Byggahus.se

För högt spacklat golv efter renovering

1. O
    Medlem Nivå 6
    nej bara blottar min egen okunskap...

2. B
    Medlem · Nivå 20
    Menar du att det inte finns någon dusch eller något badkar utan är en toalett+handfat eller tvättstuga?
    I så fall ska golvets tätskikt vara uppdraget minst 5 cm på väggen.

3. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag gissar att du undrar hur högt tätskiktet behöver gå upp på väggen just där inte duschen är?

Svaret är i så fall att om det finns en dusch eller badkar i utrymmet så måste tätskiktet gå upp till max 1cm under taket i hela rummet.

4. O
    Medlem Nivå 6
    Tack för snabbt svar, det är en tvättstuga med dusch i motsatta hörnet, en extra brunn för tvättmaskinen, så då vet jag vad som gäller.

5. O
    Medlem Nivå 6
    Varifrån mäts fallet mot golvbrunnen från tröskeln ? Eu skall det vara 20 mm höjdskillnad, men jag bifogar bild på brunnen nedan - från vilken punkt skall jag mäta nivåskillnaden - är det ovansida klinker runt denna brunna och till
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0546.JPG
    vilken punkt vid tröskeln undrar jag ?

6. S
    Medlem Nivå 2
    Här ser du kostnadsexempel per kvm
    https://kostnadsguiden.se/badrumsrenovering-kostnad-och-tips/

Ställ dig själv frågan ifall det är värt besväret att både driva processen mot försäkringsbolaget och eventuellt leva i fortsatt byggkaos :)

7. O
    Medlem Nivå 6
    Görsökte läsaom detta i branschreglerna själv, hittade inget om något särskild höjd på tröskeln. Däremot att fallet skall vara minst 20 mm från tröskeln till närmaste golvbrunns manschett. Vilken del på bilden är manschetten tro?

Sedsn hittade jag något om tillgänglighet för rullstolsbunden, där finns begränsning på tröskelhöjd men förstod inte hur jag skall mäta - vad gäller då ?

8. B
    Medlem · Nivå 20
  9. O
    Medlem Nivå 6
    Mycket bra bilder, tack för detta :). Då finns ju inget krav vad jag kan se förutom 20 mm nivåskillnad. Sedan hade vi typ 5 mm hög tröskel som var helt plan innan renovering. Jag vill ändå ha en sådan med uppvikt tätskikt och en silikonskarv påimaidan mot badrummet, så inget åker kn under tröskeln vid översvämning, men nuvarande känns ju väl mastigt, inte minst med tanke på tillgänglighet för rörelsehindrade i rullstol. Bra forum detta för övrigt :)

10. O
    Medlem Nivå 6
    Återkommer till detta spännande forum, mätte tröskeln och den nya är 40 mm mot den tidigare som var 15 - anledningen är att byggaren inte planerat att lägga nya golvet på samma nivå som det gamla. Den skriftliga beställningen är att återställa till tidigare skick, dvs det finns ingen ritning att gå på, enbart fotografier. Har för mig att det finns regler för tillgänglighet som sätter gränser för detta, en rullstolsbunden skall kunna ta sig över denna tröskel utan besvär, det finns inte en chans med nuvarande utförande utan att ta rejäl sats.

11. J
    Medlem · Nivå 9
    Första gången jag ser denna tråd, trodde oxå först att det var ngn som skojjade. :thinking:
    Du har ju redan fått bra förklarat att det finns många anledningar till att ett golv blir högre efter renovering, och det är ngt du aldrig kommer få åtgärdat heller! Om du inte väljer att bekosta en total ombyggnation från egen plånbok.
    Däremot så undrar jag om brunnen på bild, där ser det ju skumt ut, där ligger ju hela brunnsplattan synlig, den ska ju ligga dold i golvet, under tätskikt och klinker!
    Saknas även slukrist (brunnsram till klinker)

12. B
    Medlem · Nivå 20
    Om det behövs i framtiden får man då göra en ramp upp mot tröskeln.

13. O
    Medlem Nivå 6
    Tack för tips om brunnen jag skall kolla på den och återkomma.

14. O
    Medlem Nivå 6
    Finns det inga regler för max tröskelhöjd ? kommer bara ihåg att när jag byggde för typ 20 år sedan så var det en stor issue för att få bygget godkänt från kommunen. Gällde trappor, dörrbredder mm men kanske också trösklar. Vad är kravet ?

15. S
    Medlem · Nivå 13
    Fast exakt vad är gjort? Vad är det för typ av bjälklag innan? Har man ett normalhögt golv från början som lämnas orört om inget vvs byts i golvet så innebär ju värme och annat att det är ofrånkomligt att golvytan höjs.
    Tar man däremot bort det gamla golvet helt så blir det ju annat.