Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 804 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Varje lägenhet behöver inte ha en egen laddare, det räcker med att varje BRF eller fastighetsägare investerar i någon eller några laddare för att täcka upp ett större antal lägenheter. Jo större elbilstrycket blir ju mer tappar BRFer i värde utan laddinfrastruktur och hyresrätter blir mindre attraktiva. Samma gäller arbetsplatser.

Det finns stora pengar att profitera på energiöverföringen när varje arbetsplats, BRF och inte minst företag som hyr ut bostader när de kan agera mack också.

Det går även bra att åka tanka sin elbil på en supercharger för att ladda upp, speciellt lång tid tar det inte med dagens teknik som lär anses vara urusel i framtiden.

• Laddar…
  2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 913 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Den stora nackdelen med superchargers är ju priset. Långsamladdning på 11–22 kW känns betydligt rimligare att kunna sprida till rimligt pris.

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 913 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Lagstiftningen är redan på gång (i den mån den inte redan är klar). Det finns ett EU-direktiv som ställer krav på hur laddmöjligheter måste tas med när parkeringsplatser anläggs respektive byggs om. Det direktivet ska nu implementeras i Sverige genom (antar jag) ändringar i plan- och bygglagen.

Så frivilligheten och tvånget vandrar redan sida vid sida, som så ofta.

4. D
    Medlem · 1 626 inlägg
    Många BRF har enbart publika parkeringsplatser och det blir inte möjligt att sätta upp laddstolpar.

5. J
    Medlem · stockholm · 4 213 inlägg

JohanLun

Medlem
    Det kommer nog vara självreglerande. Ingen kommer köpa en dyr fossilbil. Men fossilbilar tror jag kommer finnas kvar i form av hobby och entusiastbilar. Troligen dyra att tanka. De fossiler som säljs nya idag eller om 5 år kommer ju gå att bruka i 10-15 år till eller mer. Så det kommer nog finnas mycket sådan begagnade. Likaså tror jag det kommer finnas kvar annat, motorsågar, elverk, båtmotorer. Nyförsäljning kanske minskar, men ofta håller en motor i en segelbåt 30-40 år. När jag hade segelbåt tankade vi 1-2 5l dunkar varje sommar. Det hade inte vart nåt problem att köpa dyrt Motorbåtar av den större klassen tror jag kommer straffas ut pga ännu högre bränslekostnad, dock är det väl svindyrt även idag så kanske har de som äger sådan råd även om bränslet kostar 100kr/l.

6. W
    Husägare · Mälardalen · 1 278 inlägg

witten

Husägare
    Varför är det inte möjligt?

7. F
    Medlem · Stockholm · 1 732 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta upp laddplatser.

• Laddar…
  8. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 804 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Hur många BRF ägare är det som saknar parkeringsplats och samtidigt är bilägare :thinking: känns som en ytterst minoritet.

Nästan alla BRFe har ändå en parkeringsplan eller garage under. Det är inte heller ovanligt med Garo motorvärmaruttag som Garo själv har tagit fram konvertingsatser för att göra om till Typ 2 ladduttag.

9. F
    Medlem · Stockholm · 1 732 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Jag har ingen statistik men senast jag bodde i brf (på Lilla Essingen) var det bara de nybyggda husen som hade egna parkeringar i någon som helst utsträckning.

10. W

witten

Husägare
    Ja det är vanligt med gatuparkering i södra stockholm. Där får man nog bygga laddgator och snabbladdare.

11. W

witten

Husägare
    Jo men frågan var ju också hur många av dessa boenden som är bilägare.

12. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 983 inlägg

Fairlane

Medlem
    Talar vi inte om olika saker?

Dr Jumping Jack skrev: "Många BRF har enbart publika parkeringsplatser och det blir inte möjligt att sätta upp laddstolpar."

Och sen skriver fiskarbuggaren: "Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta upp laddplatser."

Är det vad som avsågs med Dr Jumping Jacks inlägg? Om man inte har några parkeringsplatser så har man inga parkeringsplatser, vare sig privata eller publika?

13. N
    Medlem · 174 inlägg

@ndreas

Medlem
    Hur många kör privat mer än 30-50 mil per dag ofta? Det är inte många. Vågar påstå att moderna elbilar fungerar för 90 procent av befolkningen i Sverige. Däremot är det inte alla som har råd eller vill lägga stora summor på bilar. . .

Men visst. . . När du en eller två gånger per år ska åka på bilsemester så måste du stanna och ladda - men du ska ju ändå stanna och äta osv. så det är ju inget problem...

Att kunna ladda där man bor underlättar ju också en del!

• Laddar…
  14. C
    Medlem · 9 695 inlägg
    Ganska många ändå...
    Här finns lite, inte helt aktuella siffror: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1867157
    (Angående tillstånd för boendeparkering): "I Stockholms innerstad finns ca 45000 utfärdade tillstånd och ca 37000 parkeringsplatser på gatan. Av dessa används ca 12000 regelbundet."

Fattar förvisso inte riktigt vad de menar. Det är ju knappast så att 2/3 av parkeringarna på gatan står tomma, det vore ju en dröm för bilägarna. Eller menar de att 3 av 4 som betalar för boendeparkeringstillstånd inte använder det (regelbundet)?

P.s. sen tillkommer ju de som tar bilen till sin arbetsplats och parkerar på gatan och kanske vill ladda under arbetsdagen.

Hur som helst är det uppenbart att nuvarande ledning har som mål att Stockholms innerstad skall vara bilfritt inom en inte alltför avlägsen framtid, så det är nog så man tänker sig lösa det problemet.

Redigerat 22 jul 11:59
  15. D
    Medlem · 530 inlägg

Danne_83

Medlem
    I leasingen via Santander ingår service i alla fall. Jag har en MG som kostar mig 2140kr i månaden för 1500mil per år, försäkring tecknade jag för 212kr/mån, vinterdäck köper jag egna för ca. 10000kr. Uppläggningsavgift på 695kr plus faktureringsavgift på 55kr/mån tillkommer men i övrigt inget annat. Dock gäller det erbjudandet fram till i slutet av augusti.

Själv hade jag tur och fick en luxury till priset av en comfort då de inte fick in så många comfort som de önskat så jag klagade inte.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.