För smala skär när jag kör med handöverfräsen [sinkfräsning/mod]

15k läst  62 svar

  1. R
    Bannad Nivå 7
    Har ikväll testat att köra med handöverfräsen och nya Sink- o tappverktyget, men något är fel.. Jag har en notfräs med skaft 6mm och bladet 8mm, och styrhylsan passar in precis i sink- o tappverkygets spår. (Nu har jag satt ihop styrhylsan provisoriskt med tejp i brist på passande skruvar).

    Men spåren blir alldeles för smala för att delarna skall kunna infogas i varandra. Vad är fel?? Det är kanske att jag använder en för tunn notfräs? Finns det någon standard millimeter på notfräsen man skall använda för att lyckas med en sådan här ihopfogning http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=311&a=10347

    Vad är fel för mig?? Bifogar lite bilder
     
  2. R
    Bannad Nivå 7
    Det som är fräst bort är 8mm och det som är kvar 18mm. Men för att få det ihopfogat ska jag ha en notfräs på 14mm?? Då blir luckorna lika stora som det som inte blev bortfräst. Hur verkar detta resonemang?
     
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan inte det här, har aldrig sinkat...

    Men så här tänker jag:

    8mm + 18mm / 2 = 13mm.

    Borde alltså inte fräsen ta bort 13mm material ?
     
  4. raveper
    Hobbysnickare Nivå 11
    Redigerat 16 okt 2009 23:45
  5. R
    Bannad Nivå 7
  6. bigsnucke
    Medlem Nivå 7
    12,7 mm (1/2") låter som det du behöver. Det ser ut som min gamla sinktillsats (som jag iofs inte tror jag använt de tio åren jag ägt den.), och den var avsedd för den tumpratande delen av världen..
     
  7. raveper
    Hobbysnickare Nivå 11
    Det är väl inte för inte det finns något som heter sinkfräs..
     
  8. R
    Bannad Nivå 7
    Nu är det inte sinkfogar jag ville skapa, utan fogar gjorda med notfräs.. Se bilden på sidan http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=311&a=10347 så förstår du vad jag är ute efter. :)
    Fingersinkning kallas det visst för, såg jag nu.

    Men skall även testa med sinkfräs imorron.
     
  9. raveper
    Hobbysnickare Nivå 11
  10. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Angående måtten är det väldigt troligt att det är 1" som är referensmåttet och ½" du ska fräsa.

    Men till det viktiga: Har du ingen instruktionsbok till schablonen? Det finns ingen egentlig standard på måtten på sinkfräsar, men notfräsar används nästan bara till fingersinkning, s.k. sockerlådssinkning. För övrigt är det så att en viss, eller vissa sinkfräsar passar till vissa schabloner. Så är det uttänkt.

    Jag har Festools förbindningssystem VS 600, och de sinkor man gör med en och samma kam till båda lådstyckena är halvförtäckt laxstjärtssinkning, och då sätter man styckena mot varandra i nittio grader som länken till Verktygsboden visar på bilden, och vänder de sedan in och ut och får till en fin hörnförbindning.

    Ska man ha öppen laxstjärtssinkning använder man i det systemet två olika schabloner och fräser i två olika moment.

    Ta en titt på www.festool.se så ser du hur tillbehören hör ihop och det kanske ger en bild. Många såna system är inte så intuitiva, utan man behöver läsa en manual. Utan manualen till din jigg tror jag du har en väldigt lång inlärningsperiod framför dig.
     
  11. bigsnucke
    Medlem Nivå 7
    Dina fingrar på mallen ser lika breda ut som "hålen" mellan dem. Då måste du fräsa bort allt mellan tänderna, vilket gör att användande av guidering blir svårt. Jag tror att mallarna för användning av guidering-fingersinkning måste ha fingrar som är smalare än mellenrummen mellan dem. (Just för att guideringen snor lite utrymme.) Den mall du har passar nog bättre med sinkfräsen som raveper pushar för...

    Satan i gatan vad många som han skriva medans jag höll på...
     
    Redigerat 17 okt 2009 00:18
  12. R
    Bannad Nivå 7
    Men nu är det inte ihopfogning genom användande av sinkfräs jag försökte åstadkomma, utan en sockerlådssinkning som Mr Handyman beskriver. Och då använder man notfräs. Jag måste ju själv bestämma vad jag vill åstadkomma och försöka finna lösningar (både genom egna experiment och genom andras tips) som leder mig dit.. :-D

    Jag ska försöka med lösningen som bigsnucke föreslog, dvs en 12.7mm notfräs. Därefter ska jag försöka med en sinkfräs (om jag nu inte lyckas med det andra), men lösningen med sinkfräs var inte det jag ville skapa från början.
     
    Redigerat 17 okt 2009 00:29
  13. CCPusher
    Medlem Nivå 6
    Är det inte bara så att du har fel mall för att göra en sockerlådesinkning?

    [edit] och med mall menar jag alltså schablon om man ska vara anal.. :)
     
  14. R
    Bannad Nivå 7
    Vet ej, men det verkar nog vara fullt möjligt?? :(
     
  15. CCPusher
    Medlem Nivå 6
    Äh, se det positivt!
    Du har ju rätt mall för att göra ett sinkförband :D
     
    Redigerat 17 okt 2009 00:37

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: