1 267 771 läst · 21 534 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Har ni bilen som firmabil, tjänstebil eller förmånsbil på någon av er? Har ni den som ren firmabil så får ni förbereda er på att skatteverket kan begära in underlag som visar att bilen endast används i tjänst osv. Har någon den som tjänstebil och får drivmedelsersättning så måste det redovisas med reseräkningar. Är den förmånsbil så har ni redan betalt allt.catherineb skrev:
Detta skall er revisor ha koll på. Annars kan du alltid fråga Skatteverket.
Edit: Är det förmånsbil med fritt "drivmedel" måste man föra körjournal över privata körningen för förmånsbeskattning av drivmedlet. Vet dock inte vad den faktorn är för el.
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Revisorn har koll. Det är en firmabil och förmånsbeskattning på mig. Vi betalar drivmedlet (el) själva för det mesta, men när vi kör i tjänst så laddar vi på någon station och betalar det med företagskortet och redovisar kvittot.R Robert-san01 skrev:Har ni bilen som firmabil, tjänstebil eller förmånsbil på någon av er? Har ni den som ren firmabil så får ni förbereda er på att skatteverket kan begära in underlag som visar att bilen endast används i tjänst osv. Har någon den som tjänstebil och får drivmedelsersättning så måste det redovisas med reseräkningar. Är den förmånsbil så har ni redan betalt allt.
Edit: Är det förmånsbil med fritt "drivmedel" måste man föra körjournal över privata körningen för förmånsbeskattning av drivmedlet. Vet dock inte vad den faktorn är för el.
Revisorn tycker att det funkar bra. Vet inte om det finns några speciella schablonbelopp för elbil, men sist jag kollade så fanns inget sådant.
Tilläggas att jag jobbar med ekonomi och löneadministration.
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Sen säger jag som tidigare, kilometerskatt skrämmer inte mig. Once you go EV you never go back. Får kosta vad det vill.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Då har du den som förmånsbil.catherineb skrev:
Revisorn har koll. Det är en firmabil och förmånsbeskattning på mig. Vi betalar drivmedlet (el) själva för det mesta, men när vi kör i tjänst så laddar vi på någon station och betalar det med företagskortet och redovisar kvittot.
Revisorn tycker att det funkar bra. Vet inte om det finns några speciella schablonbelopp för elbil, men sist jag kollade så fanns inget sådant.
Tilläggas att jag jobbar med ekonomi och löneadministration.
Skulle det granskas in i detalj är det inte helt enkelt hur upplägget med vem som betalar laddningen skulle tolkas då ni blandar vem som nyttjar och vem som betalar. Men det överlåter jag åt Skatteverket att tolka om de skulle vara intresserade av det.
Det finns rätt mycket skrivet om förmån och laddning av elbilar på skatteverkets hemsida.
https://www.skatteverket.se/privat/...vmedelsforman.4.18e1b10334ebe8bc80001468.html
Klicka ner fliken för beräkning för förmånsbil så visas även hur man skall räkna ut förmånen för elbilsladdning.
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Är väl ingen förmånsladdning när man betalar laddningen privat.R Robert-san01 skrev:Då har du den som förmånsbil.
Skulle det granskas in i detalj är det inte helt enkelt hur upplägget med vem som betalar laddningen skulle tolkas då ni blandar vem som nyttjar och vem som betalar. Men det överlåter jag åt Skatteverket att tolka om de skulle vara intresserade av det.
Det finns rätt mycket skrivet om förmån och laddning av elbilar på skatteverkets hemsida.
[länk]
Klicka ner fliken för beräkning för förmånsbil så visas även hur man skall räkna ut förmånen för elbilsladdning.
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Eller förresten, vi har betalat allt drivmedel själva. Av lathetsskäl.R Robert-san01 skrev:Har ni bilen som firmabil, tjänstebil eller förmånsbil på någon av er? Har ni den som ren firmabil så får ni förbereda er på att skatteverket kan begära in underlag som visar att bilen endast används i tjänst osv. Har någon den som tjänstebil och får drivmedelsersättning så måste det redovisas med reseräkningar. Är den förmånsbil så har ni redan betalt allt.
Skatteverkets regler, och de ganska absurda tvångsmedel de åtnjuter, gör att många struntar i att ha bil ägd på företaget, utan kör med privat ägd bil och företaget istället betalar milersättningen.R Robert-san01 skrev:<klipp>...skulle tolkas då ni blandar vem som nyttjar och vem som betalar. Men det överlåter jag åt Skatteverket att tolka om de skulle vara intresserade av det.
[länk]
Jag vet flera som gör så, gemensamt är att man inte ids hålla reda på allt och är rädd att straffas även om man verkligen försökt göra allt rätt.
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg
Exakt. Fördelen här är ju att man lyfter kostnaden för bilen från våra privata nettopengar till företagets bruttopengar. Bilen kostar 3000kr i månaden för företaget, för att få ut en nettolön på 3000kr ”kostar företaget” 5293kr. Förmånligt med andra ord.Mikael_L skrev:
Skatteverkets regler, och de ganska absurda tvångsmedel de åtnjuter, gör att många struntar i att ha bil ägd på företaget, utan kör med privat ägd bil och företaget istället betalar milersättningen.
Jag vet flera som gör så, gemensamt är att man inte ids hålla reda på allt och är rädd att straffas även om man verkligen försökt göra allt rätt.
Tror inte skatteverket skulle klaga på att man betalar allt drivmedel privat, även för tjänsteresorna.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Jag tyckte största vinsten var att man kunde dra halva momsen på leasingen och all moms på drivmedel och underhåll på firman.catherineb skrev:
Exakt. Fördelen här är ju att man lyfter kostnaden för bilen från våra privata nettopengar till företagets bruttopengar. Bilen kostar 3000kr i månaden för företaget, för att få ut en nettolön på 3000kr ”kostar företaget” 5293kr. Förmånligt med andra ord.
Tror inte skatteverket skulle klaga på att man betalar allt drivmedel privat, även för tjänsteresorna.
Vi såg dock alltid till att ha en privatbil som tog alla privatresor och en mindre firmabil så ingen blev förmånsbeskattad för den.
Och då får man istället kostnaden för att ha dubbla fordon, som inte heller är någon rolig kostnad, framförallt om man brukar bilen mycket lite privat.R Robert-san01 skrev:
Nu snurrar det dock rätt ordentligt offtopic.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Husägare
· Västerbottens län
· 778 inlägg

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 099 inlägg
hsd
Medlem