Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

För låg rökgastemp Atmos 40gse

  1. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Blev med ny panna eftersom min gamla Arimax 35 fick inkontinensproblem. Har nu eldat med min Atmos 40gse fyra gånger och börjar inse hur mycket utvecklingen gått framåt på 25 år. Lätt att tända, ingen rök i pannrummet, knappast någon rök ur skorstenen och mer värme. Eldstaden ska rymma 170L mot min gamla som tog 180L, tycker dock att den nya rymmer ännu mindre, kanske 150L. Däremot får jag faktiskt ut mer värme nu, den är så effektiv så idag med -10-15gr så behövs knappt två inlägg, kommer nog spara 20% ved.
    Här är mina temperaturer i acktanken på 1800L. De blå och röda graferna är uppe resp. i mitten av tanken.
    http://sol.buno.se/graph

    Nu till frågan. Rökgastempen ligger på ca 120gr. Verkar alldeles för lågt för att skorsten ska må bra. Mätt uppe i änden på skorstenen och där är 70gr. Har skruvat potentiometern som styr rökgaserna på manöverpanelen till 270 gr. Tidigare var potentiometern på 170gr med en röktemp på 80gr.
    Har kollat i tuberna (inkl., turbulatorer) och det ser verkligen snyggt ut med bara lite brunt damm.
     
    Redigerat 2 feb 2012 19:50
  2. G
    Medlem · Kronoberg · 508 inlägg

    GordonE

    Medlem
    Hej.
    Jag har med en Atmos, dock en DC50GSX.
    Vilken färg har du på keramiken i undre brännkammaren?
    Är keramiken brunaktig så har du för mycket syre i avgaserna. Förbränningstempen sjunker då och kan medföra lägre avgastemp. Åtgärden är att minska sekundärluften tills att keramiken är grå.
    Hur lång och vilket tvärsnitt har din skorsten? Har du laddomat eller liknande laddpaket?

    Kan du lite tyska eller kan hantera google translate så kan du kolla och söka på www.atmos-forum.de

    Jag tycker att det låter som en hög vedförbrukning för att fylla 1800l.
    Mina 4000l kräver ca 300l ved för att värmas från 35 till 85 grader.
    Så jag skulle gissa att du har för låg förbränningstemp pga för mycket sekundärluft.

    Du har inte någon biltokig kompis som har en bredbandslambda så ni kan ställa in spjällen?
    Mvh Gordon
     
    Redigerat 2 feb 2012 21:02
  3. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Färgen i undre kammaren är beige, en aning mörkare än ny. Tittade i det tyska forumet och förstod en del, har ju läst tyska en gång i formtiden. Det jag ska testa är att se till så dragluckan stänger vid 80gr. Vidare så ska man nog elda någon vecka ytterligare så det blir mer beläggning i pannan innan man kan börja oroa sig på allvar.
     
  4. Elffors
    Medlem · västragötaland · 486 inlägg

    Elffors

    Medlem
    Varför vill du att dragluckan ska stänga vid 80grader?
    Då kan du ju aldrig ladda tanken mer än till 80grader och pannan kommer brinna dåligt.
     
  5. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Tack för tipsen!

    Stålskorstenen är 6,5m och diameter 180mm. Ska täta runt stosen så det blir helt tätt.

    Har fått upp temperaturen till 150gr. efter att tagit bort turbulatorerna.

    Att ändra primär- och sekundärluften ändra inte många grader. Ser fortfarande mycket bra ut i tuberna, endast ljusbrunt damm överallt. Lite förvånad att mängden aska minskat så mycket. Och nej, jag har tyvärr ingen kompis med lambdamätare.

    Dragluckan stänger vid ca 90 gr.

    Hur stor betydelse har det att man har torr ved? Tycker veden är ganska bra efter ha legat staplad under tak sen i april, men förra året var inget bra torkår.

    Sen har jag hittat en nackdel med pannan, det går inte att öppna vedluckan tillräcklig mycket!
     
  6. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Lånade testapparatur av min rörmokare och blev lite förvånad vad gäller syrehalten, runt 14-15%. Har försökt att minska den genom att strypa allt men lyckas inte ändra mer än någon procent hit eller dit.

    Vad ska göras?
     
  7. A
    Medlem · Kalmar · 316 inlägg

    aprilia-tobbe

    Medlem
    Hej
    Jag eldar i en 40 gse. Nu kan det vara svårt att jämföra anläggningar men jag har en rök temp på ca 170-200 beroende på ny sotat eller inte och jag har primärluften hårt stryp nästan helt stängd och sekundärluften ca 5-8 mm öppen. Jag har aldrig mätt med lambda så jag har dålig koll på förbränningen men keramiken i brännkammaren är i princip lika grå som ny.

    Kolla att det inte är täppt någonstans i skorsten eller panna. Det låter som du har för dåligt drag med för låg effekt som resultat. Testa att elda med drag regulatorn helt upp vikt och ställ upp belimo spjället högt för då borde temperaturen gå upp. Fukar belimo spjället korrekt.? Om pannan är köpt i sverige så skulle jag ringa atmos i Torsås och snacka med dom. Pannan ska ge högre effekt än så.

    Jag brukar dessutom göra en liten startbrasa med lätt öppen lucka innan jag fyller pannan. Beträffande vedvolymen stämmer det nog att den inte rymmer vad det står i pappren. Jag tror att det är närmre 150l än 170l. Jag eldar för tillfället med gammal ek och då värmer 4500 l från ca 30-35 grader till 80-85 grader på 2 ilägg. Med sämre ved kan det gå åt lite mer än 2 ilägg.

    Hoppas att det kan ge lite hjälp.
     
  8. A
    Medlem · Kalmar · 316 inlägg

    aprilia-tobbe

    Medlem
    Beträffande lambdavärdet.
    Jag är ingen expert och tänker kanske fel men om pannan producerar för lite gengas så borde mängden syre bli hög eftersom luft mängden i pannan är anpassad efter 40 kw. Borde kanske gå ett strypa ner för att anpassa till låg effekt.Men detta borde atmos kunna svara på.

    En liten grej jag kom på är på min panna fanns ett hål borrat in i rök kammaren. Detta hål på 18mm har jag täppt till. Det fanns på höger sida under belimospjället på den okylda plåten mellan konvektionsdelen och skälva pannan. Om det hålet finns på din panna så späs det på med luft och syre där samt ger sämmre drag. Jag vet inte varför detta hål finns eller om det var en miss på just min panna.
     
  9. G
    Medlem · Kronoberg · 508 inlägg

    GordonE

    Medlem
    På min 50gsx är det främst sekundärspjället som reglerar ner syrehalten.
    Kolla även luckorna efter täthet i luckpackningarna. Läcker undre luckan in luft så får du ju hög syrehalt i avgaserna.
    Min var otät i ena hörnan.
    Du har säkert bra drag med den skorstenen, så går du en läcka så drar det in bra med luft. Om du inte har draglucka.

    Kolla även om keramiken där sekundärluften blandas in är riktigt kittad undertill. Min var inte 100% kittad från fabrik.
     
  10. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Tack för alla råd!
    Ringde även chefen i Torsås och han menade att det inte var någon fara om rökgastemp var låg, det skulle inte bli någon kondens när man eldar ved. Han tyckte allt lät bra och att det bara var att köra på. Grov och fuktig ved var inga problem heller, då övertänder det inte.

    Hittade hålet in i rökkammaren och täppte till det. Luckorna verkar täta. Kör nu med turbolatorer, helt öppen primär och stängd sekundär och rgt är uppe på 160-170 där belimon börjar reglera ner lufttillförseln. O2 är nere på 13%. Så det har ändrat sig lite åt rätt håll de senaste dagarna.
    Får ser om jag skruvar mer.... kittningen av keramiken är ej kollad ännu.

    En tanke jag har är att vattnet i ack.tanken skiktar sig dåligt när cirk.pumpen går nästan för jämnan. På min gamla panna var det ett värmestyrt relä i pannan som som startade pumpen när det blev varmt.
    Ingen som funderat på styra pumpen på detta sätt?
     
  11. Elffors
    Medlem · västragötaland · 486 inlägg

    Elffors

    Medlem
    Menar du laddomatpumpen eller cirkpumpen till elementkretsen?
    Det finns väl en eltåt ut från pannan att koppla laddomaten till som slår till o från. kan det vara så att du ställt vredet för rökgastempen för lågt eller så?
     
  12. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Menar laddomatpumpen!
    Precis, pumpen går hela tiden som rökgastemp. är tillräckligt hög. Tycker istället att den skulle styras av pannvattentemperaturen. Har ställt ner till lägsta hastighet på pumpen och försökt strypa flödet med en avstängningskran för få lägsta möjliga flöde utan att pannan blir för varm.
     
    Redigerat 15 feb 2012 20:37
  13. G
    Medlem · Kronoberg · 508 inlägg

    GordonE

    Medlem
    Det ska inte bli dålig skiktning för att pumpen går med rökgastempen.
    Termostaten skall ju inte öppna förän den kommer nära öppningstempen på laddpaketet. Innan dess snurrar ju bara vattnet runt igenom pannan och laddpaketet.
    Att köra på vattentemp för på och avslag är kass. Då cirkulerar vattnet från tank och kyls av i pannan när veden är slut.

    Jag gissar på att du har något annat som förstör skiktningen. Alternativt funkar inte termostaten som den ska.
    Tanken bör ha samma temp i botten som returtemp från radiatorerna.
     
  14. P
    Medlem · 1 472 inlägg

    pr95

    Medlem
    eller lägre om man bereder vv i tanken
     
  15. J
    Medlem · Kronoberg · 36 inlägg

    JonasBrot

    Medlem
    Vadå kass? Går pannvattentemp ner så stannar pumpen. Självcirkulation hindras ju av laddomattermostaten som stänger vid 72gr.

    Termostaten är precis bytt eftersom jag misstänkte att den inte fungerade. Den gamla var dock riktig.

    Blir väl bara nojig eftersom det inte fungerar som på min gamla panna.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.