Byggahus.se

(För mörk) parkett vs. brädgolv

1. L
    Medlem · 9 inlägg

LinaWe

Medlem
    Jag har precis köpt en lägenhet och har lite funderingar om golv... I vardagsrum och hall ligger ett parkettgolv som jag inte tycker är jättesnyggt, delvis för att det är så mörkt. Har dock förstått att man kan modifiera färgen ganska mycket genom slipning och lackning. Är det nån som har typ före- och efterbilder på nyslipad/lackad parkett? En annan tanke var att ta fram det gamla brädgolvet som jag tror/hoppas finns under (det har tagits frami kök och sovrum). Men hur vet man vad som finns under? (känns som världens mest korkade fråga, jag vet). Tänk om det är ett brädgolv i uselt skick och så har man börjat bryta upp parketten?! Hur jobbigt är det att ta fram sånt gammalt brädgolv? Tacksam för alla tips. Jag är verkligen världens rookie på detta...

2. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Re: (För mörk) parkett vs. brädgolv

Lite gambling å ta upp gamla trägolv då man inte vet hur de ser ut under.
    Kan va lappat å lagat efter vattenskada el dyligt.
    Trisst å riva upp ett fint golv å hitta de :-?

3. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Om du väljer att slipa och lacka om parketten så kan du ju alltid passa på att färga den så att den blir ljusare.

/ama

4. B
    Medlem · 79 inlägg

Borgman

Medlem

mörka golv är ju jättefint!! slipa upp och ha jusa möbler (gärna vita) och bra belysning! Om nyansen inte är bra kan du ju alltid färga det i en ny nyans. Svart golv är ju oxå rätt coolt..  :)

5. L
    Medlem · 9 inlägg

LinaWe

Medlem

Men går det att färga alla typer av parkett? Och hur funkar det rent praktiskt, är det en ljus lack man lägger på då eller...? Finns det "prov" man kan kolla på hos typ firmor som säljer golv/utför slipning?

6. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Jag har aldrig gjort det själv, men jag skulle tro att en golvslipningsfirma borde ha provbitar som de kan visa upp med olika typer av behandlingar som lack, olja, färger, lut, såpa etc. Hur man färgar beror på, det finns varianter där man först färgar det rena träet och sedan lägger på ofärgat lack, men det finns också lack med pigment. Ring och prata med en sådan firma och fråga vad de har att erbjuda.

Beroende på vilken typ av parkett du har: om det är en gammal massiv stavparkett så lär det inte vara några problem med att slipa och behandla, men om det är exempelvis Kährs 7mm Linnea, så går det inte, det översta träskiktet är inte omslipningsbart. 14mm parkett går att slipa om.

/ama

*EDIT* En gammal massiv träparkett är värd att rusta upp. Man får inte tag i samma kvalitet på trät längre (om man inte har extremt gott om pengar och/eller bra kontakter).

7. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Kom att tänka på: på vilket sätt är parketten för mörk? Har den mörknat av ålder, eller är det ett mörkt träslag?

Har du möjlighet att ta en bild och lägga upp på forumet?

/ama

8. L
    Medlem · 9 inlägg

LinaWe

Medlem

Jag erkänner att jag inte fått tillträde till lägenheten ännu så jag har dessvärre inga bilder... Jag tror att parketten har mörknat av ålder snarare än att träet är mörkt. Men golvet är liksom "rutigt" dvs vissa av brädorna är mörkare än andra. Det är sån "kvadratisk" parkett dvs inte fiskben eller med bara rektangulära brädor (brädorna är alltså lagda så att det ger ett rutigt intryck) De ljusaste brädorna är egentligen inte särskilt mörka men golvet ger ändå ett relativt mörkt helhetsintryck. Av nyfikenhet om inte annat - vet nån vad sådan parkett som jag beskrivit heter på fackspråk?
    /L.

9. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem
  10. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Det låter som om ditt golv är stavparkett i ek som lagts i "ruta". Det vill säga typ fyra-fem stavar åt ett håll som utgör en ruta, och sedan fyra-fem stavar åt andra hållet som utgör nästa ruta (shackbräde typ).

Personligen gillar jag sådana golv. Men det beror förståss på vad det är för lägenhet du har. Är det en lägenhet från början av förra seklet så funkar ju brädgolv.
    Om lägenheten är från 40- 50- eller 60-talet så tycker jag defnintivt att "rutan" är snyggare.

Smartast kanske är att bo in sig ett tag och känna efter vad man gillar bäst. Efter ett tag känns det i magen vad man gillar bäst.

Jag har bott med båda och tycker så här om respektive golv:

Brädgolv:
    - Mysigt.
    - Varmt och mjukt
    - Knarrar högt om det knarrar
    - Blir lätt svart om man spiller vatten. Vårt golv pallade bara några sekunder med vatten, sen var det kört.
    - Ger en härlig bohem-känsla
    - Ser lättare skitigt ut.

Ekparkett:
    - Stiligt
    - Varmt och mjukt - dock inte som brädgolvet
    - Knarrar/knäpper ganska lågt om det knarrar
    - Blir inga fläckar av vatten
    - Ger en burgen retro-känsla
    - Skiten göms effektivt!

Slutligen till din fråga om hur man vet vad som ligger under.
    Man river i ett litet hörn om man har plastmatta. Om du har ekparkett kan det blir trixigare eftersom de både kan vara spikade och limmade vad jag förstår.

Lycka till!

11. L
    Medlem · 9 inlägg

LinaWe

Medlem

Tack för tipsen!!

Jodå, lägenheten är 40-tal - och det är ju brädgolv i sovrum och kök så jag kanske ska låta det vara tills vidare och ge mig till tåls lite. Man kan ju alltid göra om senare - ingenting är ju omöjligt, som IKEA lärt oss... :)

Men en slipning blir det kanske ändå...
    /L.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.