Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

  1. H
    Medlem · Karlskrona · 6 776 inlägg

    huggan

    Medlem
    Ska jag tolka detta som att elbilen är värd mer som skrot?
     
  2. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 452 inlägg

    13th Marine

    I sorg
    Ska bli intressant att se :D
    Frågan är, kommer det löna sig att plocka ur batteriet och förädla den, eller kommer vi se en massa permanent inkopplade elbilar hädanefter? :thinking:
     
  3. N
    Medlem · Stockholms län · 5 807 inlägg

    Nerre

    Medlem
    Du verkar misstolka mig med flit.

    Jag menar att baserat på det jag sett hända med bensinbilar vid längre stopp sommartid är jag övertygad om att elbilar får problem vid långa stopp vintertid. Och såna stopp förekommer.

    Jag googlade lite snabbt på "stopp i trafken flera timmar" och plockade ut de träffar som var skrivna vintertid (november-februari):

    https://sverigesradio.se/artikel/6864518

    https://sverigesradio.se/artikel/7088597

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/dubbla-olyckor-pa-e4-extremt-halt
     
    Redigerat 8 maj 09:55
  4. J
    Medlem · stockholm · 4 597 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    Initialt kommer det säkert finnas ett sug efter batterier till olika hemma projekt, på sikt är det nog som reservdel eller återvinning. Jag skulle själv kunna tänka mig att bygga om någon av mina hobbybilar (men tiden finns inte, men om 10 år kanske).
     
  5. J
    Medlem · stockholm · 4 597 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    Jag bor utanför Stockholm och kör Essingeleden dagligen (normalt), på 15 år har jag suttit fast mer än 3h (tror jag) tre gånger. Två gånger har jag kunnat vända.

    Kanske 12-15 år sen. En värdetransport sprängdes vid botkyrkatrakten. Jag hade supertur och kunde vända precis avfarten innan och åka tillbaka i det helt tomma filerna (eftersom det stod brinnande bilar några hundra meter längre bak. Jag kom aldrig fram till målet men blev heller inte fast. Flera blev säkert fast i många timmar.

    Kan det vara 11 år sen. Snöoväder som kom på eftermiddagen. Tågen ställdes in, folk fick gå hem, en bekant till oss sov över hos oss för hon kom inte hem. Jag stod vid tomteboda i typ fyra timmar - hela resan tog nog från tre på eftermiddagen till midnatt för nåt som normalt i rusning tar en timme (smart nog lånade jag en lastbil på jobbet och lämnade bilen med sommardäck, så jag hade det bekvämt där jag satt men det begränsade "smitvägarna"). Miltären ryckte ut med bandvagnar på vissa ställen. På morgonen efter så stod det övergivna bilar mitt på essingeleden. En kille bytte från sommardäck till vinterdäck PÅ essingeleden.

    För kanske 7 år sen. Stadsbesök, nån amerikansk höjdare minns ej vem. 3 TMA bilar kör upp framför mig på motorvägen vid tomteboda och stänger av hela E4. Får åka smitvägare hem. Tar kanske 3-4h.

    För kanske 3 år sen, nån kraschade i södertäljebron. Tog 3-4h längre att komma till jobbet. Kom fram vid lunchtid. Hade nog funkat vända tillbaka eller parkera och gå, det var precis vid södertäljebron jag fastnade.

    För kan det vara 2 år sen, Snöoväder. Jag hade vinterdäck. Andra inte. Kom en avfart på motorvägen på 1h. Vände och jobbade hemifrån. Skulle kunnat sitta 2-3h till.

    Endast gången där bandvagnar ryckte ut hade en elbil gjort att jag inte kommit fram. Samtidigt lämnades ju säkert ett 100-tal fossilbilar på vägen, om det var av bränslebrist eller att folk helt enkelt blev som Michael Doglas i Falling down och bara dumpade bilen vet jag inte...
     
    Redigerat 8 maj 10:04
    • Laddar…
  6. N
    Medlem · Stockholms län · 5 807 inlägg

    Nerre

    Medlem
    Essingeleden är ju inget stort problem, det går lätt att köra andra vägar. Stopp på Rv 70 under sportlovet lär vara ett betydligt större problem.

    Även om trafiken leds om så kan det ju vara så att den omledda vägen inte har några laddstationer, och då blir det lite jobbigt.
     
  7. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 452 inlägg

    13th Marine

    I sorg
    Fördelen med elbilar är att den inte behöver en dedikerad infrastruktur, det räcker med ett vägguttag.
    Skulle det verkligen skita sig kan man säkert betala för att låna ett eluttag någonstans, förutsatt att man fått med sig EVSE-laddaren.

    Själv kan jag summera antalet gånger jag stått i bilkö längre än en halvtimme till 0 gånger...
    Så jag ser det som ett icke problem.
     
    • Laddar…
  8. A
    Medlem · Stockholms län · 9 198 inlägg

    Avemo

    Medlem
    Detta är lite av typexemplet på att skriva hårt vinklade och osakliga saker om elbilar. Ja det finns gott om tillfällen då en bil med förbränningsmotor klarar situationen bättre än en elbil. Är det inte mer givande att diskutera de vardagliga situationerna än extremfallen som kanske inträffar en handfull gånger i livet om någonsin för de flesta?
     
  9. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 983 inlägg

    MultiMan

    Realist
    Menar du att elbilens batteri har samma kapacitet vid -20C som vid +20C? Annars förstår jag inte din kommentar.
     
  10. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 407 inlägg

    Nötegårdsgubben

    Skogsägare
    Det var tråkigt att jag framstår så, för jag brukar faktiskt försöka lägga mig vinn om att förstå den jag argumenterar med och tolka denne så välvilligt som möjligt. Jag är inte politiker och argumenterar sällan för att vinna, utan för att själv förstå mer och förhoppningsvis även sprida lite kunskap.

    Jag kan förstå om jag upplevs raljant mot argument jag tycker är ihåliga, men medvetet missförstå försöker jag som sagt var inte göra.
     
  11. J
    Medlem · stockholm · 4 597 inlägg

    JohanLun

    Medlem
    Exakt. En bekant fick punka på en helt ny fossilbil på väg till sälen för ett par år sen. Vi satt och undrade när han skulle komma. Han ringde och sa de fick ta in på hotell. Fanns inget reservhjul i bilen, bärgaren kunde inte lösa det på kvällen utan först morgonen efter. Att lasta om till en hyrbil hade tagit hela natten. Om man får ta bärgare en gång i livet så kan man ta det. Jag har fått ta bärgare och/eller bogsera flera gånger med fossilbil.
     
  12. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 407 inlägg

    Nötegårdsgubben

    Skogsägare
    Jag menar att drar värmaren 3 kW för att värma max vid sträng kyla så gör den det. Jag antar förvisso då att bilens batterihanteringssystem klarar av att hålla batterierna vid en sådan temperatur att de kan arbeta effektivt, det är riktigt.

    Kliver man in i en bil som är –20 och sätter sig i en bilkö i fyra timmar är det mycket möjligt att mitt antagande kommer på skam. Det är riktigt.
     
  13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 407 inlägg

    Nötegårdsgubben

    Skogsägare
    Då är jag med. Det kan säkert förekomma, och jag själv kan säkert vara en av dem som skulle kunna drabbas då jag även med bensin gärna maxar räckvidden innan jag tankar.

    Men jag tror ändå att det är mycket ovanligt då omständigheterna som krävs är exceptionella. Och ju sämre omständigheter desto bättre säkerhetsmarginaler har folk. På samma sätt som man laddar upp med vatten, kaffe och lite kolhydrater (och kanske motorsågen) om man ger sig ut i trafiken i riktigt dåligt väder så ser man också till att ha bilen vältankad, oavsett bränsle.

    Naturligtvis finns det de som inte gör så, men de råkar nog inte oftare illa ut i en elbil än en fossilbil – så stort problem är helt enkelt inte kylan för elbilar.
     
    • Laddar…
  14. N
    Medlem · Stockholms län · 5 807 inlägg

    Nerre

    Medlem
    För en enskild person är såklart risken att råka ut för ett långt stopp vintertid minimal. Precis som risken att t.ex. få punktering eller krocka. Men trots att jag bara råkat ut för punktering 2 gånger i mitt liv så var jag väldigt skeptisk till att köpa en bil utan reservhjul.

    Punkteringsvätska i all ära, men om man är på campingsemester (som ju i princip är det stora användningsområdet för min bil) så är det betydligt trevligare att kunna köra vidare än att behöva leta upp närmaste däckfirma. Även om man skulle ha en försäkring där det ingår lånebil så är ju inte det en lösning när man har bilen full med campingutrustning och är långt hemifrån.

    Det där med att man kan ladda var som helst brukar upprepas som ett mantra av elbilsfrälsta, men ärligt talat här nu, hur många gånger har ni stannat hos nån vilt främmande person och bett att få ladda några timmar? Är det mitt ute i skogen finns det kanske inga hus där nån är hemma, och råkar det finnas ett uttag utomhus så är det ändå ett brott att ladda från det utan tillåtelse av den som betalar elräkningen.

    Har man primärt bilen för dagligt pendlande så är det skillnad, det har jag ju sagt flera gånger. Men de vardagliga situationerna för mig är att bilen knappt används. Då blir det såklart att jag funderar över vad som skulle kunna hända vid de tillfällen jag använder bilen mest, d.v.s. långresorna.
     
  15. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 890 inlägg

    Snailman

    Medlem
    Intressant, jag har haft bil sedan -79 och de kostade i inköp totalt 200000 (2st) den sista har väl gått drygt 30000 mil och börjar behöva repareras för några tusenlappar då och då numera, kamrem vattenpump bromsar och avgassystem, men så länge det räcker med max 5000 per år får det gå.

    Nästa gång får det bli elbil, ska bli skönt att slippa åka till macken, utan kunna ladda hemma i garaget ;)
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.