1 433 501 läst · 23 552 svar
1434k läst
23,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är som du säger, riktigt bökigt med alla olika konton, taggar och appar. Tesla är överlägsen där, bara plugga i så startar laddningen.
MEN, alla jag hitintills stött på startar laddning gratis om du ringer. Det gäller även om din tagg inte fungerar eller liknande.
MEN, alla jag hitintills stött på startar laddning gratis om du ringer. Det gäller även om din tagg inte fungerar eller liknande.
Finns det någon tillverkare som utvecklat hjälpmotorer till husvagnar? Skulle vara praktiskt om man kunde koppla på en husvagn eller släpkärra som var utrustad med en mindre motor och ett batteripaket så man slapp ta hänsyn till att körsträckan minskar med släp. Borde inte vara några problem att ha en avkännare kopplad till dragkroken som känner av så att släpet har noll belastning på bilen.
Borde nog va billigare att bara gå upp i batteristorlek på bilen ist.N nallepu skrev:Finns det någon tillverkare som utvecklat hjälpmotorer till husvagnar? Skulle vara praktiskt om man kunde koppla på en husvagn eller släpkärra som var utrustad med en mindre motor och ett batteripaket så man slapp ta hänsyn till att körsträckan minskar med släp. Borde inte vara några problem att ha en avkännare kopplad till dragkroken som känner av så att släpet har noll belastning på bilen.
Det finns det redan de som tänkt på,N nallepu skrev:Finns det någon tillverkare som utvecklat hjälpmotorer till husvagnar? Skulle vara praktiskt om man kunde koppla på en husvagn eller släpkärra som var utrustad med en mindre motor och ett batteripaket så man slapp ta hänsyn till att körsträckan minskar med släp. Borde inte vara några problem att ha en avkännare kopplad till dragkroken som känner av så att släpet har noll belastning på bilen.
https://newatlas.com/dethleffs-electric-coco-caravan/56056/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 264 inlägg
Empiriska bevis är väl en förklaringsmodell? Jag förstår därmed ärligt talat inte vad du menar.B Bjober skrev:
Varför skulle man tappa räckvidd vid körning utan släp för att man har dragkrok? Vikten av dragkroken är ju relativt obetydlig, så den kan vi nog lämna därhän. Och räckvidd med släp menar jag alltjämnt är rätt ointressant för de flesta av oss, i alla fall i södra Sverige. Dels för att jag tror att få drar släp långt särskilt ofta, och dels för att laddstationerna trots allt ligger såpass tätt att det funkar om man någon enstaka gång behöver göra det. Även om det förstås tar längre tid om man måste ladda ofta.B Bjober skrev:
Så dålig räckvidd att batteriet inte ens räcker till bygghandeln borde drabba väldigt få vare sig dom bor i södra eller norra Sverige sen att räckvidden med släpvagn inte funkar till längre resor vilket tex jag brukar göra några gånger per år samt krav på 4 hjuls drift gör i mitt fall att elbil helt går bort som 1a bil som 2a bil skulle det kunna kunna funka om dom kommer ner i rimliga priser men där är vi inte nu så det är helt klart för tidigt att köpa elbil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 264 inlägg
Ja, det gör man nog. Därtill är laddmöjligheterna bättre.S smurfen72 skrev:
Det har förekommit exempel på att man vill kunna lasta ett par snöskotrar på släpet och köra upp i fjällen för en skotertur. Motsvarande svårlösta situationer är svåra att finna längre söderut.
Om man inte går väldigt långt söderut!Nötegårdsgubben skrev:
Honest Government Ad | Electric Vehicles - YouTube
Det blir väl längre resa och troligtvis flera stopp för att ladda om man lastar ett par skotrar och åker till fjällen när man bor längre söderut än om man bor norrut i landet.Nötegårdsgubben skrev: