Byggahus.se

Fönstret sprack, satte skruv i fönsterbåge - 10.000kr för att byta?

1. N
    Medlem · 168 inlägg

nevinator

Medlem
    Med mina erfarenheter av att bo i hyresrätt hade jag inte varit så tvärsäkert på det.

2. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 288 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Ja, det var kostnaden efter ROT och bytet skedde på min privata villa.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Skåne · 9 547 inlägg

etompau

Medlem

Tycker jag har läst om hyresgäster som får stå för hål i väggar pga taveluppsättning mm, så en sönderskruvad isolerfönsterkasset lär inte bara passera imho.

• Laddar…
  4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 833 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Du har satt skruven i glaset det är därför det spruckit. Gå via NorDan så får du pris på vad ett byte går på

5. E
    Medlem · Skåne · 9 547 inlägg

etompau

Medlem
    NorDan är väl bara tillverkare av fönster och dörrar. Tveksam om de själva utför några fönsterbyte.

6. Akerhage
    Medlem · 30 inlägg

Akerhage

Medlem
    Jag har mailat NorDan nu (men dem har säkert semester, drog iväg ett mail till någon säljare där).

Konstigt glaset går upp så långt på fönsterbågen?

Anledningen till att jag skruvade där var för att dem gjorde så i ex den här videon, dock förborrade jag inget nu.

https://butik.outline.se/montera-persienn-plisse-fonsterbage

Men märkligt det gick så bra i sovrummet där jag satte skruvarna mycket längre ner? Fast sprack i vardagsrummet? Går inte fönstret lika högt i alla bågar?

Redigerat 10 jul 2019 12:06
  7. Scouten
    Byggveteran · Lund · 766 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Med min erfarenhet som hyresvärd, så hade jag aldrig någonsin accepterat ren åverkan som slitage och jag har inte aldrig hört talas om någon som skulle göra det heller.

Att en lägenhet blir sliten vid lång hyresperiod är en sak, men trasiga fönster, trasiga dörrar med mera är inte inom ramen för vanligt underhåll.

8. Akerhage
    Medlem · 30 inlägg

Akerhage

Medlem
    Min hyresvärd kommer inte betala detta, det är redan klarlagt.

9. T
    Medlem · Blekinge · 7 225 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Och då vet ju hyresvärden om denna skada.
    Ta in fler offerter, och vem säger att det måste vara en treglasruta från NorDan? Kan väl vara vilken treglasruta som helst.

10. M
    Medlem · Norrbotten · 2 218 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Jag vill inte verka spydig men hur tänkte du när du satte gardinfästena i fönsterbågen på ett öppningsbart fönster?

• Laddar…
  11. Akerhage
    Medlem · 30 inlägg

Akerhage

Medlem
    Jag vet inte, jag tänkte inte alls. Jag suger på detta och borde väl anlitat ngn för att fixa det istället med facit i efterhand.
    Skyller på en lång dag på IKEA och Bauhaus utan mat och sen hem till en nyinflyttad lägenhet och skall greja. Så jag tänkte inte klart.

12. A
    Medlem · 1 288 inlägg
    Äh ibland händer det saker.
    Vill du komma billigt undan så plockar du ut kassetten och åker ner till en glasmästare som byter glaset i din kasset. Då tror jag du klarar dig med 1-2k

Vill du klara dig ännu billigare så köper du bara en glaskiva i samma storlek och byter själv

13. Akerhage
    Medlem · 30 inlägg

Akerhage

Medlem
    Jag tror inte att jag skall ge mig på detta själv när jag inte ens klarar av sätta upp en gardin :)

14. R
    Medlem · 1 700 inlägg

RoAd

Medlem
    @Alexn72

Det går förstås inte att byta en enskild glasskiva i ett energiglasfönster. Det är gasfyllt.

Jag är ingen expert på hyresrätt men det låter orimligt att hyresgästen kan välja att byta ut fönsterglas mot en annan modell. Möjligtvis om alla värden matchar.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · 1 288 inlägg
    Nja.... du menar att en glasmästare inte har en tub argon för detta förfarande?
    Det var väl dessutom 3 glas. Så inte helt självklart att det är gasfyllt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.