Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. J
    Medlem · stockholm · 5 011 inlägg

JohanLun

Medlem
    Det kan ju iofs vara en kombination. Att det är olika väntetid på olika modeller är väl inte ovanligt.

• Laddar…
  2. N
    Medlem · Stockholms län · 5 946 inlägg

Nerre

Medlem
    Ja, visst, vi jämför då två bilar av årsmodell 2015. Varsågod att föreslå en lämplig elbil så gör vi en kalkyl sen.

De ingår inte i kapitalkostnaden. De tillkommer utöver kapitalkostnaden. Skatt har elbilarna en fördel på, försäkring tenderar tvärtom att vara dyrare, drivmedel och reparationer får man ganska mycket för 150 000.

3. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 548 inlägg

Isakare

Medlem
    Inga nya ut, inga beg in.

• Laddar…
  4. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Bil A
    Tesla S 2015
    525 hk
    459000 kr
    13000 mil
    Fri snabbladdning
    Låg skatt

Bil B
    Mercedes S 500 2015
    456 hk
    68000 kr
    7700 mil
    Drar mycket soppa
    Hög skatt

Vill man inte ha så stor motor finns bil C
    Mercedes S 350
    429000 kr
    12000 mil

Jo jag tycker att dessa är fullt jämförbara i storlek, komfort och prestanda.

• Laddar…
  5. N

Nerre

Medlem
    Ja, men om man nu inte behöver sån prestanda? Varför ska man betala för nåt man inte behöver?

För mig skulle det räcka med nåt i stil med en VW Golf/Passat/Touran Kombi, med dragkrok. De verkar man kunna hitta för under 100 000 (jag gick in på blocket och sökte på årsmodell 2015, dragkrok, automat).

Vad hittar du för elbil som kan konkurrera med den när det gäller dragkrok och lastutrymme?

6. A
    Medlem · Stockholms län · 9 449 inlägg

Avemo

Medlem
    Varför tar du plats i tråden med att efterfråga sådant som för det första du vet inte finns och för det andra du inte vill ha? Allt detta som fortsättning på en fråga där frågeställaren tydligt klargjorde att det var just en elbil som frågan gällde. Lämna din plats åt den som bättre behöver den.

• Laddar…
  7. J

JohanLun

Medlem
    Det fanns ju i princip inga elbilar med dragkrok att välja på 2015. Du får jämföra med en phev, passat gte eller Mitsubishi Outlander finns både som phev och fossil. Gte 170kSEK och motsvarande vanlig passat 110kSEK? Kör du till jobbet 3+3 mil om dagen och kan ladda på jobbet sparar du en knapp hundring om dan, dvs 20.000 om året, så tar 3 år att ta igen mellanskillnaden. Outlandern antar jag man sparar mindre på soppan men den ska väl vara billigare. Du får återvända till denna tråden om 5-6 år när de elbilar som säljs nya idag har hunnit falla i pris så de matchar de bilar du jämför med. En 10 år gammal Astra kombi kan ju inte jämföras med en tre år gammal Tesla model x...

• Laddar…
  8. N

Nerre

Medlem
    Jag efterfråga en elbil som passar mig. Uppenbarligen finns det ingen, alltså är det för tidigt för mig att skaffa elbil. Och det gäller inte bara mig, det gäller nog alla som främst vill ha ett transportmedel.

Det jag försöker få fram är att det för väldigt många är billigare att köpa en begagnad bränslebil för 150 000 och sen ha 150 000 över till bränsle, service etc än att köpa en elbil för 300 000.

Hälften av de där 150 000 räcker till bensin för över 5000 mil, sen har man då 75 000 över till de där hemska servicekostnaderna som en bränslebil tydligen har. (Själv har jag nog aldrig kommit upp över 15000 i service- och reparationskostnader på ett år, och då var det ett däck som exploderade precis före ett gupp i vägen så ljuddämpare slog i backen och slets loss tillsammans med värmesköld och kofångare. Annars har det legat runt 3-4 tusen när jag lämnat in på verkstad.)

9. J

JohanLun

Medlem
    Jo, men varför köper du inte en bil för 15.000 då har du 285.000 över till bränsle?

• Laddar…
  10. N

Nerre

Medlem
    Min första bil kostade 3000. Dotterns bil kostade 6000.

11. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 369 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Det är väl fastslaget sen länge att det inte finns en elbil för dig?

• Laddar…
  12. Mikael_L
    Medlem · 42 204 inlägg
    Ja tack för det synnerliga intressanta inlägget.
    Nu har vi alla läst noga, vi har även fattat.
    Kan du nöja dig nu.

Det börjar vara som "Ring P1" det här, med skillnaden att du hela tiden ringer upp igen.

OCH JA, för typ 5'e gången (från mig!) Det finns ingen elbil för dig, inte idag, troligen inte på en massa år.
    Var nöjd med dina avgasbilar, vi bryr oss inte!

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Stockholms län · 9 449 inlägg

Avemo

Medlem
    Du måste ha en extrem tilltro till utvecklingen på området. Alternativt ha problem med minnet. Eller troligast bara raljerar du för att uttrycka ditt ogillande av elbilar. Du återkommer ju med samma fråga med några veckors mellanrum. Riktigt så fort går det inte. Den elbil som passar dina önskemål fanns inte de tidigare tio gångerna du frågade. Och den kommer inte att finnas om en månad heller. Du vet ju. Så varför frågar du?

• Laddar…
  14. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Vet ej, jag ”behöver” detta och åker ståndsmässigt :cool:

• Laddar…
  15. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Finns e-golf 2015 för lite över den budgeten men det tjänar du nog in i tex skatt, service och drivmedel. Sanna lastutrymme antar jag, automat är givet, dragkrok vet jag inte men varför måste du ha det? Var det inte så att du tältade och inte drog husvagn. De få gånger du behöver släpa hem något stort kan du betala för leveransen eller byta bil med grannen en stund.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.