Byggahus.se
Hur räknar man på u-värde för ordrar med många fönster i? U-värde per fönster menar husägaren, u-värde för hela ordern menar företaget.

Du kan läsa artikeln här: Fönstren hade högre u-värde än utlovat

Intressant! Har själv reklamerat samma sak på vårat hus från Movehome. "Alla fönster och fönsterdörrar har u värde 1,0" står det i våran leveransdeklaration. Fick bara svar att det hade med måttet 1230x1480 att göra och jag orkade inte driva det vidare. Men detta lär ju vara likadant för alla som köpt från Movehome.

fick dom prisavdrag ?

Hej, fråga på temat: Hur kan man veta vilket U-värde det levererade fönstret har? Kan man uttolka detta ur den "kod" som står på remsan mellan rutorna? Har precis själv fått fönster monterade, ska vara ett visst U-värde enligt offert, men jag har ingen aning om det verkligen har det utlovade värdet.

• Gilla
Nageek och 2 till
  • Laddar…
U-värde på fönster varierar med konstruktion, material och geometri. Karm respektive båge har varsitt u-värde, och glaset ett annat. Därför kommer totala fönstrets u-värde att variera beroende på storlek, därför att karm/båge utgör varierande andel av fönstrets area.

Det är alltså orimligt att säga att varje fönster ska ha ett och samma u-värde, till exempel 0,9. Det skulle innebära att ett litet fönster måste ha en annan konstruktion och /eller andra material än ett större. En tillverkare kan säkert räkna ut u-värdet för varje storlek, men att gå bakvägen och konstruera om ett fönster för varje storlek så att det uppfyller ett visst u-värde är inte rimligt.

Därför har branschen kommit överens om att ange u-värde för ett typfönster av bestämd storlek. På så vis kan man jämföra fabrikat och modeller mot varandra.

Det måste vara så att säljaren i detta fallet missat att informera om detta, och det tycker ARN att dom ska betala en läropeng för.

Om ett u-värde står angivet i mellanlisten, gäller det med största säkerhet inte hela fönstret utan bara glaset. Och dessutom förmodligen en viss storlek av glas, kanske inte den aktuella.

Redigerat:
  • Gilla
Pistol och 1 till
  • Laddar…
Skitbra jobbat! Du gav mig hopp om att man faktiskt kan få rätt. Jag har mött på patrull många gånger men bara gått vidare i första steg. Önskar dig en riktigt bra dag och lycka till! / Nilla

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
U-värde på fönster varierar med konstruktion, material och geometri. Karm respektive båge har varsitt u-värde, och glaset ett annat. Därför kommer totala fönstrets u-värde att variera beroende på storlek, därför att karm/båge utgör varierande andel av fönstrets area.

Det är alltså orimligt att säga att varje fönster ska ha ett och samma u-värde, till exempel 0,9. Det skulle innebära att ett litet fönster måste ha en annan konstruktion och /eller andra material än ett större. En tillverkare kan säkert räkna ut u-värdet för varje storlek, men att gå bakvägen och konstruera om ett fönster för varje storlek så att det uppfyller ett visst u-värde är inte rimligt.

Därför har branschen kommit överens om att ange u-värde för ett typfönster av bestämd storlek. På så vis kan man jämföra fabrikat och modeller mot varandra.

Det måste vara så att säljaren i detta fallet missat att informera om detta, och det tycker ARN att dom ska betala en läropeng för.

Om ett u-värde står angivet i mellanlisten, gäller det med största säkerhet inte hela fönstret utan bara glaset. Och dessutom förmodligen en viss storlek av glas, kanske inte den aktuella.
Bra förklarat.
U-värdet som ev står angivet på distansen mellan glasen är glasets egna u-värde (Ug) och det mäts mitt på glaset. Glasets storlek spelar därför ingen roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.