För stor bergvärmepump 9kw / 11kw

2k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Har bestämt mig för bergvärme istället för 495twin som husleverantören felaktigt ville sälja på oss.

MEN, det har föreslagits en Greenline HT plus 9, men vad är det för skillnad att gå på en HT plus 11 istället, skiljer under 2000kr i pris.

huset är 228m2 +53m2 garage, golvvärme överallt max förbr beräknad till 12kw.

Vad för nackdelar får jag med en 11kw jämfört med en 9kw?

//
    Magnus

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: För stor bergvärmepump 9kw / 11kw

En skillnad är att du bör borra en bit till, så merkostnaden är lite större än bara 2k. Energibelastningen på hålet är lika (förstås), men effektuttaget är större.

3. M
    Medlem Nivå 4

Har ändå tänkt borra i överkant, de säger ungefär 140-150m ska räcka gott men tänkte ta 30m till för säkerhets skull så inte hålet sinar, då kanske man lika gärna kan ta en 11kw pump eller?

4. C
    Medlem Nivå 14

Jag har en fråga.
    max effekt 12kW
    vilken inne temp har dom räknat med då i hus & garage?

är det den tempen du kommer att hålla?

9kW pump låter lagom tycker jag, men får se vad du svarar på frågan.

när man pratar borrdjup så är det altid aktivt borrdjup, så kolla noga att borraren lägger på dom metrar du har till grundvatten.
    140-150m är normalt vad man brukar dimensionera för en 9kW pump & det är offta i minsta laget! bortåt 170-180 är ett bra djup för en 9:a
    olika bergarter kräver olika djup!
    ska du ha 11kw pumpen bör du nog borra 200-210m

5. M
    Medlem Nivå 4

Det vet jag faktiskt inte hur de räknat, borde väl finnas normer för sånt, för mig själv har jag väl tänkt minst 20gr inne i huset, garaget nöjer jag mig gott med 10grader i.

Jag borrar direkt på berg, de säger att det inte är djupt till vatten men jag vet inte själv.

6. C
    Medlem Nivå 14

oavsett om du har gerg direkt eller ej, så är det från grundvatten nivån & neråt su kan hämta effekten!

dom har säkert räknat på 20 grader i huset, det brukar man göra.
    men nästan alla har mellan 21 & 22 grader inne

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: