast 1,1 kWh/km hade ellastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

    – Dessa testresultat visar att det går att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

    I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50% mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

    – Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska koldioxidutsläppen, säger Tobias Bergman.

    Volvo Lastvagnars mål är att elbilar ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030. År 2040 ska alla sålda nya lastbilar inte släppa ut någon koldioxid alls (well-to-wheel).

    – Vi har förbundit oss till Parisavtalet om klimatförändringar. Vetenskapligt baserade mål har satts upp och vi vidtar åtgärder för att påskynda utvecklingen till dramatiskt lägre koldioxidutsläpp i samband med godstransporter på väg. Jag tror att det breda elektrifierade utbudet vi redan har på marknaden är ett mycket tydligt bevis på det, avslutar Tobias Bergman.

    Fakta om testet och lastbilen:

    • Bruttokombinationsvikt: 40 ton
    • Medelhastighet: 80 km/h
    • Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
    • Batterikapacitet: 540 kWh
    • Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
    • Total testbana: 343 km
    • Total räckvidd baserad på en laddning: 345 km
    • Den testade Volvo FH Electric kan köra upp till 500 km under en normal arbetsdag om man gör en påfyllningsladdning, till exempel under lunchpausen. "

    Slut citat.



    Den som räknar på förbrukning och batteristorlek märker att siffrorna inte riktigt går ihop , men Volvo förklarar att 1,1 kWh/km stämmer , man räknar för batteriets välmående inte med att tömma hela 540 kWh.

    Lastbilen drar i runda slängar 7gånger mer än en personbil men väger 18gånger mer.
    9 gånger så stort batteri. 34 mil på en laddning. Ungeffär...

    Spännande tycker jag!
     
  11. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 840 inlägg

    Stefan NPremiumikon: Hand

    Verktygstokig
    Jag testade Scanias hybrid på deras testcenter i Södertälje och vilken fröjd den va på ren el, supertyst och så skön att köra.
     
  12. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 840 inlägg

    Stefan NPremiumikon: Hand

    Verktygstokig
  13. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 053 inlägg

    pacman42

    Medlem
    Jag körde frugans Fiat 500e till jobbet idag, fantastiskt fin pendlarbil. Kopplingen till Android Auto gjorde den perfekt att ta dagens första möte i bilen också. Jag har faktiskt svårt att se att det finns en bättre elbil än denna i det minsta segmentet. Och den är inte så dyr heller!

    Jag är grymt imponerad av den. Visst den har sina issues som alla bilar (TPMS på vinterdäcken driver oss till vansinne, orsaken till att jag kör bilen idag är att verkstaden skall kolla på saken idag).

    De recensioner jag har läst har hakat upp sig på konstiga saker och den har pga detta inte fått toppbetyg. En av dem klagade på sikten i bakrutan när de testade en CAB-version. Vad jag vet finns det inte många Cabbar som har bra sikt i bakrutan...

    Om ni funderar på en eldriven småbil, missa inte att kolla in Fiat 500e!

    Detta låter ju nästan som att jag försöker göra reklam för bilen, men jag har absolut inga sådana drivkrafter! Jag tycker bara att det är en för bra bil för att ignorera!
     
  14. M
    Medlem · Jönköping · 125 inlägg

    Mathias1

    Medlem
    Det är bara det så obromsade minisläpet i den länken vad jag kan se som får dras med en bil med dragvikt på 750kg och B kort.
    Övriga bromsade släp kommer över 750kg i totalvikt. Ett släp över 750 kg räknas inte som tungt släp.
    Tungt släp avses den vikt på släp och dragbil som kräver B96 eller BE behörighet.
    Vad gäller obromsade 750kg släpen så är dessa ingen jättehit om man lastar till 750kg totalvikt i kombination med dubbfritt, nedförsbacke och halt väglag. Är man mer den vågade typen så är det säkert ok, men själv undviker jag.
    Som sagt så har säkert många villaägare inte behov av att dra släp. Men själv tycker jag det är en frihet plus att godset kan tas hem samma dag och kommer fram oskadat utan att ha tumlat runt på terminaler och i budbilar.
    Har man villa så kan man om man vill anlita trädgårdsfirma för trädgården, byggfirma för renoveringen, matkasse för shoppingen, taxi för semestern etc etc. Då skulle praktiskt taget alla villaägare kunna vara utan bil.
    Men i valet av familjebil kan det kännas bra om bilen kan lösa så många uppgifter som möjligt. Men här är vi alla olika.

    För egen del känns det lite drastiskt att tänka om så pass mycket att man ska sälja både husvagn, släp etc bara för att elbilen inte reder ut denna uppgift. Då tror jag det är förnuftigare att vänta på mer färdigutvecklade elbilar. Det är många som resonerar på samma vis där.
     
  15. T
    Medlem · stockholm · 2 145 inlägg
    För att komma upp i dryga liten milen kör man lämpligen 2006 års Subaru Outback med H6 bensinmotor på tre liter. Brummar bra men trist att tanka.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.