3 892 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
För stor bergvärmepump 9kw / 11kw
Hej,
Har bestämt mig för bergvärme istället för 495twin som husleverantören felaktigt ville sälja på oss.
MEN, det har föreslagits en Greenline HT plus 9, men vad är det för skillnad att gå på en HT plus 11 istället, skiljer under 2000kr i pris.
huset är 228m2 +53m2 garage, golvvärme överallt max förbr beräknad till 12kw.
Vad för nackdelar får jag med en 11kw jämfört med en 9kw?
//
Magnus
Har bestämt mig för bergvärme istället för 495twin som husleverantören felaktigt ville sälja på oss.
MEN, det har föreslagits en Greenline HT plus 9, men vad är det för skillnad att gå på en HT plus 11 istället, skiljer under 2000kr i pris.
huset är 228m2 +53m2 garage, golvvärme överallt max förbr beräknad till 12kw.
Vad för nackdelar får jag med en 11kw jämfört med en 9kw?
//
Magnus
Jag har en fråga.
max effekt 12kW
vilken inne temp har dom räknat med då i hus & garage?
är det den tempen du kommer att hålla?
9kW pump låter lagom tycker jag, men får se vad du svarar på frågan.
när man pratar borrdjup så är det altid aktivt borrdjup, så kolla noga att borraren lägger på dom metrar du har till grundvatten.
140-150m är normalt vad man brukar dimensionera för en 9kW pump & det är offta i minsta laget! bortåt 170-180 är ett bra djup för en 9:a
olika bergarter kräver olika djup!
ska du ha 11kw pumpen bör du nog borra 200-210m
max effekt 12kW
vilken inne temp har dom räknat med då i hus & garage?
är det den tempen du kommer att hålla?
9kW pump låter lagom tycker jag, men får se vad du svarar på frågan.
när man pratar borrdjup så är det altid aktivt borrdjup, så kolla noga att borraren lägger på dom metrar du har till grundvatten.
140-150m är normalt vad man brukar dimensionera för en 9kW pump & det är offta i minsta laget! bortåt 170-180 är ett bra djup för en 9:a
olika bergarter kräver olika djup!
ska du ha 11kw pumpen bör du nog borra 200-210m
Det vet jag faktiskt inte hur de räknat, borde väl finnas normer för sånt, för mig själv har jag väl tänkt minst 20gr inne i huset, garaget nöjer jag mig gott med 10grader i.
Jag borrar direkt på berg, de säger att det inte är djupt till vatten men jag vet inte själv.
Jag borrar direkt på berg, de säger att det inte är djupt till vatten men jag vet inte själv.
oavsett om du har gerg direkt eller ej, så är det från grundvatten nivån & neråt su kan hämta effekten!magnuso skrev:
dom har säkert räknat på 20 grader i huset, det brukar man göra.
men nästan alla har mellan 21 & 22 grader inne
Liknande trådar
-
Långtidsförvaring bergvärmepump
Värmepumpar -
Hur stort hål för utsågning av spishäll
Kök -
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt -
Vad är det för storlek på säkerhetsventiler på Thermia Atec Luft/vatten pumpen , behöver byta dem men med större Bar. Har just nu 1,5 bar
Värme allmänt -
Bergvärmepump - räcker borrdjupet för större?
Värmepumpar