Byggahus.se
R Robert-san01 skrev:
Det är upp till nyttjaren att bevisa. Du får föra körjournal, precis som idag.

Fusk har alltid Skatteverket och staten haft bra motmedel mot så det behöver vi nog inte oroa oss för...
Vi för ingen körjournal. Men vi är två anställda i eget AB.
 
catherineb catherineb skrev:
Vi för ingen körjournal. Men vi är två anställda i eget AB.
Har ni bilen som firmabil, tjänstebil eller förmånsbil på någon av er? Har ni den som ren firmabil så får ni förbereda er på att skatteverket kan begära in underlag som visar att bilen endast används i tjänst osv. Har någon den som tjänstebil och får drivmedelsersättning så måste det redovisas med reseräkningar. Är den förmånsbil så har ni redan betalt allt.

Detta skall er revisor ha koll på. Annars kan du alltid fråga Skatteverket.

Edit: Är det förmånsbil med fritt "drivmedel" måste man föra körjournal över privata körningen för förmånsbeskattning av drivmedlet. Vet dock inte vad den faktorn är för el.
 
R Robert-san01 skrev:
Har ni bilen som firmabil, tjänstebil eller förmånsbil på någon av er? Har ni den som ren firmabil så får ni förbereda er på att skatteverket kan begära in underlag som visar att bilen endast används i tjänst osv. Har någon den som tjänstebil och får drivmedelsersättning så måste det redovisas med reseräkningar. Är den förmånsbil så har ni redan betalt allt.

Detta skall er revisor ha koll på. Annars kan du alltid fråga Skatteverket.

Edit: Är det förmånsbil med fritt "drivmedel" måste man föra körjournal över privata körningen för förmånsbeskattning av drivmedlet. Vet dock inte vad den faktorn är för el.
Revisorn har koll. Det är en firmabil och förmånsbeskattning på mig. Vi betalar drivmedlet (el) själva för det mesta, men när vi kör i tjänst så laddar vi på någon station och betalar det med företagskortet och redovisar kvittot.

Revisorn tycker att det funkar bra. Vet inte om det finns några speciella schablonbelopp för elbil, men sist jag kollade så fanns inget sådant.

Tilläggas att jag jobbar med ekonomi och löneadministration.
 
Sen säger jag som tidigare, kilometerskatt skrämmer inte mig. Once you go EV you never go back. Får kosta vad det vill.
 
  • Haha
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:
Revisorn har koll. Det är en firmabil och förmånsbeskattning på mig. Vi betalar drivmedlet (el) själva för det mesta, men när vi kör i tjänst så laddar vi på någon station och betalar det med företagskortet och redovisar kvittot.

Revisorn tycker att det funkar bra. Vet inte om det finns några speciella schablonbelopp för elbil, men sist jag kollade så fanns inget sådant.

Tilläggas att jag jobbar med ekonomi och löneadministration.
Då har du den som förmånsbil.

Skulle det granskas in i detalj är det inte helt enkelt hur upplägget med vem som betalar laddningen skulle tolkas då ni blandar vem som nyttjar och vem som betalar. Men det överlåter jag åt Skatteverket att tolka om de skulle vara intresserade av det.

Det finns rätt mycket skrivet om förmån och laddning av elbilar på skatteverkets hemsida.

https://www.skatteverket.se/privat/...vmedelsforman.4.18e1b10334ebe8bc80001468.html

Klicka ner fliken för beräkning för förmånsbil så visas även hur man skall räkna ut förmånen för elbilsladdning.
 
R Robert-san01 skrev:
Då har du den som förmånsbil.

Skulle det granskas in i detalj är det inte helt enkelt hur upplägget med vem som betalar laddningen skulle tolkas då ni blandar vem som nyttjar och vem som betalar. Men det överlåter jag åt Skatteverket att tolka om de skulle vara intresserade av det.

Det finns rätt mycket skrivet om förmån och laddning av elbilar på skatteverkets hemsida.

[länk]

Klicka ner fliken för beräkning för förmånsbil så visas även hur man skall räkna ut förmånen för elbilsladdning.
Är väl ingen förmånsladdning när man betalar laddningen privat.
 
R Robert-san01 skrev:
Har ni bilen som firmabil, tjänstebil eller förmånsbil på någon av er? Har ni den som ren firmabil så får ni förbereda er på att skatteverket kan begära in underlag som visar att bilen endast används i tjänst osv. Har någon den som tjänstebil och får drivmedelsersättning så måste det redovisas med reseräkningar. Är den förmånsbil så har ni redan betalt allt.

Detta skall er revisor ha koll på. Annars kan du alltid fråga Skatteverket.

Edit: Är det förmånsbil med fritt "drivmedel" måste man föra körjournal över privata körningen för förmånsbeskattning av drivmedlet. Vet dock inte vad den faktorn är för el.
Eller förresten, vi har betalat allt drivmedel själva. Av lathetsskäl.
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
<klipp>...skulle tolkas då ni blandar vem som nyttjar och vem som betalar. Men det överlåter jag åt Skatteverket att tolka om de skulle vara intresserade av det.

Det finns rätt mycket skrivet om förmån och laddning av elbilar på skatteverkets hemsida.

[länk]

Klicka ner fliken för beräkning för förmånsbil så visas även hur man skall räkna ut förmånen för elbilsladdning.
Skatteverkets regler, och de ganska absurda tvångsmedel de åtnjuter, gör att många struntar i att ha bil ägd på företaget, utan kör med privat ägd bil och företaget istället betalar milersättningen.
Jag vet flera som gör så, gemensamt är att man inte ids hålla reda på allt och är rädd att straffas även om man verkligen försökt göra allt rätt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skatteverkets regler, och de ganska absurda tvångsmedel de åtnjuter, gör att många struntar i att ha bil ägd på företaget, utan kör med privat ägd bil och företaget istället betalar milersättningen.
Jag vet flera som gör så, gemensamt är att man inte ids hålla reda på allt och är rädd att straffas även om man verkligen försökt göra allt rätt.
Exakt. Fördelen här är ju att man lyfter kostnaden för bilen från våra privata nettopengar till företagets bruttopengar. Bilen kostar 3000kr i månaden för företaget, för att få ut en nettolön på 3000kr ”kostar företaget” 5293kr. Förmånligt med andra ord.

Tror inte skatteverket skulle klaga på att man betalar allt drivmedel privat, även för tjänsteresorna.
 
catherineb catherineb skrev:
Eller förresten, vi har betalat allt drivmedel själva. Av lathetsskäl.
Du skrev tidigare "när vi kör i tjänst så laddar vi på någon station och betalar det med företagskortet och redovisar kvittot."
 
catherineb catherineb skrev:
Exakt. Fördelen här är ju att man lyfter kostnaden för bilen från våra privata nettopengar till företagets bruttopengar. Bilen kostar 3000kr i månaden för företaget, för att få ut en nettolön på 3000kr ”kostar företaget” 5293kr. Förmånligt med andra ord.

Tror inte skatteverket skulle klaga på att man betalar allt drivmedel privat, även för tjänsteresorna.
Jag tyckte största vinsten var att man kunde dra halva momsen på leasingen och all moms på drivmedel och underhåll på firman.

Vi såg dock alltid till att ha en privatbil som tog alla privatresor och en mindre firmabil så ingen blev förmånsbeskattad för den.
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Vi såg dock alltid till att ha en privatbil som tog alla privatresor och en mindre firmabil så ingen blev förmånsbeskattad för den.
Och då får man istället kostnaden för att ha dubbla fordon, som inte heller är någon rolig kostnad, framförallt om man brukar bilen mycket lite privat.

Nu snurrar det dock rätt ordentligt offtopic. :oops:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då får man istället kostnaden för att ha dubbla fordon, som inte heller är någon rolig kostnad, framförallt om man brukar bilen mycket lite privat.

Nu snurrar det dock rätt ordentligt offtopic. :oops:
Vi behöver två bilar oavsett...
 
R Robert-san01 skrev:
Du skrev tidigare "när vi kör i tjänst så laddar vi på någon station och betalar det med företagskortet och redovisar kvittot."
Yes, och sen skrev jag i ett senare inlägg att vi inte alls gör så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.