Hej,

Nästa steg i tvättmaskinsinstallationen och två nya problem.. Någon som har lite tips gällande nedan?🙂

1. Trycket från utloppsslangen verkar vara högre än förra tvättmaskinen. Röret som går ner till avloppet svämmar över när vattnet kommer😅 Har testat olika lägen på slangen men det blir ingen skillnad.. Brukar det finnas någon inställning i tvättmaskinen kopplat till utflödeshastigheten eller har jag helt enkelt köpt "fel" maskin och missat något viktigt?

2. Dessutom läcker det från denna och vågar verkligen inte pilla där. Förmodligen är strålen för hård så vattnet sipprar genom packningen. Är det här själva "golvbrunnen"? Skulle vilja skruva åt den och se om det hjälper.

Tack för er fina hjälp!

• En tvättmaskins utloppsslang som mynnar i en överfylld avloppsbrunn med vatten som läcker ut på kakelgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka runt golvbrunnen med ansluten avloppsslang, tecken på översvämning.
    Skapa konto
BirgitS
1. Kan bero på att det börjar bli trångt (nästan stopp) någonstans. Har du tagit loss tratten och rören under för att kolla att de är rena inuti?

Tillägg:
2. Skulle kunna vara en golvvattenlås, se här: https://www.jafo.eu/produkter/vattenlaas/golvvattenlaas/8087090-gv75
Det måste man göra rent ibland, se monteringsanvisningen på den sidan.

Redigerat:
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Tack för svar.

Jag dammsög i röret när det var torrt när vi väntade på leverans av tvättmaskinen. Jisses vad det rasslade till i typ 1 minut! Vet inte vad jag fick upp🙊 Så det är förmodligen super-rent och var inga problem med förra maskinen. Så jag tror verkligen båda problemen beror på att utflödet av vatten i nya maskinen är pga mycket högre tryck. Skulle dock behöva lossa golvbrunnen och se hur packningen ser ut relaterat till #2 men behöver nog forska lite mer så jag inte pajjar något ordentligt😅

Lossade "röret" och kikade ner.. Vad i hela friden är detta?😅 Det är liksom bitar av vad det ser ut som gamla äggskal..

• Vy inuti rör med oidentifierbara partiklar liknande äggskal i brun vätska.
    Skapa konto
  • Avloppsrör med öppen lockring och synliga rester som liknar gamla äggskal inuti.
    Skapa konto
S Stockholms skrev:
Lossade "röret" och kikade ner.. Vad i hela friden är detta?😅 Det är liksom bitar av vad det ser ut som gamla äggskal..
Pillade upp en bit - vad gör massa såna bitar i golvbrunnen för tvättmaskinen?😅

• Närbild på en brun, grov bit som tagits ur en golvbrunn, med smuts i bakgrunden.
    Skapa konto
S Stockholms skrev:
Pillade upp en bit - vad gör massa såna bitar i golvbrunnen för tvättmaskinen?😅
Är nog dock inte relaterat till problemet, det där ligger liksom och flyter på ytan.. Mysigt!

S Stockholms skrev:
Är nog dock inte relaterat till problemet, det där ligger liksom och flyter på ytan.. Mysigt!
Hos dig ja men hur ser det ut nerströms? Gissningsvis halvstopp. Skulle vara intressant att gå ner med en inspektionskamera.

Har du undersökt bitarna närmare? Tycker det ser för tjockt ut för att vara äggskal.

B Bästerortarn skrev:
Hos dig ja men hur ser det ut nerströms? Gissningsvis halvstopp. Skulle vara intressant att gå ner med en inspektionskamera.

Har du undersökt bitarna närmare? Tycker det ser för tjockt ut för att vara äggskal.
Bra fråga! Haha nä, ser bara så sjukt omysigt ut. Vet liksom inte vad som är "kopplat" till stammen för den här golvbrunnen. Låter konstigt om det skulle kommit dit från någon annanstans, mystiskt!

BirgitS
Det är det golvvattenlås som jag länkade till igår så läs monteringsanvisningen där för att få reda på hur det ska rensas.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är det golvvattenlås som jag länkade till igår så läs monteringsanvisningen där för att få reda på hur det ska rensas.
Japp, tog ut det. Var fullt med allt möjligt konstigt och packningen fanns knappt kvar.. Förklarar nog stoppen! Beställde ett nytt nu🙏

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.