Jag skulle behöva lite hjälp. Har flyttat in i min sambos hus som är från 80-talet.
Det är bytt fönster till nya täta fönster, det finns även en stor kamin som vi eldar i.

Ett problem är att när vi eldar i kaminen stannar värmen i stort sett bara i det rummet.
Vi kan inte ha köksfläkten och starta eld samtidigt för då slocknar elden eller så ryker det in i rummet.

Jag tror att huset är för tätt och att det inte är någon större cirkulation.
Men var börjar jag? Hur går jag vidare med lösningar?

Tacksam för alla svar.

Inga tilluftsventiler i sovrum etc? Spaltventiler i fönster?

Nej. Det är ett 2 planshus. Det sitter 1 ventil i tvättstugan nedre våningen, det är allt.
På övervåningen sitter det en i varje ände.

S seolo skrev:
Nej. Det är ett 2 planshus. Det sitter 1 ventil i tvättstugan nedre våningen, det är allt.
På övervåningen sitter det en i varje ände.
Tvättstugan bör väl ha frånluft och inte tilluft. Så då är det väl en tänkbar lösning att fixa det, Kanske kosta på sig att få hjälp att räkna på behovet också så det blir rätt

• Gilla
seolo
  • Laddar…
J
Dags att ha tilluftsventiler i alla sovrum och allrum typ. Freshventiler..

• Friskluftsventil Fresh TL-C 100mm vit, för ventilation i sovrum och allrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
seolo
  • Laddar…
Düsseldorff
Mekanisk ventilation i badrum, toalett och tvättstuga samt tilluft i alla sovrum samt minst två på nedervåningen. Klart.

• Gilla
seolo och 2 till
  • Laddar…
Kika runt och se om det finns några ventiler, det är ju inte bra att det är helt tätt då stannar ju all fuktighet inne. Antar att skorstensröret tillräckligt långt då det skall vara över taknock annars kanske ni kan förlänga det för större sug (maxlängd dock 3.6 meter står det)

• Gilla
seolo
  • Laddar…
Tack för svaren.
Finns inga ventiler alls för tilluft.
Bara för frånluft i tvättstuga och badrum.
Det blir nog till att ta upp en eller två stycken för tilluft.

Ha tilluft där ni eldar och i sovrummen. Då borde ni även kunna får värmen att gå från det rummet ni eldar i mot där ni har frånluft.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.