Byggahus.se

För höga krav??

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag försöker just nu att konkretisera mina flummiga planer på att bygga nytt. Förra veckan tog jag tillfället i akt att gå på en visning på ett stort och påkostat kataloghus för att få en känsla för vad man får för pengarna.
    Huset bara skrek "Tillval!" med stora takfönster, galleri på övervåning, naturstensmuren i hallen och en tjusig blandare av vattenfallsmodell i badrummet. Priset vet jag ingenting om men billigt var det säkert inte.
    Det var en öppen visning med massvis med folk som var helt till sig av förtjusning och pekade och tittade som barn på julafton. Jag var väl inte helt oimponerad jag heller men väl uppe på övervåningen kände jag hur golvet kändes ostadigt. Jag testade mig fram och upptäckte att parkettgolvet (eller var det bara laminat?) låg i vågor och höjde och sänkte sig lite varstans när folk gick över den. Räcket på den galleriartiga övervåningen satt helt snett så att det på en sida fanns ett glapp på närmare en centimeter mellan de lodräta spröjsarna och golvet. Jag blev förstås nyfiken på att kolla lite detaljer och upptäckte så mycket som var riktigt dåligt gjort. Det träpanelklädda ryggåstaket var så slarvigt laserat att vissa hörn var helt obehandlade medan lasyren kletade i stora droppar på andra ställen. Panelen var slarvigt sågat kring takfönstrena och man hade försökt att dölja de största glappen genom att sätta listorna lite snett istället. Skarven mellan tapetbanorna var ibland 2 mm breda och lyste som vita streck på den bruna bakgrunden. Kaklen på badrumsgolvet var ojämnt satta och fogmassan hade inte tvättats bort ordentligt i kanterna. Tätningen mellan handfat och vägg bestod bara av enstaka silikonklumpar. Jag skulle kunna forsätta ett tag till.
    Det som förvånade mig mest var att ingen annan verkade reagera. Alla var bländade av de fina spotlightsen i taket och alla tjusiga detaljer medan säljarna stod som stolta föräldrar i vardagsrummet och delade ut broschyrer.
    Är det fel på mig? Är jag för petig? Är det bara såhär mycket man kan kräva för sina miljoner? Visst kan man inte kräva att de som tillverkar ett kataloghus lägger ner sin själ i varje vägg de sätter upp och varje kakel de lägger. Ändå skulle jag, ärligt talat, ha väldigt svårt för att glädjas över mitt nya och dyrköpta hus när jag hela tiden upptäcker nya detaljer (om nu ett gungande golv är en detalj...) att irritera mig på.

2. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Re: För höga krav??

Du är absolut inte petig. Så klart att man vill att allt ska va näst intill perfekt när man betalar så mycket pengar.

Av nyfikenhet, vilken husleverantör var det som byggt huset?

3. A
    Medlem Nivå 1

Det var en Västkustvilla (Västkuststugan).

4. F
    Medlem Nivå 1

Jag är verkligen novis på det här med husbygge, men jag tycker det låter helt sjukt dåligt! Är det så standarden är så kanske jag ska börja tänka i andra banor.

Vad säger ni andra mer erfarna? Är detta ett vanligt problem?

5. S
    Medlem Nivå 9

Hmm vi har precis byggt färdigt vårt hus och jag håller nog med i vissa avseenden. Åk på Hsexpo i Stockholm och låt dig förvånas över att hustillverkarna accepterar liknande byggfusk/slarv på rena visningshus!!! Om jag vill visa en dyr kapitalvara vill jag väl se till att den är riktigt snyggt gjord och kanske kräva lite extra finish. Men samtidigt vet jag ju hur mycket extra som faktiskt krävs för att det verkligen ska bli bra. Med dagens köprush och engångskndstänkande så är det alldeles för enkelt och lönsamt att slarva i stället för att göra ett ordentligt jobb. Beror dock sällan på själva hstillverkaren utan nästan alltid på entreprenören som spikar ihop slutfinishen på plats även om det många gånger är en entreprenör via hustillverkare.

6. volvo
    Medlem Nivå 10

Självklart skall man kunna förvänta sig en fullgod vara, speciellt om den kostar så mycket som nyproducerade villor gör idag.
    Utförandet skall vara oklanderligt.
    Däremot kan då materialvalen och tekniska lösningar variera så att en del hus blir billigare än andra.

7. M
    Medlem Nivå 2

Var också inne i ett visningshus från samma tillverkare, det kan nog ha varit samma hus, vart tittade ni? Vi såg också lite småfel utan att leta särskilt mycket. Bl.a. tänkte jag på skarvarna på "stenväggen" som var i hallen, de var riktigt dåligt gjorda... Man blir ju lite tveksam till företaget, speciellt om det nu verkar ha varit väldigt mycket småsaker :-/. Och visningshusen lär ju knappast vara sämre än andra hus, snarare tvärtom.

8. snackan68
    Medlem Nivå 6

Hej Ann!

Du är absolut inte petig! Idag är det tyvärr alldeles för slappt i byggbranschen...
    Många som arbetar både som hantverkare och samordnare är helt utan utbildning, stolthet och samvete.

Detta märks naturligtvis på den färdiga produkten.

Fler skulle vara "petiga", dvs ställa krav. Vi som konsumenter - oavsett om vi köper ett färdigt hus eller tjänster för att bygga ett hus - har ju rätt att ställa krav (till rimliga gränser), det är ju mycket pengar det handlar om!

// Snäckan

9. W
    Medlem Nivå 7

Var på husknuten (massa visningshus på samma ställe i gbg) på lunchen och tittade lite på kåkarna där. Inte för att jag ska ha något då de inte passar mig men det är alltid kul att kålla. Det som slog mig var att de känndes billiga (och var det absolut inte) och som många har sagt, slarvigt byggda (specielt då slutfinish).
    Lister skarvade på de mest konstiga ställen, ta en hel list för f**n, det ser ju ut som någon hopkok av spillvaror. Sedan verkar inga snickare kunna gera vinklar för de var helt sönderspacklade för att dölja alla fel. Svajiga golv verkar vara standard, antagligen snålas det in på både reglar och sedan ett lövtunnt skit golv på detta som iförsig ser snyggt ut på ytan.
    Köken är ju nu för tiden påkostade massor och det syntes men hur ser ett 500 000 kroners kök ut om täcklister saknas, lite halvsnett monterade luckor/lådor samt kakling som lämnar mer att önska.
    Man kanske inte ser detta direkt då man bländas av alla rostfria maskiner.
    Jag kan fatta att det är så här på de billiga husen, man få ju lixom vad man betalar för. Men att de dyra husen är så här illa ihopskruvade e ju riktigt dåligt, specielt när det är ett visningshus.

10. snackan68
    Medlem Nivå 6

Ställer de ut sådana här visningshus så borde man akta sig....

Jag tycker att ett visningshus ska vara tip-top, inga skavanker alls.
    Tänk om en bilfösäljare ställde ut en nytillverkad dyr bil med en sned stötfångare - INGEN skulle köpa den bilen. ;D

eller :surprised:

Hustillverkarna gör ju sig själva en otjänst, men tyvärr kanske det är många som inte ser felen utan tittar på lyxen... De blir ju faktiskt lurade!

// Snäckan

11. S
    Medlem Nivå 9

När vi byggde i vintras så var jag förbi huset i princip varenda dag minst en gång. Våra mycket noggranna snickare upplevde ändå att det aldrig varit med om någon så noggrann (och delvis petig som jag...) Men dom lärde sig snabbt att om dom inte gjorde riktigt på bästa sätt som man skulle så var det bara att göra om.

Kul när man kommer förbi en fredag eftermiddag efter att alla innerväggar just rests och påpekar att det enligt rit´ningen ska vara plast under alla väggar. Då är det bara att göra om. eller när man kommer förbi en annan efte´rmiddag på en fredag och ser att täljstenskaminen på 1,5 ton som precis murats upp lutar 1,5 cm. Då är det bara att riva ner och göra om. Samma sak med takluckan som vi ville ha infälld i nivå med taket. När så inte var gjort så gör om! ;)

Hm tja har en gång i tiden varit militär och där var det bara så att "gör fel - gör om" inget att diskutera. ;D

Gör man det bara i positiv anda genom att visa ritningar eller se till att diskutera igenom saker innan så är det inget snack efteråt när det blir fel eller slarvas. För fel blir det och slarvas/glöms bort gör det...

Har ibland mardrömmar för hur vissa kompisars hus måste bli byggda med tanke på hur det ser ut under byggprocessen och efteråt. Finns ingen bättre kvalitetansvarig än en riktigt petig husbyggare som kan kolla bygget varje dag!

Funderar ibland på att starta firma och hjälpa husbyggare genom hela byggprocessen från betsällning/förhandling med hussäljare och hela linan ut till att hålla efter hantverkarna. Ungefär som en husköparmäklare. Oj vad många olika hantverkargrupper som tvingar på kunder olika lösningar för att det passar dom bäst av olika anledningar. Många gånger går det att göra betydligt bättre och smartare utan att det för den skull behöver bli dyrare.

Och jag håller med. Ta en hel list för f%%n och sätt den rakt och snyggt från början! >:(

12. B
    Medlem Nivå 4

Åh vad underbart det låter! Önskar att jag var lika tuff. Min första instinkt är att krypa ihop i fosterställning och lipa! ;)

13. S
    Medlem Nivå 9

Har också stått lipande och stekt pannkaka med skrikande barn kring benen då något gått åt skogen fullständigt ;). Tror att det liksom hör till när man bygger hus. Tillsammans att döttrarna för all framtid kommer att hata att åka och titta på kakel ;D

14. H
    Medlem Nivå 2

Kan bara hålla med alla. I vår process valde vi bort de leverantörer vars visningshus var slarvigt gjorda. Om man inte kan göra det hus som man ska visa upp och sälja på bra, hur blir det då med övriga...?

//H

15. lbg
    Medlem Nivå 6

Nej, jag skulle heller ALDRIG välja en husleverantör vars visningshus är dåligt byggt och/eller ytskiktet är undermåligt gjort.

Själva har vi tur som har en väldigt duktig byggledare (snickaren) som verkligen bryr sig om hur "hans" hus blir i slutändan. Han gav oss egen nyckel till huset redan från början, eftersom han "inte skäms för sitt arbete", som han uttryckte det. I slutändan är det ju ändå så att det är de som står där och spikar, målar m.m som avgör hur hög kvalitè det blir på utfört arbete.