Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. J
    Medlem · stockholm · 4 831 inlägg

JohanLun

Medlem
    Yes. Då, om du köper ny bil vart tredje år, så styr ditt bilval ju i praktiken hur fyra fem andra kommer driva sin bil till den skrotas...

2. N
    Medlem · Stockholms län · 5 898 inlägg

Nerre

Medlem
    Nej, jag försökte jämföra saker i ungefär samma prisklass. Där det ena är en teknik där det inte sker så mycket utveckling när det gäller pris/prestanda-förhållandet.

3. N

Nerre

Medlem
    Enligt flera i tråden är ju det där nåt som absolut inte förekommer alls...

4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 473 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jaha, ja då förstår jag mer varför du jämför elbilar med mobiltelefoner och laptops.
    En mobiltelefon ligger väl prismässigt någonstans mellan 2000 och 20000 kr (även om det finns dyrare, men generellt).
    En laptop någonstans mellan 3000 och 25000 kr (även om det finns dyrare, men generellt)

Om du letar elbilar i de prisklasserna förstår jag helt klart att du ser stora problem med elbilar.

5. N

Nerre

Medlem
    Det där låter som en väldig feltolkning av det jag försökt få fram. Det jag försökt få fram är att det är svårt att veta säkert att degraderingen inte är högre än vad BMS visar. Om man nu inte kör ur batteriet helt och kalibrerar om BMS (som pacman42 beskrev att de gör).

• Laddar…
  6. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 368 inlägg

tveksamt

Husägare
    Men jävlar vilken succé när han hittar en elbil av dagens standard till det priset!

• Laddar…
  7. N

Nerre

Medlem
    Nu blandar du äpplen och päron här.

Det var i jämförelsen om andrahandsvärde som jag valde tvättmaskin och laptop, för att få produkter i ungefär samma prisklass.

Jämförelsen med mobiltelefoner har handlat om batteritekniken och hur svårt det är för BMS att veta batteriets kapacitet och state of charge. Särskilt beaktat att en elbils batteri utsätts för mycket större variantioner i belastning och laddning än vad ett batteri i em mobiltelefon eller laptop gör.

8. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 473 inlägg

Fairlane

Medlem
    Fel!
    Enligt tråden är det tydligt att alla är överens om att batterierna blir sämre över tid.

Det vi diskuterar är snarare hur snabbt de bli sämre. Det finns massor med (anekdotiska) uppgifter om att bilarnas batteri håller riktigt bra, vilket inte är detsamma som att de inte blir sämre. Du verkar mer orolig för batteriernas status, men vill inte gärna vara tydlig med någon siffra, varför diskussionen blir rätt hopplös.
    Det är ju stor skillnad om bilen klarar 80% av körsträckan den klarade som nu efter 3 år eller om den klarar det efter 13 år. Om du kan ge en lite tydligare bild av din tro, hur snabbt körsträckan förkortas på en elbil, så blir det ju lite mer givande att diskutera än när det bara är rent allmänt.

Om det är så att det först blir ett praktiskt problem efter bilen rullat 100,000 mil eller är 20 år, vilket som kommer först så är problemet litet, så litet så det i praktiken blir oväsentligt. Om det istället sker efter 10,000 mil respektive 5 år, ja då är det en annan fråga. De observationer som gjorts hittills (förvisso anekdotiska), antyder snarare det första scenariot än det andra, men man hamnar troligen någonstans mittemellan.

9. Bananskalare
    Allvetare · 643 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Jo, så kan det vara.
    Sen så är jag övertygad om att resonemang säkerligen går att slå hål. Men..
    Poängen är att det mest miljövänliga är det som inte tillverkas. Ska man vara miljövänlig på riktigt ska man byta ut bilen mot en cykel.
    Ingen elcykel. Dessutom begagnad....
    Men nu lägger vi ner.den här.diskussionen...

Här diskuterar vi bilar...:D

• Laddar…
  10. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 356 inlägg

pacman42

Medlem
    Och för jag linjärt över mitt problem på en elbil med större batteri så bör den klara sig mycket längre än vad jag gjort, eftersom man med samma körmönster nyttjar en mindre del av batteriet.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Stockholms län · 9 313 inlägg

Avemo

Medlem
    Det framgår att det är vad du vill få fram. Till stöd för detta presenterar du privata spekulationer. Du har uppenbart en viss insikt i hur det fungerar. Så om du var intresserad är jag säker på att du kan spekulera i potentiella lösningar på problemen du pekar på. Lösningar finns och tillverkarna har garanterat funderat på dem redan. Anekdoter är ingen speciellt vetenskaplig angreppspunkt. Privata spekulationer om vad som skulle kunna vara ett problem är ännu mindre vetenskapligt. Du kunde gott vara lite tydligare med att det är just dina privata spekulationer du sprider. Eller i annat fall åtminstone komma med några anekdoter som har med bilar att göra och inte telefoner eller liknande. Det närmaste exempel du har vad jag kan se är det som pacman42 skriver om. Där är det fråga om att BMS:en överskattat försämringen och inte omvänt.

• Laddar…
  12. J
    Husägare · Saltsjö-Boo · 956 inlägg

jocke31

Husägare
    Apropå den ändlösa diskussionen om degradering av batterier - är det något som tyder på att detta ens är ett reellt problem? Och om det nu skulle vara det, varför inte leasa en bil istället? Då behöver man ju inte bry sig om vare sig sämre batterikapacitet eller eventuell värdeminskning framöver.
    Själv har jag en annan teori, nämligen att en fossilbil löper betydligt större risk att minska i värde och bli genuint svårsåld när bensinpriset blir 30 kr/l och årsskatten 10-15 000 kr/år om några år.

13. Mikael_L
    Medlem · 41 513 inlägg
    ATT batterierna kommer degraderas är det ingen diskussion om. Man har inte uppfunnit den kemiska perpetuum mobilen nu i samband med elbilar.

Så den väsentliga frågan är den du ställer; Är det något reellt problem.

För mig som skaffat en bil med batteri i lite knappaste laget är denna fråga viktigt, och jag är mycket intresserad.
    Jag har blivit en del lugnad då de flesta rapporter och undersökningar än så länge mest verkar visa på förvånansvärt lågt batterislitage.
    Men det är ju ett ganska nytt område och inte så välutforskat än. Jag vill ju för min egen del se detta i ett tioårsperspektiv. Och mängden elbilar för tio år sedan, ja även fem år sedan, ger inte så stort statistiskt underlag för att idag se hur det verkligen fungerar.
    Många av de äldsta bilarna har dessutom inte så normala körmönster, då många är taxi eller så är det bilar som införskaffats av företag eller organisationer som mest velat visa upp en miljöprofil med sitt bilval.

Sen ska vi kanske inte kalla området okänt eller outforskat.
    Det har ju grejats med denna batteriteknologi rätt länge, med lite olika kemi. Och har ju satts in i miljontals prylar. Bland RC-folket så har man utforskat snabbladdning rätt bra, laddar med 5C osv, tills cellerna blir brännheta, och de har tagit reda på exakt hur man ska ladda för att maximera laddningen, minimera laddtiden.
    Bland alla tillverkare av datorer, gräsklipparrobotar och UPS-kraft, m.fl har man jobbat med denna batterikemi länge nu.
    Så allt detta gav ju biltillverkarna en flygande start. Det gällde bara att skala upp cellerna.

edit:
    Att ICE-bilens värde vid någon tidpunkt kommer falla som en sten är nog rätt säkert. Lika som hästkärror ganska snabbt blev rätt värdelösa för 100 år sedan.

14. Bananskalare
    Allvetare · 643 inlägg

Bananskalare

Allvetare
    Men när det gäller dina exempel på batteridrivna saker så tappar alla dessa batterier effekt. Där kommer mobilen in.
    Jag tror att man i början helt enkelt tog precis samma teknik och slängde in i bilarna. Där finns det många som kan vittna om att batteriet tappar effekt. När man sen började fundera så gjorde man om och rätt. Dessa har fungerat mycket bättre. Jag tror däremot att de batterier som monteras idag tillsammans med annan teknik att ladda . Gör att dessa har en helt annan effekt ras. Självklart händer det att vissa får problem. Men det är inte samma sak som att det är ett fel på samtliga batterier. Sen vet man inte hur länge dessa batterier verkligen håller och som skrivits de kommer tappa effekt. Men alla siffror pratar om runt 20år Men man vet inte hur batteriet kommer må då. Det kanske har tappat 50% Det kanske är helt slut. Sen tror jag personligen att bara snabbladda i stort, och köra många många mil. Sliter mycket mer än om man kör mer normalt. För oss på forumet, tror jag inte att effekt tappet blir något märkbart problem.

15. F
    Medlem · Stockholm · 1 857 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    I början trodde jag att du menade att batterierna faktiskt tappade effekt men nuförtiden förstår jag att du menar kapacitet. Skriv gärna det istället.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.