Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. N
    Medlem · Stockholms län · 6 241 inlägg

Nerre

Medlem
    Allt ovanstående är missuppfattningar.

Jag har (och det har jag skrivit minst två gånger förut) varit tänd på elbil sen jag såg Tillbaka till framtiden.

Jag behöver inte ha en bil som är äldre än 5 år, men jag vill inte köpa en ny bild på grund av det initiala värdefallet. 2-3 år gammal är helt ok.

Jag är inte livrädd för att frysa ihjäl, jag är bekymrad över att batteriet kan ta slut i såna situationer och att jag behöver ringa bärning. Jag är nämligen döv så jag har alltid ångest över att hamna i situationer där jag behöver ringa.

Att stanna mer än 5 minuter för att tanka är inget problem, det är att inte kunna välja när och var jag stannar som jag tycker är frustrerande. En del av poängen med bil är friheten, att kunna åka spontant. Och det verkar funka dåligt med elbil eftersom man måste vara väldigt noga med att planera laddstoppen.

• Laddar…
  2. N

Nerre

Medlem
    Konstigt, för jag har ju skrivit om detta i tråden. Fairlane tråkade mig ju nyss för detta.

3. M
    Medlem · 1 859 inlägg
    Vad gjorde du den 11-12 januari i år? Körde du som vanligt? Trots SUV och fyrhjulsdrift gick det inte ens att komma ut från garaget.:)

• Laddar…
  4. N

Nerre

Medlem
    En bränslebil drar ungefär 0,5 liter i timmen på tomgång. 10 timmar är alltså 5 liter soppa.

Om 15 kWh är 19% så är batteriet på 79 kWh?

5. K
    Medlem · 676 inlägg
    Tja, enbart 35% av alla människor har bil (totalt av oss). Och i väst ex USA är ekonomin så att hälften av de som bor i staterna inte kan få fram 10 000 kr, till nästa månad även om det verkligen skulle knipa. De ligger runt några tusen i tillgång. Ja det är
    https://en.wikipedia.org/wiki/Supplemental_Nutrition_Assistance_Program
    40 miljoner amerikanare som har bidraget "mat.kupong". Och det är 10% av dem. Här tror jag att 30% av oss som har lite, inte kan fixa några 200 000 kr.

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 142 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Inte den blekaste aning. Var det något speciellt då?

7. Mikael_L
    Medlem · 43 661 inlägg
    När jag rattade taxi i min ungdom så hade jag en dag kört nästan hela passet (kanske typ 20 mil ungefär och en 6-7 timmar) och så fick jag en körning från järnvägsstationen (ingen visste vad det var när beställningen av bil kom).
    Väl framme så var det tydligen så att SJ hade gjort någon konstig dundertabbe och lyckats boka in en biljett på ett tåg som inte ens gick den dagen, så det stod en liten kille på kanske 12 bast ungefär med gråten i halsen tillsammans med en upprörd SJ-personal. Så de beställde helt enkelt en taxi för sista biten åt grabben. Nu var den sista biten drygt 30 mil :) Och jag, tokig som jag var, brydde mig inte att jag kört så länge redan, utan körde iväg med grabben.

Så sent i natten, när krogarna började stänga, så kom jag tillbaka mot stan efter ytterligare 65 mil och kanske en 7-8 timmar, och när jag närmar mig så hör jag på radion att nu är det full huggning på nattkörningarna, alla kör allt vad de klarar, så jag ropar naturligtvis in med mitt bilnummer och för att ta någon körning.
    Hon i växeln blir lite paff, tystnar ett tag, för att sen fråga om jag inte gick av i eftermiddags. Nja, svarar jag, jag fick en lite längre körning, som jag är tillbaka ifrån nu.
    OK, då åker du raka vägen hem och sover nu!!! kom det barska svaret, jag fick absolut inte hjälpa till med nattrushen där ... :surprised: :crysmile:

Hon hade ju helt rätt förstås ... :oops:

Det är det absolut längsta jag kört på en dag i arbetslivet.

8. skoge
    Medlem · 1 761 inlägg
    Inte så farligt ändå... längsta enskilda körningen jag haft är 96 mil enkel väg

9. Mikael_L
    Medlem · 43 661 inlägg
    Jag har faktiskt kört något lite längre än så på samma dag/resa. Men då har det varit privat, inte inom anställning.

10. J
    Medlem · stockholm · 5 722 inlägg

JohanLun

Medlem
    Konstigt att det ska vara en så polariserad diskussion. Bara för att elbil inte just nu passar alla, passar det ju uppenbarligen vissa. Både sett till räckvidd och inköpspris.

Som skrivits här har många läsare redan avfärdat elbil som bra val i närtid för några av skeptikerna i tråden. Jag skulle tro att en Porsche boxter inte heller funkar för den tillämpningen. Eller en enkelhytts pickis. Men ändå finns en marknad för de bilarna...

För mig är en privatköpt elbil ännu lite för dyr, så jag har lite ångest för vad jag ska köra i maj när jag ska lämna tillbaka min PHEV, tyckte det inte fanns nåt bra alternativ som var prisvärt sen förmånsvärdena höjdes.

Vad gäller köra långt så har jag kört Umeå ToR på en dag för 10 år sen, jag har för mig att jag gav upp när jag kom till Uppsala där mina föräldrar bor (dessutom skulle det jag hämtat faktiskt lastas av där). Men det blir väl 120 mil. Det är faktiskt inte att rekommendera. Sista gången jag kört långt var Göteborg ToR för ett år sen. Det var mer humant. Sådana resor har bara hänt ett fåtal gånger för mig, men jag vet det finns folk som gör det årligen då de har släkt eller hus 100 mil bort. För mig var det också privatresor, i yrket borde det inte vara lagligt att köra så dock...

Men som sagt, elbil är inte för alla och för alla tillfällen.

11. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 9 053 inlägg

pacman42

Medlem
    Mitt rekord är Luleå-Göteborg med bara lunch och middag som stopp - på nyårsdagen. Det snöade delar av resan, men det gick bra ändå.

12. M
    Medlem · 1 859 inlägg
    Nja. Det ramlade ner nästan en meter snö över en natt. Tyckte jag såg på din profil att du håller till i samma trakter.

13. A
    Medlem · Skåne · 858 inlägg

ajn82

Medlem
    För er som har easee, jag kan inte klura ut vad det här i laddstatusen betyder. Screenshot from 2021-12-05 07-18-06.png
    16A -3 fas, ok det är inställningen, 10.3 kW är total effekten. Men vad är den inledande 2/ ? den varierar även till 1/ till och från.

14. C
    Renoveringsnovis · 270 inlägg

crappyusrname

Renoveringsnovis
  15. N
    Medlem · 437 inlägg

@ndreas

Medlem
    Vi har två barn och (bara) en elbil och villa. Det är inga problem!

Skulle det fungera bättre att ha en dieselbil och två barn?

Det är föräldrarna och inte bilen som ska uppfostra barnen :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.