Hej,
Jag har tagit in en firma som bygger ett nytt plank/staket och är orolig över att deras utförande inte är bra. Så hoppas kunna få svar från någon expert om mina funderingar.
1. Vid montering av stolpsko i stolpen så har de använt en träbit som distanskloss som inte är tryckimpregnerad. Stolparna är 90x90 och stolpskon 110mm bred. Är det ok att göra så här?
2. Plintarna, så har de inte grundat med makadam för frost. Det är inte grävt ner till tjälfrinivå men väldigt breda plintar så kanske fungerar ändå? Är det ok?
3. Cementen går att skrapa bort med ett vasst föremål ganska lätt trots att den torkat i ca 10dagar. Är det vanligt?
4. Skruvarna är indragna väldigt djupt och skapat håll. Brukar man göra så? Ser inte snyggt ut.
Tacksam för synpunkter och svar.
Med vänlig hälsning,
Daniel
Jag har tagit in en firma som bygger ett nytt plank/staket och är orolig över att deras utförande inte är bra. Så hoppas kunna få svar från någon expert om mina funderingar.
1. Vid montering av stolpsko i stolpen så har de använt en träbit som distanskloss som inte är tryckimpregnerad. Stolparna är 90x90 och stolpskon 110mm bred. Är det ok att göra så här?
2. Plintarna, så har de inte grundat med makadam för frost. Det är inte grävt ner till tjälfrinivå men väldigt breda plintar så kanske fungerar ändå? Är det ok?
3. Cementen går att skrapa bort med ett vasst föremål ganska lätt trots att den torkat i ca 10dagar. Är det vanligt?
4. Skruvarna är indragna väldigt djupt och skapat håll. Brukar man göra så? Ser inte snyggt ut.
Med vänlig hälsning,
Daniel
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 4 933 inlägg
Det hade jag inte godkänt av en firma. Mina egna fulsnickerier ser ibland ut sådär, men jag gör dem inte åt andra yrkesmässigt för pengar.
Skråade/snedskruvade skruvar blir ju alltid försänkta lite djupt om man inte vill att skallen sticker ut, men man kan ju göra det lite finare än de där, ang balkskor så tycker iallafall jag att det är alledes för dåligt åt en betalande kund. Man vet ju om att man köpt 90 stolpar då får man ju använda grejer som passar eller göra modifieringar som ser bra ut och fungerar bra.
Man kan inte kompensera djup med bredd. Om det kommer fungera hos dig eller inte kan man inte veta. Det beror helt på underlaget. Hur djupt har man grävt?
Sen är det ett staket så om det lyfter några millimeter här och där kanske inte spelar så stor roll.
När det gäller klossen i balkskon är det en dålig idé. Det kommer bli stående vatten mellan klossen och stolpen. Klossen kommer ruttna och sen sitter staketet löst. Bättre i så fall att sätta kloss i plast. men bäst om man inte sätter någon alls för att undvika att det blir stående vatten.
Stående vatten är alltid vad som dödar konstruktionen.
Sen är det ett staket så om det lyfter några millimeter här och där kanske inte spelar så stor roll.
När det gäller klossen i balkskon är det en dålig idé. Det kommer bli stående vatten mellan klossen och stolpen. Klossen kommer ruttna och sen sitter staketet löst. Bättre i så fall att sätta kloss i plast. men bäst om man inte sätter någon alls för att undvika att det blir stående vatten.
Stående vatten är alltid vad som dödar konstruktionen.
Medlem
· 396 inlägg
Det är sånt här som gör att jag drar mig i det längsta att ta in hantverkare.Hej,
Med vänlig hälsning,
Daniel
Vad är det för klåpare? Har dom noll yrkesheder?
Vad är det som är så enormt fel med detta så att dom barnkollo yrkesheder?
Distansklossen ser ut att vara tillsågad av en bit tryckimpregnerat. är väl inget fel på den.
De har tagit bit trä från en lastpall som jag hade stående på tomten och satte ditt och den klossen är inte tryckimpregnerad.
Medlem
· 396 inlägg
Är det ens massivt trä? För på bilden ser det ut som någon form av skivmaterial.
. Det är en planka från engångspall. De har gjort likadant på alla 7 plintar/balkskor/stolpar.Hej,
Med vänlig hälsning,
Daniel
exakt, jag förväntar mig få mer för pengarna och att det är genomtänkt. Det är ju även hantverkarna som köpt in allt själv efter jag i grova drag förklarat vad jag önskar. Så jag kommer klaga på detta. Tack för ditt svar.
Bild nr 2.
Där har det sågats på måfå, för att de franska skruvarna ska få plats.
Fult! Rena lekstugan.
Be dem göra om och göra rätt.
Där har det sågats på måfå, för att de franska skruvarna ska få plats.
Fult! Rena lekstugan.
Be dem göra om och göra rätt.
Spontant känns det som mycket mek att få ordning på det där; bara att konstruera så att dom ohyggligt fula plintarna ens syns hade fått mig att bli ledsen.
I övrigt så håller jag med om en del svar, det är en blandning av ok/nja. Den där klossen är dålig, men sitter så till att du både kan ha koll på den, och byta ut om den blir dålig (eller hitta på något bättre än en kloss)
Så summa summarum: inte fint men det kommer funka.
I övrigt så håller jag med om en del svar, det är en blandning av ok/nja. Den där klossen är dålig, men sitter så till att du både kan ha koll på den, och byta ut om den blir dålig (eller hitta på något bättre än en kloss)
Så summa summarum: inte fint men det kommer funka.
Det sitter klossar i varje sko och in under staket/plank är det inte lika lätt att byta. Att de inte orkade leta upp en bit tryckt virke och/eller snedsågade toppen visar de inte ens försökte.
Jag gissar att de antingen hade skorna över eller att de hittat dem till ett bra lägre pris än rätt skor och att de inte specat materialet.
Att firman får merarbete för att presentera lösningar och rätta till felen är upp till dem.
Jag gissar att de antingen hade skorna över eller att de hittat dem till ett bra lägre pris än rätt skor och att de inte specat materialet.
Att firman får merarbete för att presentera lösningar och rätta till felen är upp till dem.
Medlem
· 396 inlägg
Tar jag in en hantverkare för dyra pengar så förväntar jag mig ett bättre resultat och en högre nivå av finlir än det här. Enda undanflykten skulle vara om företaget hette Bongk å bygg, då hör man ju på namnet vad man får.
Min bror hade inne en snickare för att göra finsnickeriet (lister osv) i ett kök. Det blev så otroligt bra och finishen var perfekt.
Men sen ser man arbete som detta där TS antagligen kommer störa sig på det här i 20 år framöver (om det håller så länge).
Det är trist att det är sådan lotteri gällande hantverkare.