Byggahus.se

För höga kantelement till förhöjd sockel? (Garageplatta)

1. K
    Medlem · Västmanlands län · 233 inlägg

Krullert

Medlem
    Hej!

Jag önskar lite feedback på min fundering ang. att använda ett för högt kantelement (400mm) för att få en tillräckligt hög samt isolerad sockel för min garageplatta för att uppnå 250mm sockel "ovan jord" utan att det ska bli en så hög vinkel för att komma in i garaget.

Jag funderar om det blir helt tokigt att gjuta en garageplatta på 10x18m på detta sätt, att de som gjuter ska lämna 10cm upp till kantelementets ovankant, så man får plats med ett 10cm högt lecablock där istället, som man kan klämma fast mellan syllen och plattan.

På så sätt uppnår jag den 25cm höga sockeln som man förespråkar för fasadens skull samtidigt som plattan endast hamnar 15cm upp eftersom man för portingångarna endast använder 300mm kantelement (+ kantjärn)

Hoppas bilden är tydlig nog för att beskriva vad jag vill uppnå, tror ni det blir extremt svårt att göra detta i verkligheten när betongbilen står på plats?

2. B
    Allvetare · Norrbotten · 428 inlägg

bomm

Allvetare
    • Laddar…
  3. B
    Medlem · vänsterbotten · 177 inlägg

byggolle

Medlem
    Funkar kanon bra din idé men gjuta en klack istället för att kladda med lecablock.

4. K

Krullert

Medlem
    Tack, de befintliga elementen är dock dubbelt så dyra. Min främsta fundering var dock ifall det inte är krångligt att utföra själva gjutningsprocessen med att få till rätt höjd och få ett plant golv när man inte kan dra av överflödet över kanterna på elementen? Enda ställena man kan få bort överflödet är genom garageportarna på långsidan så att säga.

5. B
    Allvetare · Norrbotten · 428 inlägg

bomm

Allvetare
    Använd laser vid utläggning av betong så får man till höjden rätt bra på en gång, blir det för högt så flyttar du betongen med hjälp av vibban/valvstaven eller fötterna och avlsutar gjutningen vid portarna och blir det då lite fel där så är det bara att raka av det.

Men vill du läsa mer om lecablock istället så sök med ordet garage, spolkant, förhöjd sockel, förhöjd syll och leca så finns det många som byggt just garage med denna metod.

6. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 852 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag byggde med lecabalk (Alba). Det var inga större problem för gjutarna att lägga sig rätt och lämna 10cm kant.

7. M
    Medlem · 17 inlägg

Marken1234

Medlem
    Jag körde med 600 mm höga element, la 300 cellplast och 100 med btg. Slog sedan en 200 lågform invändigt och gjöt en spolkant. Vid porten har jag 400 element. Det jag ångrar är
    Att jag inte drog in 400 elementen samma som väggtjockleken för att undvika köldbryggan då takskjutporten kommer på insida yttervägg.
    Att jag inte gjorde en urspaing för ett lyftbord när jag gjöt platta ( med el och golvbrunn) och sedan när jag gjöt sockeln även gjöt en botten för ett lyftbord typ 200 mm lägre.

Tänk på en kantskoning i portöppningen, typ L-järn
    Om du inte tandar in plattan vid porten att du lägger ett fall ut från porten där.

8. R

Robert-san01

Självbyggare
    Köldbryggan kommer du inte undan ändå. Du måste ha betong och armering i plattan hela vägen ut för att den skall hålla för att köras på.

9. M
    Medlem · 17 inlägg

Marken1234

Medlem
    Sant men den minskar avsevärt.

10. R

Robert-san01

Självbyggare
    Hur då? Du måste ju ha en sammanhängande 100mm tjock platta hela vägen ut till ytterkanten för att du skall kunna köra på den. Du värmer upp plattan uppifrån eller i översta skiktet om du har golvvärme så rnergin kommer att ledas utanför porten oavsett om du har frigoliten ytterst eller 20cm in.

11. K

Krullert

Medlem
    Ska man alltså inte ha några kantelement vid garageportarna? Hur löser man det isåfall?

12. R

Robert-san01

Självbyggare
    Man sågar ur 10cm av cellplasten där porten skall vara och lägger armering ut till sockelskivan. När jag gjöt platta med L-stöd tog jag ner skivan 2cm och gjorde lite fall från porten ut till kanten.

13. M
    Medlem · 17 inlägg

Marken1234

Medlem
    Nu har jag 300 mm btg där porten är. Cellplasten karvade jag bort 50 mm. Sätter man en kantskoning skyddar den betongen där.

14. K

Krullert

Medlem
    Ni låter alltså sockelskivan sitta kvar och sätter ett kantjärn ovanpå/utanpå?
    Eller sätter man kantjärnet på insidan av sockelskivan och sågar bort den delen som täcker kantjärnet efter betongen härdat?

Tack för alla jättebra tips!

15. R

Robert-san01

Självbyggare
    Kantjärnet är bara slitageskydd. Man kan fasa ut järnets tjocklek ur skivan så järnet livar med färdig platta. Det som är viktigt är att man armerar ändå ut till sockelskivan och att man får min 3cm betong ovan armeringen.

Edit: Järnet sätter man utanför skivan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.