Byggahus.se

För billigt?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hade nästan bestämt oss för att bygga ett stomrest prefabhus och göra resten själva. Men av en slump, strax innan avtalsskrivning, träffade vi en snickare som driver en egen firma med två anställda. Han erbjöd sig att bygga huset på 200 m2 för 1,5-1,6 mkr nyckelfärdigt inkl plattan. Då pratar vi hög standard med rostfria vitvaror, spotar i taket, centraldammsugare, frihängd kåpa, kakel och klinker badrumen, golvvärme både uppe och nere, oljade trägolv mm. Verkar det rimligt? I så fall blir det ju billigare än att slita och göra allt själva som vi tänkt från början.

Vad ska vi tänka på vid träff med honom? Vi fick ju bara priset löst muntligt, om några dagar ska vi sätta oss och gå igenom det riktigt. Tänker på isolering t.ex. det kanske är dåligt? Kan man låta en snickare och hans hantverkare göra plattan eller bör man låta en specialfirma göra den? Annat att tänka på? Tacksam för alla tips!

Kan tillägga att jag har varit inne i ett hus som de har byggt och det ser åtminstone väldigt bra ut.

2. G
    Medlem Nivå 6
    200 m2 för 1.5 till 1.6 mkr är 7500 kr/kvm. De flesta som bygger helt själv (iallafall här på forumet) ligger över den summan. Så det är ju bara att gratulera er till snickare (om det blir bra så kan du ju höra av dig med telenummer till honom :) ).

Det viktiga är nog att kontrollera med tidigare byggen som han gjort, kontrollera noga om det finns anmärkningar mot firman och om de har problem med ekonomin. En annan sak som du nog skall vara noga med är att INTE betala något i förväg. Utan du betalar fakturan efter det att arbete är gjort. Ta också ordentliga specifikationer från honom på material och byggmetoder så du kan rådfråga någon om det är något som du inte tycker verkar okej.

Bara för det är billigt betyder inte att det inte blir bra, han kan ha bra priser på sina inköp där han får marginaler plus att det blir billigare än om ni köpt samma varor själv. Dessutom så kanske han är väldigt effektiv och därmed lägger mindre antal timmar i huset än andra snickare som kanske tar mer raster och jobbar lite långsammare.

Man skall dock komma ihåg att om ett erbjudande är för bra så bör man syna det lite mer i sömmarna. Var skall ni bygga i land det kan ju också spela in.

Ja gsjälv tycker ju dock att det är ett rimligt pris för att bygga ett hus i den storleksordningen, eftersom jag inte kan förstå priserna på vissa saker inom byggbranschen, men det är ju bara jag...

- M

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar!

Vi ska bygga i småland. Ja, jag tror han köper material rätt billigt så det kan stämma. Bra tips att kolla om det finns anmärkningar. Betala i förtid är nog heller inget bra alternativ som du säger.

Fler tips?

4. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Ni kan ju be dem specificera kostnaderna på en lite mer detaljerad nivå. Alla typer av material, arbetstimmar, underentreprenörer, leverantörer, KA..... Då kanske det blir enklare att se om något verkar orimligt billig eller fattas.
    Ni borde också kunna be dem om konstruktionsritningar, eller beskrivning av konstruktionen, men det kanske ni redan har?

5. M
    Medlem Nivå 3
    Intressant! Jag och min sambo håller på att ta in offerter både från lösvirkesbyggare och husfirmor.

Av de snickare vi pratat med som bygger lösvirke känns endast två stycken seriösa när vi hört oss hör. Båda dessa snickare har efter att vi lämnt bilder på husmodell och planritning återkommit med en komplett kostnadsberäkning för vad huset kommer att kosta.

Har inte exakta siffror att tillgå just nu men som ett exempel: Säg att badrummsväggar i specifikationen kostar 750 Kr per kvm då ingår kakel till en kostnad av 250 Kr. Vill vi ha dyrare så ökar kvadratmeterkostnaden. Vill vi ha billigare drar snickaren av. Allt grundarbete och fix, fogmassa mm. är alltid samma kostnad s¨det kan mao inte påverkas i beräkningen. Så är allt specat i beräkningen av huset. det gör att du enkelt kan se både grundkostnader och kostnader för de ytskikt som du väljer.

Det känns väldigt tryggt att veta om kostanden på en så pass spcificerad nivå. Vi har naturligtvis tagit referenser och det visar sig också när man kollar runt att de två snickare vi har fastnat för har mycket gott rykte.

Vi har fått ett pris på 1 900 000 Kr för ett 1 1/2 plans hus med dubbla takkupor och ryggåstak på övervåningen byggt i lösvirke. Allt finns specificerat, från typ av låskolv i ytterdörren till förslag på gardrobsinredningar. I jämförelse med de husleverantörer vi har pratat med så uppskattar jag att vi för samma pengar får något sämbre kvalitet hos husleverantörer b.la. mindre isolering i väggarna. Jag skulle tippa att vi hamnar ca: 200 000 Kr upp för att få samma kvalitet av en husleverantör.

På samma sätt som läget är det viktigaste när man ska köpa tomt att bygga på, så är valet av hantverkare det viktigaste när man ska bygga upp huset! Jag är ganska övertygad om att det inte spelar någon roll om det är på totalentrepenad via husleverantör eller om det är lösvirke. Får du en klant som bygger kommer allt gå åt h..ete. Sedan kan du ha alla försäkringar i världen och all rätt på din sida. Du står ändå där med ett hus som kommer att ge dig kalla kårar från start.

Så mina främsta tips är att kolla upp vem som ska bygga huset vare sig det är myresjö eller "kalles buffel & båg firma" :). Är det lösvirkesbyggare så ska dom kunna speca kostnaden ner i minsta beståndsdel. (Det finns program att tillgå för att beräkna detta)

Lycka till! /M

6. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för era intressanta svar! Så de ska kunna specificera kostnaderna så noga? Ligger arbete som en separat post då, eller är det inbakat i marginalerna på materialet? Kan man ha totalentreprenad från en lösvirkesbyggare eller är det alltid delad entreprenad då?

Hur får man kalkyl egentligen? Jobbar de med fast pris för hela huset eller är det per timme? Varierar väl såklart men hur brukar det gå till?

Hade det inte varit för att vi känner folk som har byggt med dem så hade vi inte vågat. Funderar vidare och tar tacksamt emot fler råd!

7. M
    Medlem Nivå 3
    I de kostnadberäkningar jag har fått ligger arbetet med i beräkningarna. T.ex. som i mitt tidigare exempel med badrumsvägg. arbetstid och Grundarbete för att sätta kakel har alltid i princip samma kostnad så det enda som kan variera är vilken typ av ytskikt du väljer. (naturligtvis finns det undantag t.ex. om du väljer 1x1 cm mosaik av någon speciell typ. Då drar kanske timmarna iväg lite mer.

Men å andra sidan kan du klart och tydligt se dessa skillander i kalkylen också. Därmed kan du ifrågasätta och hitta alternativa lösningar.

För vår del gällde det främst typ av fasad. Vi vill ha stående, liggande, stående panel. Det tar betydligt fler timmar än att sätta en vanlig lockpanel. Det är dessutom mer plåtarbete med den typen av panel eftersom man ska ha dubbla midjor på huset. Baserat på kostnadsberäkningarna vi erhäll så kan vi ganska enkelt själva beräkna rimligheten i pris för material och arbetstid. Vi kan också på ett bra sätt jämföra mot husbyggarföretag som vi pratat med.

I vårt fall, om vi beslutar oss för att bygga, så är det lösvirkesbyggarens företag som kommer att ha ansvar för hela bygget. dvs. vi kommer att ha en motpart som ansvarar för allt. För vår del är det bekvämast och snickaren ansvarar själv för de övriga arbetarna på bygget, el, vvs mm. Min förhoppning är att detta i sin tur leder till bättre styrning av bygget och att snickarens firma använder sig av pålitliga underlevernatörer.