Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. H
    Medlem · Sverige · 2 086 inlägg
    Ok jag förstår att detta plötsligt blev litet jobbigt för vissa. Helt ok.

Carry on, jag har inget större intresse i att debattera självklarheter och droppar förmodligen ut igen.

• Laddar…
  2. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 928 inlägg

sunnis

Nybyggare
    • Laddar…
  3. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 083 inlägg

Snigla

Maskot
    Hoho..

..alla som såg mitt förslag till maken om MG leasingen...

Ville bara tala om att alla bilarna (de hade bara x antal färdiga inför lanseringen) hann säljas innan vi ens hann dit o provköra (alltså innan 11-12) :oops:

Stod på MGs hemsida och annonserna/bilarna var borta från blocket (vårt område iaf).

Den lanseringen gick tydligen bra!

4. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 083 inlägg

Snigla

Maskot
    Ville bara inflika att vi har alltid tänkt som så att man kan ha en ”skruttbil” med drag (så länge det är möjligt att tanka med bensin och skatten är överkomlig) på sidan av vardagsbilen.. som vi velat ha i elformat i många år :)

Vi har oxå känt att drag på en bil är ett måste när man bor på landet - även om man inte använder det så ofta!

(Nu börjar det dock röra sig lite på dragfronten.. även i elvärlden!)

• Laddar…
  5. H
    Nu är det iofs ingen ”skruttbil” jag talar om utan en riktigt trevlig volvo s80, suverän komfort och bra prestanda osv. Och: har dragkrok, ca 100 mil räckvidd på full tank. Inte 100 mil med något man drar iofs… men jag tror de flesta fattar.

Det hela denna tråd handlar om är, som jag förstår det, om det idag är ekonomiskt rimligt att försöka skaffa något eldrivet som fyller behoven. Kan inte se detta i kikaren för min egen del men kul om någon kan visa på något som ev kunde fungera.

6. O
    Medlem · 570 inlägg

OMathson

Medlem
    Gillar inte Norges miljöpolitik. Oljepengar går till Tesla ägare som kör bussfil till in till Oslo samtidigt som staten Norge öppnar för fler licenser för olja i nordsjön! Hyckleri!

• Laddar…
  7. H
    Allt kokar ner till vem som ska betala för införskaffandet av elbilar. Vem ska kunna införskaffa dessa, och med vilka medel ska de betalas.

8. sunnis

sunnis

Nybyggare
    Ja, vem och vilka kan det vara som har införskaffat alla helt nya fossila bilar och historiskt bakåt? Lurigt det där...

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Stockholms län · 5 946 inlägg

Nerre

Medlem
    Bara så du tänker rätt nu, även en vätgasbil avger avgaser. Dessa består dock mest av vatten.

10. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Kunden, med sin egen plånbok?

• Laddar…
  11. N
    Medlem · Stockholms län · 5 946 inlägg

Nerre

Medlem
    Det är väl rätt välkänt att det främst är företag?

Läste nånstans att företag dessutom ofta får 15-20% rabatt på listpriset jämfört med privatpersoner, men vet inte om det stämmer.

12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 10 041 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det ligger något i det. Attans.

13. Mikael_L
    Medlem · 42 204 inlägg
    För dig finns det allra troligast inte ett enda elbilsalternativ som passar dig idag, och ger dig allt du kräver till den kostnad du accepterar.
    Nerre och bananskalare är ytterligare sådana personer.
    (Det finns garanterat fler som läser och skriver i tråden, men en del högprofilerar sig i denna fråga, så det blir de jag nämner)
    Min mamma som kör max 100 mil om året med en gammal skattebefriad Audi från 1989 har inte heller något att hitta på elbilsmarkanden - inte en chans att jag skulle rekommendera henne köpa elbil. Hon ska nog ha kvar sin bil några år till, tills hon helt slutar köra och då skrota den gamla, om inte nu någon vill köpa den.

Så i det läget är vi just nu.
    Många, verkligen många, kan skaffa elbil idag, och både få ihop ekonomin och livspusslet.
    Allra lättast är det för dem som kan ladda hemma, redan har två bilar (eller kan tänka sig två), inte har så stora krav på sin lilla pendlarbil (dvs inte en massa höga krav på last, räckvidd och dragkrok etc).
    Elbil kan nog även passa alltfler som bara har tänkt sig ha en enda bil, det kan ju även passa ett fåtal som inte har möjlighet att ladda vare sig hemma eller på jobbet, men då lär det nog krävas att man är lite elbilsreligiös, ty ekonomiskt går det nog aldrig att räkna hem då.

Sen är det ju som för dig, det finns massor av människor som en elbil inte alls funkar för, åtminstone inte utan att göra avkall på några av sina krav och tankar på vad bilen måste klara av. Dessa får vänta.
    En del har krav på sina bilar som nog aldrig kommer uppfyllas med elbil. Vad dessa ska göra vet jag inte riktigt.
    Troligtvis får dessa personer vara uppmärksamma på när det verkar bli slut på nybilsförsäljning av avgasbilar och alltså passa på att köpa en nya, eller nästan ny där i slutet, för att trygga sitt bilbehov en 15 år framåt. Och hoppas på att bränsle fortsätter att säljas, till ett inte alltför tungt pris.

Ungefär som en del fick bråttom att köpa någon av sista årsmodellerna innan katalysatortvånget, för att slippa katalysatorn.

Men är man tillräckligt ung så är det troligt att man någon gång i livet kommer bli tvingad ändra sitt sätt att se på och använda bilen.
    Kanske kommer t.ex. påskresorna till skidorterna börja gå med tåg för alltfler, (Tänk vad skönt, kunna sova/vila istället för att sitta i bilköerna och irritera sig på alla andra idioter, och kunna köra första dagens åk utvilad och på gott humör!)

14. A
    Medlem · Stockholms län · 9 449 inlägg

Avemo

Medlem
    Tyvärr har Volkswagen tagit bort funktionen att logga förbrukning per resa så att man kan komma åt det i efterhand. Men jag har tittat på mätaren för långtidsförbrukning i ID4n och sparat två värden. Under juni juli och augusti körde jag 730 mil och hade en snittförbrukning på 17,6 kWh / 100 km. Den ökade mot slutet när dels en större del av resorna var motorväg och det dessutom började bli kallare. Under september var största delen av resorna pendling till jobbet som är 38 km med mest motorväg. Då var förbrukningen 19,9 kWh / km och detta på totalt 180 mil.

• Laddar…
  15. sunnis

sunnis

Nybyggare
    Ca 50% av nybilsförsöljning är till privatkunder och ca 30% är till företag, mestadels förmånsbilar. Ungefär så. Resten är övrigt som Taxi, hyrbilar osv. De majoriteten går ut till andrahandsförsäljning efter 3år.

10% på listpris brukar jag normalt sett få när man väl sätter sig i stolen hos bilhandlaren när man köper i egenskap av företagare. Tror jag fick mellan 10-15% beroende på artikelrader i offerten på min V90 T8 som jag beställde sist. köper man privat ska man vara extremt nöjd med 5%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.