Jag vet inte om hur jag ska kunna förklara på ett bra sätt men jag ger ett försök
Ett av metallhållaren från ett av de fönstrena sitter lös. Det är hållare (kok_fonster1_1.jpg) för kökets fönster.
Detta är inte heller första gången som det har hänt för denna hållare.
Skruven till denna hållare går inte att skruva hårt och istället så rullar det vidare utan motstånd.
Denna metallhållare håller vikten och balansen när man öppnar fönstret i lodrätt vinkel.(kok_fonster1_1.jpg)
Jag har undersökt denna metallhållare av de andra fönstrena och deras metallhållare hårt och stadigt.
Kökets fönster har en extrastöd vid sidan av hållare (kok_fonster1_4.jpg).
Vad är det som jag försöker komma fram till.
Om jag har detta fönster öppen i lodrätt vinkel (vardagsrum_fonster1_3.jpg) och en dag så lossnar hållaren och då finns det en chans att den kan falla ner på golvet. Konsekvenserna blir att det blir ett nytt fönster med glas och att hemförsäkringen kommer även in i bilden.
Jag vill gärna undvika att detta incident ska ske. Målet är att få denna metallhållare att vara stadigt och att den inte sitter lös.
Min fråga är:
Är det samma situation som man kan laga fönstrets hållare som att man har ett hål i ett betongvägg?
Genom att täppa till hållet med spackel och därefter borra in ett nytt hål för att kunna skruva in rätt skruv storlek. Denna skruv kan skruvas hårt så att den blir stabil.
Jag hoppas att du förstår min förklaring och jag rekommenderar att du tar en närmre titt på bilderna för att förstå ännu bättre.
Om du har frågor så är du välkommen att återkomma!
En gissning, även om jag har nästan likadana fönster själv - jag tror dessa beslag är skruvade i en stålbalk som löper inuti karmen. Skruva ut skruven och se hur det ser ut. Om gängan i karmen är slut är det nog inget annat att göra än att byta till en grövre skruv. Tyvärr skulle jag tro att det är M6, och M7 är svårt att hitta. M8 blir sannolikt för grovt.