Jag har precis flyttat in till vårt nybyggda hus och kände att det finns en del kallras från våra stora fönster, dvs de fönster som går ända ner till golvet. Jag vet inte om kallraset är "normalt" eller inte men jag pratade med en av snickarna som byggt huset och fick veta att fönstren står i direktkontakt på plattan dvs ingen tätningen under fönstret alls förutom att de har fog runt hela fönstret.
Bör inte fönstren stå på distanser och drevas med plastdrev? Är det OK att montera fönstren som de gjort hos mig?
Kallraset är en naturlig, om än oönskad, effekt av att man sätter in stora fönster.
Kallraset kan reduceras med t.ex en värmeslinga i golvet alldeles innanför fönstret men har du valt stora glasytor så får du kallraset på köpet …
Man brukar ju alltid lägga nått mellan betong och trä om det är trä fönster för att undvika fukten att sugas upp men sen vill man ju ha tätt så nån typ av drev skulle jag använt.
Kallras kan nog upplevas med stora fönster men att inte dreva runt ett fönster eller dyl. är direkt fel. Är det dessutom träkarm finns risk för fuktproblem då den suger fukt från plattan.
Kallras kan nog upplevas med stora fönster men att inte dreva runt ett fönster eller dyl. är direkt fel. Är det dessutom träkarm finns risk för fuktproblem då den suger fukt från plattan.
Har aldrig varit med om att ett nybyggt hus inte är drevat/fogat runt fönster. I så fall blir det nedslag på slutbesiktning (oxh ingen seriös snickare lämnar det så.
Uppfattar det som att TS är relativt ny med hus och att det kan vara begreppsförvirring. Men om det inte är drevat/tätat ska det självklart åtgärdas.
Superb list för att täta med, dock värdelös då det gäller att motverka kallras. Runt partier i alla dess former så drevar man eller motsvarande. Tätning är bara en del i utförandet.
Har aldrig varit med om att ett nybyggt hus inte är drevat/fogat runt fönster. I så fall blir det nedslag på slutbesiktning (oxh ingen seriös snickare lämnar det så.
Uppfattar det som att TS är relativt ny med hus och att det kan vara begreppsförvirring. Men om det inte är drevat/tätat ska det självklart åtgärdas.
Hej,
För att förtydliga. Det är drevat och fogat runt fönstren men inget under fönstren som börjar från golvet. de står på plattan.
Man måste skilja på kallras och drag, drag uppstår då det finns läckor där kall luft kan blåsa in medan kallras är då stora kalla ytor kyler ner den angränsande luften som då rinner ner mot golvet. Kallras från ett stort glasparti är svårt att eliminera utan att ha någon slags uppvärmning eller fläktridå.
Man måste skilja på kallras och drag, drag uppstår då det finns läckor där kall luft kan blåsa in medan kallras är då stora kalla ytor kyler ner den angränsande luften som då rinner ner mot golvet. Kallras från ett stort glasparti är svårt att eliminera utan att ha någon slags uppvärmning eller fläktridå.
Hej! Huset är trycktestat och godkänt enligt boverkets krav på täthet för nybyggda hus så jag får antar att det inte drar in luft eller så drar det men i så fall lite. Jag har lite svårt att veta när det är kallras eller drag. Så om det finns drag så känner man luft blåsa in? Ska kolla efter om jag känner luft blåsa in.