Byggahus.se

Fönsterventiler i hus med självdrag?

1. J
    Medlem · 55 inlägg

johanlund77

Medlem
    I vintras flyttade jag in i ett 1960-talshus med självdrag. 2 plan. Huset har inga tilluftsventiler på plan 2 och jag vill gärna sätta in sådana i sovrummen på överplan. I första hand funderar jag på att sätta in fönsterventiler eftersom jag inte vill borra hål i fasaden. Jag vill sätta dem direkt ovanför fönstret i fönsterbågen (se bild) och alltså inte i karmen. Jag räknar med att byta fönster om några år.

När det gäller ventilationen i huset i övrigt installerade jag en llvp på bottenplan när jag flyttade in för att få ner elkostnaden. Llvp:n blåser rätt friskt både på vintern (värme) och sommaren (ac), vilket - gissar jag - innebär att det kan bli övertryck.

Funkar det att installera fönsterventiler i fönsterbågarna i sovrummen eller tar jag en onödig risk för fuktskador? Jag läste någonstans att man inte bör installera karmventiler på ovanvåningen i hus med självdrag, men jag tänker alltså inte installera ventiler i karmarna. Och fönstrena kommer som sagt att bytas ut om några år.

2. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Vad gäller LLVP:n så påverkar den inte ventilationen överhuvudtaget. Luften som innedelen blåser ut är bara luft som den själv tar in på ovansidan; ingen lufttransport sker mellan inne- och utedel.

• Laddar…
  3. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 622 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Din llvp cirkulerar bara luften som redan finns i rummet. Ändrar inget tryck.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.