För och nackdelar med handukstork?

4k läst  15 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Någon som kan ge mig plus och minus när det gäller om man ska handdukstork?
    Vi är på gång att renovera vårt lilla badrum. Vi ska lägga elektrisk golvvärme.

2. J
    Medlem Nivå 15
    Plus: Handdukarna torkar snabbare, och är varma när de ska användas. Ofta blank och fin att titta på.

Minus: Eventuellt driftskostnad, beroende på omständigheterna. Kostar också att köpa och installera handdukstorken.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Jaha, drar den mycket ström då? Tänker ha el-värmeslingor i golvet (bygger mindre och ytan är bara ca 6 kvm), i övrigt har vi vattenburen el.
    Hur har man den kopplad, är den alltid på och varm eller man måste trycka på en on knapp när man har en fuktig handuk som ska torka?

4. J
    Medlem Nivå 15
    De brukar ligga runt 50-100 W någonstans. De jag har sett har bara på/av-knapp, men det finns kanske med någon form av termostat också.

5. fresve
    Medlem Nivå 11
    Då du har vattenburen värme borde du väl idag ha ett element i badrummet? Vårt element är ersatt av en vattenburen handukstorkare, funkar finfint med vår elektriska golvvärme. Kostar ju inget i drift heller.
    Dock på sommaren så blir den inte särskilt varm, då ingen värme behövs i huset.

6. Tjipp
    Medlem Nivå 2
    Har haft handukstork (el) i nästan 10 år. Funkar klockrent. Den har en on/off knapp men den andvänds alldrig. Den står konstant på. Tänk bara på så att du placerar det inom räckhåll när man kommer ut ur duschen. Om du tänkt att köpa en med svängbara tork armar så finns risken att man gör märken i kaklen om man för in dom mot väggen för hårt. Grannens barn lyckades med det i ett helt nytt badrum.
    Hur gått luktar en blöt handuk?

7. S
    Medlem Nivå 1
    Inga negativa svar alltså! Låter ju i och försig bra. Tipset med vattenburen från det gamla elementet ska jag fundera på extra på.
    Men om man fixar till ett alldeles nytt badrum och ordnar ordentlig ventilation med fuktstyrd fläkt, är det inte då onödigt med en handdukstork? Torkar inte handdukarna i allafall med förbättrad ventilation? Dessutom stjäl den ju plats i ett lite badrum plus att dom är inte jättesnygga (om man inte har massor med pengar).
    Någon som har åsikter om mina tankar?

8. v-g
    Medlem Nivå 13
    Handdukarna torkar snabbare ändå på torken det är ju som ett element. Sen om du snor från vattenburna element som kanske eldas med pellets eller ved så kan du ställa ner värmen på golvet ett hack och på så sätt spara någon kilowatt om året.

Köpte en vattenburen själv (i sista minuten innan vägg ;) ) och som jag ser det tar den ingen plats då utstick från väggen är 7 cm. Den hamnar ändå där bastudörren ska öppnas mot en vägg så man kunde ändå inte ha något där. Men det är klart om man har superlitet så kan det ju vara trångt. Jag tog tumstocken och måttade på köksbordet vilken som var lagom. Nu sitter slangarna i väggen i väntans tider ;)

Nackdelar: Ska vara att oanvänd så samlar den damm.

9. A
    Medlem · Nivå 16
    Se till att du har en handdukstork som även är varm på sommaren då du har högsta luftfuktigheten och handdukarna har svårast att torka.

10. C
    Medlem Nivå 1
    Vi bygger nytt badrum och jag tänker inte ha en handdukstork. Har haft en med on/off knapp (el) vilket resulterade i att den aldrig sattes på eller var på konstant vilket inte kändes motiverat miljö och kostnadsmässigt. Däremot bodde jag en tid i en lgh som hade en som var vattenburen. Det var rätt så praktiskt när man skulle hänga tvätt som skulle torka fort men handduken torkar ju ändå över natten så en helt onödig pryl enligt min mening....

11. S
    Medlem Nivå 1
    Men om man på sommaren har högst luftfuktighet, drar inte den fuktstyrda fläkten ut den fukten och luften blir torr så att handukarna torkar? Vilket även bör ske när det är lite mindre luftfuktighet eftersom man kan ställa in fläkten på en fuktgräns.
    Eller tänker jag fel?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Den nya luften som dras in i huset är fuktigare på sommaren än på vintern. En fläkt kan inte råda bot på detta, bara ta hand om fukttillskottet från själva badrummet, vilket ju är samma oberoende av årstid.

13. S
    Medlem Nivå 1
    Jamen om fläkten sitter i badrummet och är inställd på en fuktgräns och drar ut fukttillskottet som kommer från att man har duschat och att det hänger fuktiga handdukar, funkar inte det då? Jag menar inte bara på sommaren utan hela året om!

14. J
    Medlem Nivå 15
    Klart det funkar, handdukarna kommer torka ändå. Men inte lika fort, och de kommer att behöva tvättas oftare. De kommer att torka långsammast på sommaren.

Men lever ni utan handdukstork nu? Då vet ni ju precis hur bra eller dåligt ni tycker att det fungerar att torka dem som vanligt, eller hur?

15. S
    Medlem Nivå 1
    Ja vi lever utan handdukstork nu men med ett badrum som har usel ventilation. När vi nu renoverar så ska ventilationen bytas ut helt.
    Men om jag förstår det hela rätt så har inte bra ventilation något att göra med om handukarna torkar eller inte!?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: