En fundering:

Jag bor i ett gammalt hus med ganska få säkringar, men i nyare hus finns det oftast betydligt fler. Diskmaskinen har en egen, kanske mikrovågsugen likaså. Vägguttag i kök är fördelade på flera säkringar. Osv.

Om jag i mitt gamla hus kokar kaffe, värmer tevatten, gräddar våfflor och kör mikron samtidigt så kommer den 10A säkring som försörjer uttagen i köket att lösa ut. Resten av huset berörs inte. Jag går bara till elcentralen på övervåningen och byter propp.

Om jag skulle göra detsamma i ett nytt hus och dessa apparater står på olika platser i köket, då kanske dessa kommer att belasta var sin gruppledning. Har man då 16A huvudsäkring som jag har så antar jag att det är den som får sätta livet till istället? C:a en tredjedel av huset blir då strömlöst. Då huvudsäkringar numera placeras utomhus så måste jag ta på mig skorna och gå ut till skåpet för att byta säkringar.

Finns det någon större poäng i att ha många gruppsäkringar om man har "små" huvudsäkringar?

S
W Wheelabrator skrev:
En fundering:

Jag bor i ett gammalt hus med ganska få säkringar, men i nyare hus finns det oftast betydligt fler. Diskmaskinen har en egen, kanske mikrovågsugen likaså. Vägguttag i kök är fördelade på flera säkringar. Osv.

Om jag i mitt gamla hus kokar kaffe, värmer tevatten, gräddar våfflor och kör mikron samtidigt så kommer den 10A säkring som försörjer uttagen i köket att lösa ut. Resten av huset berörs inte. Jag går bara till elcentralen på övervåningen och byter propp.

Om jag skulle göra detsamma i ett nytt hus och dessa apparater står på olika platser i köket, då kanske dessa kommer att belasta var sin gruppledning. Har man då 16A huvudsäkring som jag har så antar jag att det är den som får sätta livet till istället? C:a en tredjedel av huset blir då strömlöst. Då huvudsäkringar numera placeras utomhus så måste jag ta på mig skorna och gå ut till skåpet för att byta säkringar.

Finns det någon större poäng i att ha många gruppsäkringar om man har "små" huvudsäkringar?

Självklart, du listade anledningen själv, köra för många apparater på en grupp är inge roligt, då får man byta gruppsäkringar ofta.

huvudsäkringar är betydligt svårare att lösa ut om man har en väl utförd anläggning.

Det är väl ingen större konst att lösa en 16A huvudsäkring? Jag skulle gissa på att de flesta hushåll har dålig eller obefintlig selektivet där eftersom den fasta avgiften blir högre med större säkringar.

• Gilla
Gimner
  • Laddar…
Är det så vanligt med 16A huvudsäkring? Kanske om man har fjärrvärme. Vi har 20A både hemma och i sommarstuga. Med väl fördelad el mellan faser både i kök men även övriga elkrävande aktiviteter har jag aldrig behövt byta en huvudsäkring trots direktverkande el.

Panor82
Har en villa på ca 170kvm med 70kvm källare med bergvärme och 5 personer i huset vi har aldrig löst någon av våra 16A huvudsäkringar.
Dom flesta jag känner har 16A.
Förutom några med mindre gårdar som svetsar mm dom har 20A+.

Intressant. Kanske är olika ”standard” i olika delar av landet. 16A skulle spara mig 1320kr per år så det kanske är läge att ändra beteende och säkra ner...

Och man ska komma ihåg att man nästan alltid har 3 st huvudsäkringar på olika faser och då har man minst ca 50 Ampere att fördela och utnyttja, OM det inte handlar om äldre hyreshus där man bara har en fas.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
MultiMan
Jag har 3*16A sedan 22 år, 19 år med direktverkande el och 3 senaste med en LLVP också. Kan inte minnas när en säkring gick senast, öht. Är minst 10 år sedan om det hänt. Jag balanserade dock om alla faserna när jag flyttade in just för att slippa överlast.

Vill minnas att det var nära en vecka när vi hade -38C under flera dagar.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har 3*16A sedan 22 år, 19 år med direktverkande el och 3 senaste med en LLVP också. Kan inte minnas när en säkring gick senast, öht. Är minst 10 år sedan om det hänt. Jag balanserade dock om alla faserna när jag flyttade in just för att slippa överlast.

Vill minnas att det var nära en vecka när vi hade -38C under flera dagar.
Samma här sen 15 år tillbaka, sist proppen gick var när varmvattenberedaren kortslöt sig själv. Också här har jag sett till att lasterna ligger jämnt på 3x16A. Och naturligtvis diazed, riktiga proppar som inte går i onödan...

S
T tgr_se skrev:
Intressant. Kanske är olika ”standard” i olika delar av landet. 16A skulle spara mig 1320kr per år så det kanske är läge att ändra beteende och säkra ner...
här är abonnemangskostnaden samma för 16 och 20, i grannkommun skiljer det dock.

S SueCia skrev:
här är abonnemangskostnaden samma för 16 och 20, i grannkommun skiljer det dock.
Kollade nätägaren på landet och de erbjuder inte lägre än 20A om man inte bor i lägenhetshus med minst tre lägenheter.

W Wheelabrator skrev:
Nej, jag tror att man i allmänhet överdimensionerar gruppledningarna. Det finns tumregler om 1 säkring per 10 uttag osv men samtidigt rekommendationer om att varje rum ska betjänas av två olika grupper. Slentrianmässigt och kanske av praktiska skäl drar man typ en gruppledning per rum till centralen, och där blir det ju då en säkring per ledning.

Det kan finnas fog då ett enda uttag kan belasta grupp till max. Det beror lite på var uttaget är placerat.
W Wheelabrator skrev:
Om jag i mitt gamla hus kokar kaffe, värmer tevatten, gräddar våfflor och kör mikron samtidigt så kommer den 10A säkring som försörjer uttagen i köket att lösa ut.
Det du räknar upp handlar om 3-5 kW och kan nog ses dom dels normalt och dels som max i ett vanligt hushåll. Problemet i ditt fall är att alla dessa uttag ligger på samma gruppledning. De borde vara fördelade på flera. För att då inte huvudsäkringar ska lösa så bör de i sin tur vara fördelade mellan de tre faserna. Då räcker 3 x 16 A.

Men annars har du rätt, måttlig belastning på många grupper riskerar lösa mätarsäkringarna. Det är ju nånting man för försöka ta höjd för utifrån vad som anses normal belastning i huset.

Tack för alla svar.

Detta var en fundering av mer teoretisk natur, jag brukar inte bränna vara sig gruppsäkringar eller huvudsäkringar. Även om jag har ganska få gruppledningar så har jag försökt fördela dom så gott jag kunnat på de tre faserna.

Jag vet på ett ungefär hur trefassystem fungerar och hur enfaslaster kan tas ut från dessa men jag missade kanske lite av den aspekten det när jag funderade på detta. Är lasterna någorlunda utspridda på faserna så "lindrar" ju det. Vid ett enfasabonnemang ska man nog ändå passa sig för att ha alltför många grupper.

Vad gäller huvudsäkringarnas storlek så var dessa på 16A när jag flyttade hit, jag har fjärrvärme och ett ganska primitivt utrustat hem utan några större strömslukare utöver det nödvändiga. Egentligen borde alla hus ha 25A för att uppnå en vettig selektivitet gentemot gruppsäkringarna men när vi nu har det system vi har med fasta avgifter.... Mina 16A spissäkringar är ju helt meningslösa i nuläget. Eller ja, de kan ju användas för att bryta strömmen till spisen om det skulle behövas :cool:

Att ha många gruppsäkringar gör det ju enklare att balansera mellan faserna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.