Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. B
    Medlem · Dalarna · 918 inlägg

Bjober

Medlem
    Vilken batterityp pratar du om?

• Laddar…
  2. Bananskalare
    Allvetare · 872 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Alla batterier tappar. Vissa fortare än andra.

3. N
    Medlem · Stockholms län · 5 946 inlägg

Nerre

Medlem
    Det var inte det jag kommenterade, det jag syftade på är detta:

• Laddar…
  4. N

Nerre

Medlem
    Du menar att det pacman42 beskrev att verkstaden gör är mina privata spekulationer?

5. N

Nerre

Medlem
    Problem på vilket sätt då?

Det jag tjatar om är att osäkerheten kring vilken kapacitet begagnade batterier har riskerar att sänka andrahandsvärdet. Huruvida detta är ett problem beror ju på om man är intresserad av högt eller lågt andrahandsvärde.

6. A
    Medlem · Stockholms län · 9 449 inlägg

Avemo

Medlem
    Nej det menar jag inte. Det framgår om du läser hela inlägget du citerade en rad ur. Det är en intressant anekdot som säger emot vad du tidigare hävdade. BMS:en har överskattat batteriets minskade kapacitet. Inte underskattat den för att maskera tappad kapacitet. Och om jag förstår rätt vad pacman42 menar så skiljer det 3-4% mellan BMS:ens uppskattning före och efter kalibreringen. Var och en får bedöma om de är acceptabelt från BMS:ens sida. Att det är dåligt agerat av Mitsubishi kan vi nog alla vara överens om.

Redigerat 15 sep 20:56
  7. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 487 inlägg

pacman42

Medlem
    Som sagt var, Mitsubishi är sjukt dåliga på att stå upp för sina åtaganden när det gäller batterierna. Jag har hört talas om två stycken som fått dem utbytta, bägge startade YouTube-kanaler där de ondgjorde sig över hur kassa Mitsubishi var (Australien och Kanada) och i bägge fallen tog generalagenten kostnaden, inte Mitsubishi själva.

8. pacman42

pacman42

Medlem
    Vad säger du? Menar du att batterierna är bättre än vad bilen tror? Nej, det håller jag inte med om. Det finns ett sätt att nollställa BMU på Mitsubishi och de som gjort det har en snabb rutchkana ned till samma nivå de hade innan återställningen. Min bil har en gång höjt kapaciteten på batterierna på sommaren för att sedan sänka den till vintern igen då mätningarna indikerade att den visst inte var så bra som BMU trodde.

Koncensus på nätet är att BMU på Outlandern gör det den skall, problemet är snarare att batteriernas hantering i övrigt är dåligt designad. Andra tillverkare har också stor degenerering på laddhybrider, men inte närmelsehis lika illa. Och att dessutom Nissan Leaf som har ett dubbelt så stort batteripaket av Outlanderns typ har ganska så exakt halva degenereringen per mil antyder även där att det är biltillverkaren (de som gör batterierna som helhet (HW+SW), som misslyckats.

9. B

Bjober

Medlem
    Jo men när du hela tiden gör sådana svepande generella gissningar blir det ju bara ordbajsande som inte leder någonstans.
    Varför MÅSTE batterier tappa prestanda över en normal bils livslängd? De batterityper som degraderas minst verkar ligga bra till åldersmässigt. Sen är inte energitätheten på topp än. Men den energitätaste batteritypen tappar så fort att de "sämre" batterierna är i kapp i vissa fall redan efter ett år.
    Kan man i framtiden få välja batterityp beroende på om man alltid parkerar i varmgarage eller står ute?
    Samma bilmodell men några olika specade batterier. Ett taxibatteri som laddas på 10 minuter , klarar 30.000 cykler och 30 mil.
    Ett svenssonbatteri som gillar långresor , över nattenladdning och är billigare.

10. pacman42

pacman42

Medlem
    Det spelar snart ingen roll. De som åldras snabbare klarar troligen ändå bilens livslängd om de vara är en aning större. Du nämner 30 mil. Det räcker för att batteriet skall klara 70% under bilens livslängd om inte tillverkaren gjort bort sig totalt...

11. J
    Medlem · stockholm · 5 011 inlägg

JohanLun

Medlem
    Självklart kommer väl några batterier "gå sönder" för tidigt, kanske beroende på driftsfall... Ungefär som att en turbo eller kamkedja kan rasa om man misshandlar motorn. Nån berättade om ett körfall där en gubbe varje morgon backade ut bilen ur garaget, tog sin cykel, backade in bilen och cyklade till jobbet. Samma sak på kvällen, ut och in med bil och cykel. Sen åkte han nån gång i månaden ett par mil för att handla. Bilens olja (och därtill vissa slitdelar) mådde extremt illa av detta och bilen fick nåt slags problem trots att den var näst intill ny i övrigt. Om detta var en påhittad historia vet jag inte, var jag hört den minns jag heller inte. Men den passar ändå bra här tycker jag... På något sätt måste ju detta handla om normalt bruk av fordon, inte specialfall. Om säg 90% av elbilarna har en försämring på max ned till 70% av kapaciteten efter 15.000 mil så är väl det bra så. Trist om som PacMan antyder, att tillverkaren försöker runda garantierna, som jag fått uppfattningen att vissa andra tillverkare gjort med tex rostskyddsgaranti och lite annat - villkor som är helt sjuka att uppfylla som gör garantin värdelös...

12. A
    Medlem · Stockholms län · 9 449 inlägg

Avemo

Medlem
    När jag läste ditt inlägg första gången trodde jag att det var vad du menade. Och eftersom skillnaden var så liten så tyckte jag att systemet fortfarande gjort ett bra jobb med att uppskatta statusen på batterierna. Inte tal om några skutt från 30% till tomt som Nerre tror skall inträffa. Om det stämmer som du säger att hela skillnaden är att batteriet är varmt vid kalibreringen så är det ju ett ännu bättre betyg åt övervakningen. Fortsatt dåligt betyg åt hur snabbt det degraderas dock.

13. P
    Husägare · 3 457 inlägg

Pin

Husägare
    Ja hans körmönster hade definitivt gagnats av en elbil.

Men varför backade han ut ur garaget för att sedan backa in igen? Om han ändå vänder bilen vore det ju lättare att köra både in och ut! ;):thinking::crysmile:

14. Mikael_L
    Medlem · 42 204 inlägg
    Hehe, vilken retorisk fuling du fick till där. :rofl:
    Hoppas ingen gick på den.

15. B

Bjober

Medlem
    30 mil var väl iofs hugget ur luften men jag antog att det räcker för att dra några kortvändor kors å tvärs i storstan och sen ta en körning till grannkommun samt "tomgångsköra" med gott om värme på. Utan räckviddsångest. Men för lite för vem som helst i glesbygd. De väljer ett större batteri.
    De som fick lifepo i sina Tesla verkade inte gilla att batterivärmaren drog 10kWh under parkering i minusgrader. Det är ju som en rätt rejält läckande bränsletank. Hade inte de kunderna mått bättre med en annan batteripack? Ett tyngre men som tål 30 minus.
    Eller är det så viktigt att ett bilbatteri passar alla? Så viktigt att kunden inte ens får veta vilket batteri han får?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.