Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. A
    Medlem · Stockholms län · 9 198 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är ditt val och jag klandrar dig inte för det. Jag har haft fler punkteringar än du och vet mycket väl hur extremt besvärligt det blir när man bara har punkteringsvätska som inte fungerar. Men det är de sällsynta undantagen som jag inte tycker är nog för att diktera hur jag gör i vardagen. Och eftersom du tycks ha en viss insikt i att det inte är rationellt att låta de sällsynta extremfallen diktera vad man skall ha för bil kan du väl nöja dig med att elbil inte är något för dig?

Återigen. Påpeka gärna när andra kommer med irrelevanta och/eller osannolika extremfall som exempel. Men försök att hålla nere på dem själv också.

2. J
    Medlem · stockholm · 4 597 inlägg

JohanLun

Medlem
    Småbil för vardagskörning relativt många mil per år och i storstad, då finns laddstruktur (alrdig mer än ett par km till laddstolpe), bränsle/energikostnad på elbil gör totalaffären förmånligare, räckvidden är inte ett problem.

Som sagt, min far som har en 15 år gammal V70 stående på uppfarten, åker och köper mat eller slänger återvinning 2 ggr per månad eller åker ut till landet 10 mil och sen upprepar samma mönster där, ja, där passar idag inte nån elbil av ekonomiska skäl. Även om det låter som du Nerre kör längre sträckor när du väl kör så passar ditt körmönster inte elbil. Men många andras kalkyler ser annorlunda ut. Skulle jag köpa en Dacia Spring eller MG EV så skulle jag mest sannolikt inte ta den till fjällen utan köra den i min dagliga pendling. Jag hoppas dock att mitt framtida resmönster och möjlighet jobba hemma kommer göra att jag kan resa kommunalt (på el/pendeltåg) 2 dagar i veckan, en dag (när jag behöver hämta barnen) ta bilen och de andra dagarna jobba hemma. Om det blir min verklighet måste jag göra om min kalkyl. En sak är säker, den PHEV jag har idag, sådan kommer jag inte skaffa igen. Kanske kommer de ha en marknad för de i tex övre norrland med långa resvägar utan laddinfrastruktur som ändå vill köra på el så mycket det går. Eller de som drar tungt. Som bil för Nerre är en PHEV för komplex att ekonomiskt underhålla och reparera. En lämplig ICE bil, tex V70 bensin, kommer kunna fungera väldigt många år om man sköter den noga, men det gäller nog att hitta en bra bil och behålla den för jag är tveksam om det kommer gå att köpa en sådan ICE bil om 6-7 år (undantaget tex pickisar).

• Laddar…
  3. W
    Husägare · Mälardalen · 1 356 inlägg

witten

Husägare
    Mantra och frälsta, du har sannerligen starka känslor associerade mot de som tycker om elbilar. (y) Men ok jag är i så fall elbilsfrälst.

Nej ärligt talat jag har aldrig stannat hos någon främmande och laddat. Lika lite som att jag aldrig stannat på en gård för att be om en skvätt bensin. I fossilaren hade jag bensinmätare och i elbilen batterimätare. Elbilslivet är så bekvämt! Skulle aldrig vilja gå tillbaka :D

4. N
    Medlem · Stockholms län · 5 807 inlägg

Nerre

Medlem
    Jag läser ju liknande trådar även på andra forum, så som de flesta elbilsägare skriver i dessa trådar så ser det ut just som de är frälsta. Nyhetens behag, viljan att motivera sitt dyra inköp etc.

Säger inte att alla är såna, pratade med en kollega som nyss skaffat en ID.3, och han sa direkt att han skaffat den bara för att det var kul och höll helt med om att man inte tjänar pengar på elbil. De bor på landet, han pendlar långt dagligen, och på semestern tar de diesel-Passaten.

Men det man ser i de här trådarna tycker jag är väldigt mycket "halleluja".

• Laddar…
  5. A

Avemo

Medlem
    Läs vad du skrivit så kanske du inser att det är rätt mycket halleluja från dig också. Fast för en annan religion.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Stockholms län · 5 807 inlägg

Nerre

Medlem
    Du får gärna peka på några saker jag skrivit som är hallelujah, så jag kan lära mig att formulera mig mer ödmjukt.

7. M
    Medlem · frankrike · 978 inlägg

maria01

Medlem
    Vet flera som har elbilar men dom har kvar bensin bilen med så miljövinsten är ju borta

8. W
    Husägare · Mälardalen · 1 356 inlägg

witten

Husägare
    Vi är i början av en stor omställning och de större poängerna på miljösidan kommer när majoriteten av världens bilflotta bytts ut till elbilar och olja och kol fasats ut mot hållbara energislag. Innan dess kommer det vara en blandning av allt.

Ett sätt att bidra är att investera i den nya tekniken så att efterfrågan på hållbar teknik ökar.

9. A

Avemo

Medlem
    Varför då? Kör de lika mycket med bensinbilen som tidigare trots att de har en elbil? Det är ju när man kör med bilen som bensinbilen släpper ut mest. Har man en elbil får man väl anta att den ersätter många av milen i bensinbil.

• Laddar…
  10. A

Avemo

Medlem
    Jag pratar inte om formuleringen utan innehållet. Det är ganska många inlägg du har ägnat åt att skriva om ytterst sällsynta och specifika situationer när förbränningsmotorn är överlägsen batteriet. Detta med att batteriet skulle ta slut om man blir sittande i kö i några timmar till exempel. Jag ser inte det som ett seriösare argument än att man skulle kunna knacka på hemma hos någon på vägkanten och be att få ladda.

11. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 452 inlägg

13th Marine

I sorg
    Vi köpte en laddhybrid och behöll bensinaren parallelt i två år.
    Bensinbilen gick från 2500mil om året till under 500mil och hybriden landade på 2000-2500mil.
    Hybriden snittade 2/3 på el, så förhoppningsvis finns det viss miljövinst i vårt byte.

12. J

JohanLun

Medlem
    Brorsan gjorde ngt liknande för två tre år sen. Egolf och diesel passat, för att dra släp. Tror han sa de till vardags i princip aldrig kör passaten. Han funderade på byta passaten men som 4wd släp bil är det få el som funkar. Om man redan kör 90% el är det liten vinst

13. M
    Medlem · frankrike · 978 inlägg

maria01

Medlem
    Kör mer med bensin bilen

14. A

Avemo

Medlem
    Du skrev att Om man skaffar en elbil och har kvar bensinbilen så är miljövinsten borta. Jag opponerar mig mot den beskrivningen. Om de köper en elbil men bara låter den stå still och fortsätter att göra alla resor med bensinbilen så är det givetvis ingen vinst för miljön. Men ditt tidigare påstående var mycket bredare än så.

15. J

JohanLun

Medlem
    Det kommer naturligt, brorsan kör som jag förstår allt han kan med el. Varför köra dyr och trött diesel om man har en pigg elbil? Fossilen går några få mil, så miljöskadan är minimal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.