För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

37k läst  798 svar

  1. P
    Medlem · Nivå 11
    Fick min (då) ett år gamla Outlander för 330kkr inklusive allt, även dragkrok och vinterdäck. Det var drygt 100kkr lägre än vad den kostar ny...
     
  2. H
    Medlem · Nivå 16
    Det är helt normalt underhåll att byta ramlager och vevlager i en förbränningsmotor.
     
  3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ser man till bilfordonsflottan som helhet är det inte normalt (dvs relativt vanligt) att byta de delarna.
     
    • Laddar…
  4. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Nej det är det inte, inte i bilmotorer i alla fall.
    Men visst händer det att folk klarar av att hålla liv i karossen så länge, så att det kan bli aktuellt, eller att någon glömde fylla på olja för ofta.

    Att du lyckas hålla liv i din gamla kadett, säger ingenting om bilens kvalitet, bara att du aldrig lärde dig att ge upp :D
     
  5. H
    Medlem Nivå 9
    Passaten går inte att köra på el om det är -10, trots om bensinmotorn är varm så går den på bensin! Kasst! Men den värmer med el, det gör ej Kian, men när den går på ”värmarläge”, så kör den elmotorn och bensinmotorn i på låg varvtal.
     
  6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    -10 har vi säkert två dagar om året, då får vi köra på bensin ;)
     
  7. H
    Medlem Nivå 9
    Vad får du för ”riktigt” räckvidd med denna? Är det den gamla? Såg -2019 klarade aningen längre..
     
  8. H
    Medlem Nivå 9
    Här har det inte varit över -10 på 1.5månad, men vad är det som begränsar att det inte går att köra på el? Riktigt dåligt, låter som man får göra sommar/vinterläge på utetemp sensorn via ett motstånd
     
  9. P
    Medlem · Nivå 11
    2017 års modell. På papperet 54km. Kör i rusningstrafik med hälften motorväg 41-42km när det är runt 10-15 grader varmt.

    30km vid -5 grader och elvärme på större delen och lite luftburen värme (som jag skrev tidigare).

    Knepet för att få lång räckvidd är att alltid köra i läge B0 (ingen regenerering annat än vid inbromsning), ha ECO-läge och att aldrig bromsa. Då kan man ändå unna sig att dra ifrån BMW och Audi vid trafikljusen ibland... ;)
    ...man gör det även med ECO-läge på...
     
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om en bil med 40.000 mil på mätaren har kört i snitt 50km/h så har motorn gått 8.000 timmar.
    Det är 333 dagar, dvs inte ens 11 månader.
    Den elmotortillverkare som gör så urusla motorer skulle aldrig någonsin få sälja en enda motor till industrin, knappast någon annanstans heller.
    Jag stöter tvärtom på mer än 50 år gamla motorer ibland, som fortfarande snurrar på bra. Förutom motorer i cirkulationspumpar så har de dock ofta inte haft kontinuerlig drift i alla dessa år.
     
    • Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ouch vad många inlägg som redan hade kommit i tråden med liknande info ... :oops: :whistle:

    Man ska kanske inte svara direkt innan man läst till slutet ... ;)


    Men i vilket fall, de usla elmotortillverkare som kan producera elmotorer som bara klarar 2-3 månader kontinuerlig drift innan de rasar ihop har kanske fått ett ypperligt tillfälle här, att börja sälja in sig emot bilindustrin (ja inte motorer i fabriken då, utan i produkterna).
    Ty elmotor med lång livslängd och utan krav på periodiskt underhåll måste ju vara rena mardrömmen för bilindustrin.
    Inget bilmärke i Sverige idag säljer bilar med vinst, de siktar på att i bästa fall gå plus-minus noll, för att sen ta in vinsten på eftermarknaden, på service, reparationer och reservdelar.
     
  12. H
    Medlem · Nivå 16
    Jag har själv flera elmotorer från 1950-talet i användning. Då talar vi om trefasmotorer utan kollektor. Fast då är lagren bytta åtskilliga gånger.

    Enfas universalmotorer som har kollektor håller sällan länge. Jag tror inte du hittar någon sådan som har gått 8000 timmar utan att kollektorn är illa sliten.
     
  13. P
    Medlem · Nivå 11
    Idag var de -3 grader. Då räckte batteriet 35km (30km verklig sträcka +5km uppskattad körsträcka kvar). Det är intressant hur mycket batteriet påverkas just under nollan, det är där den stora skillnaden blir i körsträcka. När det var -10 så var det inte så stor skillnad mot -5.

    Nissan Leaf har ju samma batterier (men inte samma storlek) som min bil har, den har denna kurva på körsträcka:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    get[1].png
     
  14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Om det är -25 kanske man kan tänka sig att göra ett extra laddstopp på resan. Det verkar ju helt bakvänt att dimensionera bilen efter årets värsta dag.
     
  15. P
    Medlem · Nivå 11
    Det beror ju på vilken typ av bil vi pratar om. Är det en mindre bil (Leaf) som klarar 12 mil på en laddning när temperaturen ligger över nollan, så kanske ett extra laddstopp innebär att man måste stanna för att ladda på väg till och från jobbet. Jag möter ofta bilister med elbilar som måste stanna och ladda på vägen hem från jobbet för att batterierna inte räcker till hela arbetsdagen och hemresan. Det finns nämligen en snabbladdare bredvid min sons träningsanläggning där jag själv brukar stanna och ladda när jag hämtar honom.

    Ja just det, en fördel med Outlandern är att det är en av få hybrider som faktiskt har stöd för snabbladdning.

    Tillbaka till problemet med laddning på vägen hem från jobbet. Det är alltså hantverkare som har elbilar (oftast Nissans lilla skåpbil som är en variant av Leaf) där batterierna på vintern inte räcker till hela arbetsdagen. Har även på samma laddstation träffat på bilister som skall åker/har åkt för att göra ärenden där resan leder till ett laddstopp för att inte elen räcker hela vägen dit och tillbaka.

    Ett annat problem som de som använder elbilen mycket har (inte Teslaägare dock) är att de behöver så många olika laddkort, rekordet var en norrman med en Zoe som stannade på samma laddstation som hade en hel halsrem med olika laddkort/laddbrickor för att kunna ladda på alla olika laddstationer som finns i Norge, Danmark och Sverige (som han reste runt i). I slutänden så behövde han ändå byta laddstolpe och logga in med mobiltelefonen och betala med sitt kreditkort den gången jag träffade honom för att den första laddstolpen vägrade acceptera laddbrickan. Beroende på vilken parkeringsplats man väljer att ställa sig på så finns det i min lilla stad åtminstone fem olika leverantörer av elbilsladdning. Åker jag till den större grannstaden så finns det ytterligare några betallösningar där..
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: