Byggahus.se

För tidigt att köpa elbil? Räckvidd

1. E
    Husägare Nivå 5
    Sundsvall är en oas jämfört med stockholm :)

2. E
    Husägare Nivå 5
    Fast hur representativt är detta tycker du? Jag känner flera som också lever i norrländska städer utan bil.

3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Och jag känner flera som lever i Norrland och inte skulle klara "jobbresorna och vardagsaktiviteterna" på grund av avstånden. Alla har inte samma behov.

4. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Så är det naturligtvis, nu syftade jag på det om att de flesta i de mer urbana delarna av norra Sverige skulle klara sig bättre med elbil än vad folk i söder skulle klara sig.

5. E
    Husägare Nivå 5
    Alfredo, Pacman42.

Ni har ju båda rätt men även jag :)

Det jag ville belysa var ju att det är ganska irrelevant att prata om att människor i norrlands behov skulle vara samma som glesbygdens. Sen har Pacman42 behov som jag personligen inte anser vara jättevanliga men jag kanske har fel. Jag har bara min uppväxt i en norrländsk stad som källa:)

6. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Det är det som jag har som källa också, uppväxten i en Norrländsk stad...
    ...sedan har jag en hel del släkt utspridd däruppe också och så jag ser även deras behov/önskemål.

Jag skulle vilja påstå (utan alltför bra underlag) att Umeå och Sundsvall skiljer sig rätt mycket från resten av Norrland. De påminner mer om de större städerna i de södra 40 procenten av Sverige, medan de andra städerna, främst i den norra delen så som Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix, Haparanda, Kiruna, samt de ännu mindre städerna däremellan är klart annorlunda. Jag har släkt i Luleå och noterar att Luleå definitivt inte tillhör samma kategori som de andra Universitetsstäderna i norr...

7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Du menar att så länge man bor i stan i Luleå så tar man sig nästan överallt smidigt med bussen?

8. possum77
    Medlem Nivå 6
    Det kunde man då iaf när jag växte upp där på 80- och 90-talet. Det var inte ofta man behövde tigga skjuts av farsan, utan lokalbussarna funkade bra. Det kan ju ha blivit sämre på senare år dock?

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Jag bodde i området från 2005-2012 och då funkade bussarna utmärkt och är väl ännu bättre nu när lokalbussen går till flygplatsen. Men bodde mellan Boden och Luleå ett tag och även där gick bussarna bra, dock hade jag 2km till hållplatsen så det fick bli bil till jobbet

• Laddar…
  10. F
    Medlem · Nivå 13
    Exakt vad menar du med ”Generellt per yta, ort eller person”? Förstår inte frågeställningen? Läs min sista rad, jag pratar inte om folk i städer öht, jag säger att en lantis i Norrland (generaliserat eller i genomsnitt) har betydligt längre avstånd än en sörlänning-lantis.

11. pacman42
    Medlem · Nivå 13
    Nu är ju inte byarna mellan Boden och Luleå riktigt representativa här då de ligger längs med flera busslinjer. Försök på på andra sidan älven och åk buss istället...

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Precis, min poäng är att för de flesta, även i de norrländska städerna funkar det okej med både kollektivtrafik och elbil. Men en del har andra behov, lördagens utflykt på 40mil i -20 utan laddmöjlighet gör elbilen lite begränsande.

13. E
    Husägare Nivå 5
    Ok, förstår ditt inlägg bättre. Ursäkta!

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    När priserna går ner lite (vilket de redan nu börjat göra) tror jag efterfrågan på elbilar kan bli större på landsbygden än i stan. Som pendlingsbilar kommer elbilarna snart vara överlägsna både bensin- och dieselbilar. Problemet i ett antal år till kommer vara tillgången på begagnade fordon, för naturligtvis står sällan valet mellan en begagnad Honda Accord diesel och en ny Tesla.

Att det sen finns stadsbor som vill kunna köra till Åre eller på europasemester utan att tänka på laddning eller norrländska landsortsbor som vill kunna dra till fjälls med släp på samma villkor – tja, det är ju som det är.

15. S
    Självbyggare · Nivå 6
    Sen verkar ju det komma riktiga elbilar. Volvo xc90 först ut.