Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. N
    Medlem · Stockholms län · 5 946 inlägg

Nerre

Medlem
    Vi har campat med tält de senaste 20 åren och med tält så behöver man en relativt stor kombi.

2. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Nej, kravet är att du behöver en tillräckligt stor bil för att få plats med campingutrustningen och passagerarna. Varför måste det vara just en kombi? Det kan väl lika gärna vara SUV, SAV, ”crossover”, combicoupe, minibuss… Bara utrymmet är tillräckligt.

Det verkar vara något annat underliggande krav du har som gör att det ska vara just en kombi.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 24 inlägg

Etho1

Medlem
    Tror jag läst varje inlägg i tråden.
    Har familj två bilar så ja ena bilen kan va en el och då inte heller super dyr.

Har ni en bil och mycket pengar går det med att skaffa el bil. För har man råd med en dyr elbil har man även råd hyra bil med drag etc när de stunderna dycker upp.

Helt enkelt borde de med bra inkomster köpa premium elbilar så vi vanliga kan köra elbil om sex år typ.

Hade själv gärna haft elbil men vardagen i familjen hade inte funkat med de små fjut elbilarna jag har råd med.

4. N

Nerre

Medlem
    Ok, du har rätt, jag är för dåligt insatt i alla nya namn på biltyper som de hittat på de senaste åren. Men problemet är fortfarande att det är väldigt ont om så stora elbilar.

5. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Det finns massor av stora elbilar, de är dock relativt dyra. Sedan finns det billigare, men de är ganska små. Det saknas i mitten till ”mittenpriser”, det som finns med el är mellanklassbilar till premiumpriser.

Jag har faktiskt på fullt allvar i över tusen inlägg tillbaka i tråden trott att du menat just kombi och att det då absolut inte fick vara tex en SUV. Jag tror detta förklarar en hel del frågor du fått om ditt krav på kombi. Men nu är de utrett. (y)

https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
    Sortera på pris eller kaross så ser du vad du kan välja på. Om några år finns dessa begagnade.

Exempelvis:
    MG zs
    Mazda mx 30
    Hyundai kona
    Opel Mokka

6. Mikael_L
    Medlem · 42 204 inlägg
    Problemet för Nerre är kravet på en ganska stor bil kombinerat med stort krav på räckvidd i kombination med ganska få mil per år.
    Visst kan det finnas nya elbilar som klarar kravspecen någorlunda, men då till ett helt vansinnigt inköpspris med tanke på hur få mil som kommer köras.
    Det blir snordyra mil pga värdeminskning, som billig el aldrig kan väga upp.

Nerre måste helt enkelt vänta några år till, på att lämpliga bilar kommer ut som begagnat. Nerre är nog knappast spekulant på en ny avgasbil heller, utan botaniserar troligen även där bland begagnat, men utbudet är dock bättre.

Sista alternativet är väl att ändra något i sin livsstil, eller hur man är van att göra saker.

Det är vad jag fått fram genom att läsa dina inlägg, Nerre. Jag har åtminstone tidigt förstått att du är en av de (rätt många, faktiskt) som elbil inte passar åt, åtminstone inte än.

7. A
    Medlem · Skåne · 489 inlägg
    Läser om Lars Vilks olycka. Bilen vägde 4,5 ton men vajerräcket endast dimensionerat för 1,5 ton. Är inte det underdimensionerat för tyngre bilar, bland annat elbilar runt 2 ton?

8. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 083 inlägg

Snigla

Maskot
    Ingen har ju sagt att alla måste köpa en el-bil precis idag..:)

Men det är väldigt bra att man ändå håller ett öga på el-bilsfronten, eftersom vi verkar gå ditåt.. oavsett om vi vill eller inte!

Själv så har vi kollat 2-3 år och har inte köpt någon än! Men corona kom lite i vägen.. maken jobbade ju hemma och vi behövde ingen bil alls typ. Då kändes det inte nödvändigt att köpa en ny..

På sätt och vis har det varit bra, för marknaden har gått framåt och utbudet är större nu . och prisklasserna lite mer varierade (y)

• Laddar…
  9. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 3 008 inlägg

nikasp

Husägare
    Lyssna på det där avsnittet så slås nog hål på en hel del av dina fördomar. Jag var elbilsskeptiker men har lärt mig mycket via tre pod-avsnitt och sedan frågat en kollega med Tesla. Han har kört Nissan Leaf och är nu inne på andra Teslan. Dock blir det hart när omöjligt att köpa en stor elbil för 200000.

Jag klurar på antingen att leasa en ID4 eller en liten elbil att sunrra runt med här i Sollentuna med omnejd och sedan ta Passaten (2017 Alltrack 190hp TDi) när jag ska dra släp till torpet 17 mil bort. Har under två mil toll jobbet sen när vi sks börja vara på kontoret igen. Långresor till Luleå på 90 mil är inget problem enligt podden och kollegan. Det är väl när jag ska jaga långt upp i Jämtlandsfjällen man behöver tänka till lite extra.

https://rikatillsammans.se/tips-vid-bilkop-och-privatleasing/

• Laddar…
  10. Bananskalare
    Allvetare · 872 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Man pratar om att batteriet blir varmt.
    Då funderar på teslan så sitter batteriet under bilen. Snö och is borde på påverka.
    Alstrar batterier värme

11. Mikael_L
    Medlem · 42 204 inlägg
    Japp, när de laddas och laddas ur (dvs det körs).
    Ju större strömuttag/laddström, desto mer värme.

12. S
    Medlem · 266 inlägg
    De flesta elbilar (alla?) av idag man räknat på det o har lite olika system för o kyla eller ibland värma.

13. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Alla batterier blir varma, inte bara i elbilar.

14. N

Nerre

Medlem
    Ja jag vet inte ens vad hälften av de där biltyperna du räknade upp betyder.

Min bild är att om en bil kallas SUV så kostar den 100 000 mer. Det verkar gå nån slags mode i det där med bilar, att köpa en vanlig "sedan" eller "kombi" är för "sossigt", istället köper man en SUV, "crossover" eller nåt annat buzzword.

• Laddar…
  15. N

Nerre

Medlem
    Då var vi där igen. Jag är ensam i familjen om att ha körkort och jag kör 800 mil om året. Du får gärna visa mig en kalkyl där det skulle vara rimligt för mig att ha två bilar, även om den ena är m in nuvarande bensinare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.