558 läst · 2 svar
558 läst
2 svar
Fönsterventiler i äldre hus
Hej!
Jag har ett trähus från tjugotalet som jag av olika anledningar tänkt sätta fönsterventiler i.
Var sätter man dessa bäst? Skulle helst vilja göra så lite åverkan som möjligt i fönstren. Och hur går man tillväga för att montera ventilerna?
Jag har ett trähus från tjugotalet som jag av olika anledningar tänkt sätta fönsterventiler i.
Var sätter man dessa bäst? Skulle helst vilja göra så lite åverkan som möjligt i fönstren. Och hur går man tillväga för att montera ventilerna?
I undre eller övre delen i fösterbågen brukar ventilen sitta. Undre ger bättre luft där man sitter.
Markera på fönsterbågen genom att rita av formen på den oftast avlånga ventilen.
Borra ett antal hål i bågen. Ofta anges korrekt antal hål på förpackningen. ...
Montera ventilen med medföljande skruv.
Justera sedan öppningen i ventilen efter hur stort luftflöde du vill ha.
Snygg ventil för äldre hus finns här
https://www.sekelskifte.com/product/fonsterventil-spaltventil-nickel-38-cm
Markera på fönsterbågen genom att rita av formen på den oftast avlånga ventilen.
https://www.sekelskifte.com/product/fonsterventil-spaltventil-nickel-38-cm
Hej och tack för svar!H Håbbe01 skrev:I undre eller övre delen i fösterbågen brukar ventilen sitta. Undre ger bättre luft där man sitter.
[länk]
Jag tror att fönsterbågen är för smal, och detsamma gäller karmen. Jag tror mig ha sett att man ibland sätter ventilen under fönsterbrädan, bakom en radiator. Är det samma typ av ventil man använder i dessa fall?
Jag har haft ventilen du länkar till i ett tidigare boende, håller med om att den verkligen är snygg. Vet du någon ”ytterdel” till ventil som är lika ”värdig” som innerdelen?
Klicka här för att svara