Byggahus.se
Hej
Jag har fått ett problem.
Jag har dragit om och ändrat min installation för att hitta den optimala. Det står att maxlängd för 308an är 250m och jag vet att min överstiger den med ca 100m. Dock så funkar det utan problem med klippningen, men nu när jag har förlängt min guidekabel så har klipparen fått lite svårt att följa den om den inte går rakt över slingan, det funkar ibland och ibland inte. När den ska ut på fjärrsläpp så tappar den ofta kontakt och börja klippa alldeles för tidigt. Hem hittar den så gott som alltid, men även då så vill den gärna följa mitt över trots att läge mellan är valt. Misstänker att det är slinglängden, men tar gärna tips om nån har någon annan teori.
Jan

Kolla så guidekablen har bra kontakt både vid laddstationen och där den är ansluten till begränsningskablen. Även eventuella skarvar på kablen. Dålig kontakt ger svagare signal vilket gör att klipparen måste köra närmare kablen för att komma upp i önskad signalstyrka. Även en längre kabel ger lägre signal. Testa även att kalibrera guiden. Tror att det ska gå även 308:an.

Hej
Jag har kollat skarvar samt gjort en provisorisk kortning med ca 25m och nu blev det mycket bättre. Fick ett nytt problem istället. Den började gå lite längre ifrån guiden på medelläget och fick därför problem i några passager som jag har, blir till att justera där :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.