Byggahus.se

För bred silikonfog!

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Har fogat med silikon mellan bänkskivan som är i betong och kaklet för ett par dagar sedan och hade väl inte riktigt kollat hur bred fog man borde ha och körde lite på känn och slutade med att fogen vart alldeles för bred och det ser inte klokt ut.

Har försökt med rakblad att skära strängen smalare men är ju inte helt lätt.

Någon som har något tips på hur jag skall göra? :confused:

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Siliconlösare och börja om från början. Tejpa upp så det inte drar iväg när du drar ut silikonet sen tar du ett såpas finger efter du dragit bort tejpen så blir det så bra.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Okej! Har du något tips om någon bra silikonlösare?

4. A
    Medlem · Nivå 8
    Ofta enklast att bara skära bort silikonen helt med rakblad, är det mycket på kaklet och det är ojämnt så tar du bort det sista med silikonlösare.

5. H
    Medlem Nivå 9
    Ta bort resterna med kemisk ren bensin. En vanlig trasa eller svamp så att du kan gnugga lite. Fungerar ypperligt!

Redigerat 7 feb 2016 20:44
  6. H
    Medlem Nivå 9
    Tejpa på båda sidor och i glipan mellan läggs silikonet, dra med såpat finger före du tar bort tejpen, dra bort tejpen och dra med såpar finger igen. Det är mitt tips om du inte är van.

7. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Mitt tips är att du (för några tior) skaffar en fogskrapa

8. H
    Medlem Nivå 9
    Lättare med fingret ;)

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Silikon mot betong, kan det verkligen fungera, oberoende av fogbredd?

10. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det skall väl fungera mot betong?
    Hur som helst så sprayar jag alltid fogen med en blomspruta med såpa och vatten innan jag drar ut fogen. Sprayar även på fingret/fingrarna.
    Så en lagom rand som väter mot båda ytor, dvs skära pipen i lagom bredd och vinkel. Spraya på hela fogen, spraya fingret och sedan är det bara att dra av fogen med nageln och slänga överflödet eftersom - Dvs, smeta inte ut det som finns utan mer som att skrapa av till rätt form och bredd.
    Silikon fäster inte på den såpade ytan och inte heller på händerna.

Tejp fungerar men lämnar ofta en kant på fogen som inte är så snyggt.

Rakblad är nog bästa tipset för att få bort fogen och sedan använda någon kemikalie för att få bort de sista små resterna.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Har du provat? "Skall väl" låter bara som teoretiserande (omskrivning för önsketänkande).

Jag skulle nog hellre använda en annan, icke härdande, fogmassa.

12. C
    Medlem · Nivå 11
    Har aldrig hört talas om annat en mekanisk borttagning. När det är rensat och rengjort så använder du givetvis kakel fog om det är betong mot kakel

13. A
    Medlem · Nivå 8
    Fungerar utan problem med silikon mot betong.

Jag brukar använda tejp ibland, men för att få bort den kant som kan uppstå då tejpen dras bort får man dra en gång till med såpat finger efter borttagning av tejp. Men då är mängden silikon lagom och fogen blir inte för bred (om man inte klantar till det ordentligt).

14. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Kikat på Sika, Höganäs och Kilots datablad gällande sanitets silikon och det är ingen av dessa där det framgår att dom på något sätt skulle vara olämpliga att använda mot betong.
    Text tex från Sika SikaSil-C:
    - Utmärkt vidhäftning mot de flesta byggmaterial utan primer

Framgår tydligt att vissa av dem inte lämpar sig för marmor, samt någon är inte lämpad för natursten. Ingen produkt anger något om Betong.

Har en bekant som tillverkade betongskivor till sitt kök samt till sitt kontor - Där har silikon används för att täta fog mellan vägg/kakel och skiva utan problem.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kanske för att ingen tillverkare kunde föreställa sig, i sin vildaste fantasi, en sådan användning.
    Om du är så bra på att googla så vore det väl bättre att försöka hitta någon som rekommenderade användning tillsammans med betong med positivt resultat. Good luck!

Aningens off topic:
    Ingen avråder från att silikona mot senap heller, vad jag sett.
    Betyder det att det borde funka bra menar du?