Byggahus.se

För många värmeslingor i acktankarna?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har följt detta utmärkta forum under en tid nu när jag har planerat mitt nya värmesystem!
    Planeringen har löpt på bra men när jag rev isoleringen på den befintliga acktanken fick jag lite huvudbry...

Tillbaka till början...
    Projektet tog sin så fort som vi hade flyttat in i vårt nyköpta hus i januari i år, värmesystemet dög helt enkelt inte, det satt en gammal trött kombipanna med inbyggd v.v.b. en TMV alpha 1 från 1980, samt en acktank på 1300l, ok tänkte jag, inte det bästa men det duger säkert att elda med i något år medan jag tänker på saken... :rolleyes:

H-vte vad vi eldade i jan-mars + att vi körde ganska mkt på elpatronerna också! :mad:
    Det gick helt enkelt inte att ladda tanken med den gamla skrutten till panna... när vi hade laddat den som mest så fick vi 75grader i översta temp och 65grader i den nedre...

Jag visste att det gick att göra bättre, farsan som bor i närheten laddade sin ack (1800l) full med två brasor med sin gamla Egor25. Så jag beklagade mig hos honom och ur rockärmen så trollade han fram en obetydligt beg. Solo+30 som tydligen var stående i ett uthus vid sommarstugan :D
    Denna fick det bli samt att jag införskaffade en 750l tank till för att i alla fall komma över 2000l. Detta ska nu laddas med en laddomat21 och så långt är allt ok...

Nu till problemet, när jag rev isoleringen på den gamla tanken så visade sig att den faktist var utrustad med en vv-slinga + en sol-slinga (som var kopplad som en förvärmare).
    Till saken hör att min nya lilla tank innehåller en förvärmslinga + en vv-slinga + en solslinga...

Det är helt enkelt lite väl många slingor för att jag ska förstå om man ska koppla in allihop eller om man helt enkelt bara kör slingorna i den nya lilla tanken?

Jag är hemskt tacksam för snabba svar eftersom rörmokaren ska göra arbetet den här veckan...:eek:

Tack på förhand
    /Tomas

2. _ap_
    Bannad Nivå 9
    Kör bara med slingorna i den lilla eller den stora vilkent som passar bäst.
    ingen vinst att koppla ihop alla.
    I vilken tank sitter elpatronerna? dom bör ju sitta i den tanken du tänkt använda till tappvatten beredning.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Patronerna sitter idag i den gamla 1300l tanken, men jag ska flytta över dem till den lilla tanken istället så att när jag väl använder dem så ska jag stänga av den stora och bara köra den lilla tanken, jag inbillar mig att det är bättre rent driftsekonomiskt...

Tanken är också att bara köra den lilla tanken på sommaren mot solpanelen, men man kan ju ändra sig om man får andra insikter :rolleyes:

Min största fundering är egentligen om man tjänar på att seriekoppla de två solvärmeslingorna, det brukar ju pratas om att för att få så högt utbyte av solpanelerna så ska man skicka tillbaka så kallt vatten som möjligt till panelerna :confused:
    Eller är det så att mina 15meter solslinga i den lilla tanken "kyler av" solvärmen tillräckligt?

Tomas