Byggahus.se

För djup dörrkarm

1. Eraze
    Medlem Nivå 5
    Vi kom över 2 dörrar med karm som passade våra mått. Men det jag glömde kolla efter vsr djupet på själva karmen. De vi har på övriga dörrar är ca 6,5 cm medan denna karmen är 9.5cm. Så slår på 3cm.

Kan man kapa en del av karmen så att den passar eller är det kört? Tänker på den delen där hålen inte är. Se bild
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200326_115538.jpg

En annan fråga, vi har en dörrkarm som passar 9x21. Våra hål är 8x21. Kan man kappa den lilla karmen så att det passar det nya måttet?

2. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Menar du att klyva karmen, ta bort det orange-markerade och sedan sätta ihop det igen?
    Hur sitter gångjärn och låsbleck i förhållande till det du vill ta bort?

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Det går ju i princip men jag hade åkt och köpt passande karmar. Den som är för bred 9x21 går ju om du kan hantera sticcksåg möjlig att smalna av, men du har dörr i rätt mått?

4. Eraze
    Medlem Nivå 5
    Jag menar att man klyver så att allt till höger om orangea försvinner. Sen slipar till och målar. Gängjärn och låsbeck sitter på sidan där hålen är. Så det är enbart trä på andra biten så att säga.

Jämför vi med vår andra karm som är smalare så ser den exakt likadant ut förutom att biten är smalare än den vi köpt som är djupare. Laddar upp bild på den smala
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200326_121729.jpg

5. Eraze
    Medlem Nivå 5
    Har inte ekonomi just nu till att köpa nya tyvärr. Ska köpanua längre fram men just nu behöver vi bara få dit en dörr.
    Vi har dörrar som passar

6. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Om ni kan ta bort överstycke och tröskel för att korta ned dem 10cm så tror jag att det blir det minst dåliga alternativet.