Byggahus.se

för mycket fall efter flytspackling, tips på åtgärd?

2k läst  2 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Jag har flytspacklat mitt badrum men har för mycket fall. kring golvbrunnen är det 2cm/m typ vilket ju är okej men det är även 2cm/m på vissa andra ställen på golvet. på vissa ställen är det mindre och godkänt. det är främst i hörnen som den största skillnaden är. nu är frågan hur jag ordnar upp detta, själv ser jag några alternativ.

Hyra slip och slipa hela golvet till godkänt fall, detta låter svårt att få bra men då det inte är på hela golvet utan bara på vissa ytor så kanske det går ändå efter lite slit.

Hyra slip och slipa det värsta nivåskillnaderna bara och sen styra av fallet lite med hjälp av fixet som ska på innan klinkers. Eftersom jag tänkt lägga klinkers så kanske det går att bygga av fallet med fix, har läst lite på nätet om folk som gjort det och det mesta man kan läsa är att det inte är att rekomendera då fallet är fel under fixet, men i mitt fall är ju fallet åt rätt håll så att säga så det kan väl inte göra nått förutom att det kanske är svårt att få till med fixet, men tar man nån mm. per klinker så blir det ju stor skillnad på det stora hela. Det låter lättare än att slipa hela golvet och det blir väl ändå godkänt då ytskikten inte lutar mer än det får.

jag bryter gärna inte upp brunnen för att höja den och sedan flytspackla om, har redan satt i en förhöjningsring i den. har även golvvärme i flytspacklet. så det känns inte som ett alternativ.

Några frågor till...
    Hur slipar man lättast flytspackel, är det hand betongslip som gäller? golvslip går ju inte så bra, vill ju ändå ha lite fall på det. eller kan man köra med vinkelslip med diamantklinga?

Är det lättare med mindre klinkerplattor för att jämna lutningen till med fixet? hade först tänkt 20x20 men kanske får gå ner lite, eller kanske till och med mosaik, eller det kanske blir svårare att få snyggt med så smått.

vore väldigt tacksam för tips och råd /Erik

2. N
    Medlem · Nivå 12
    För mycket fall är ju inte hela världen, bakfall däremot vill man ju inte ha.

Det är ju bäst om du kan få till fallet innan tätskiktet, så ja slipa ner de värsta varianterna och handspackla, alt flyt eventuella svackor. Det är jobbigt att slipa spackel, särskilt fiberförstärkt spackel, så handslipning kan du glömma om det är mer än enstaka mm. Vinkelslip med diamantskål funkar, men dammar så pass mycket att man knappt ser något efter ett tag. Andningsskydd och dammtätt mot rummet är ett måste. Annars se om du kan hyra en slip med inbyggt dammutsug.

Att justera höjder med fix är ganska avancerat, särskilt om det är stora skillnader, så jag skulle föreslå att göra underlagsjobbet ordentligt så blir det andra lättare.

Långa likformiga lutningar tycker jag kan vara lika lätta med stora plattor, men har du t.ex. 300x600 plattor och försöker lägga dem i ett litet badrum med cirkulärt fall blir det lätt stora fogsprång. Då är det som du säger bättre med betydligt mindre plattor.

3. L
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret.
    Ja de blir att köra med vinkelslipen då lite på de värsta ställena och sen kommer jag se om man ändå kan bygga liiiiite fall åt andra hållet med fixet tror jag utan att det blir bakfall förstås. För grejjen att de inte får vara för mycket fall är väl risken att ramla och samt då att det blir svårt att lägga klinker och inte så snyggt heller. Men att det är mycket fall under tätskiktet borde väl egentligen bara vara bra. Men som sagt jag försöker jämna till det så gott jag kan. Det är fiberförstärkt också så vinkelslipen blir det.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka