Byggahus.se

För lite Fall !!!!

1. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem
    Hej allesammans,

Är väldigt nyinflyttad i vårat hus. Vi har nu upptäckt att det inte finns ngt fall överhuvudtaget på våran toalett så att vattnet rinner emot golvbrunnen. De förra renoverade badrummet för ca 4 år sedan (lejde en välkänd firma i stan för att göra arbetet.)

Det måste väl finnas lagar eller förordningar så att sådana här saker inte kan ske, och frågan vad jag kan göra åt det. Har hantverkare som dessa inget mera ansvar för arbete de har utfört så långt tillbaka ?

Är mycket besviken...mycket.

Tack för en jättebra sida på nätet, har rett ut många av mina frågetecken !

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 073 inlägg

GoForIt

Medlem

Re: För lite Fall !!!!

Hej! Jag lider med er.
    Tyvärr så känns det, bl.a. efter mycket diskussioner här på forumet, inte som någon garanti för att allt är bra gjort bara för att en hantverkare har varit inblandad. Blir nog ofta väl så bra gjort om man gör det själv. Inte samma tidspress, mer noggrann etc.
    Står vattnet mer stilla, eller är det så illa att det rinner ut mot väggarna?
    Var är problemet som värst? I duschutrymmet?
    Har ni golvvärme?

3. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Hej. Ursäkta för så lång svarstid, vi har varit utan Internet nu också en längre tid,

Vattnet står mest stilla. Vi har en duschkabin på toaletten där halva golvbrunnen(ca) är utanför duschkabinen och halva innanför. Vi har Elgolvvärme installerat(som fungerar dåligt med varma och kalla ställen på golvet)

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Det är ett jättevanligt problem även med bra plattsättare inblandade. Varför vet jag inte, borde ju inte behöva vara så svårt att kontrollera att fallet blir bra medan man sätter plattorna.

Skulle tro att det inte blir så lätt att gå på firman så här 4 år efeteråt, det borde ju anmärkts på vid besiktningen efter färdigställande, eller allra senast inom garantitiden som normalt är 2 år i byggsammanhang.

Men du kan ju alltid försöka få dom att åtgärda det, ev kanske ni kan förhandla fram en lösning där dom får debitera material eller liknande, ev. är dom tillräckligt intresserade av att behålla sitt goda rykte (om dom nu har något).

Däremot så är det här typexempel på sådant som er besiktningsman borde upptäckt. Så om ni gjorde någon besiktning så skulle jag ta kontakt med besiktningsmannen.

5. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Okej, tack så mycket :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.