Byggahus.se
Hej,

Jag är i tagen att byta 3 stycken fönster iom en stundande köksrenovering. Tanken var att inte byta dessa fönster till en början men nu har jag ångrat mig. Problemet är att hålet i väggen mäter 855 mm brett och 1260 mm högt. Bor antagligen i ett prefabhus från 70-talet med fönster ditsatta direkt i väggpartiet. Det finns ingen drevspalt runt om utan den nuvarande karmen sitter direkt i reglarna.
Jag har heller ingen tid att specialbeställa fönster med korrekt mått utan min tanke är att köpa lagerförda fönster med 8x12 i modulmått.

Så vad är den bästa lösningen för att få dessa fönster att passa? Är det att regla upp fönsterhålet så det blir en drevmån på ca 1 cm runt om eller finns det ett annat sätt?

Utmaningen med att minska hålet genom att bygga på reglarna lite är väl att klädsel mm på utsidan väggen är anpassat efter ett större fönster.
Det går ju att köra extra breda foder, men om det sitter fler fönster på väggen som inte skall bytas, så kan det se väldigt konstigt ut.
För att få det snyggt så kan du alltså åka på att byta klädselbrädor (du skriver inte vad du har för klädsel på huset) runt fönstren.

Tack för din input.

Det är nog inga problem. Fönsterna sitter tätt brevid varandra med endast 10 cm i mellan och är de enda fönsterna på denna sidan av huset. Utsidan är stående träpanel så att köra med bredare fönsterplankor för att täcka upp den extra bredden och höjden är nog inga problem.

Jag tänkte mer på om det byggnadstekniskt är korrekt att göra såhär? Kommer det bli problem med t.ex kallras eller något annat? Tänker t.ex på att vindpappen inte når till den extra bredden etc.

K Kungthun skrev:
Tack för din input.

Det är nog inga problem. Fönsterna sitter tätt brevid varandra med endast 10 cm i mellan och är de enda fönsterna på denna sidan av huset. Utsidan är stående träpanel så att köra med bredare fönsterplankor för att täcka upp den extra bredden och höjden är nog inga problem.

Jag tänkte mer på om det byggnadstekniskt är korrekt att göra såhär? Kommer det bli problem med t.ex kallras eller något annat? Tänker t.ex på att vindpappen inte når till den extra bredden etc.
Vindpappen skall skydda isoleringen från drag.
Det blåser inte igenom en bräda/regel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.