Byggahus.se

Fönsterventil med asbest?

1. L
    Medlem · 11 inlägg

Lämmelen

Medlem
    Hej! Mitt lägenhetshus är byggt 1938. Jag har nyligen uppmärksammat denna skiva som sitter mellan fönsterbänk och ventil vid fönstrena. Ser det ut att vara asbest? Nojar nu rätt rejält för min och särskilt sonens del, eftersom det är tilluft.

2. GoC
    Medlem · 2 622 inlägg

GoC

Medlem
    Men oavsett vad det är för material i denna skiva. Hur skulle det i så fall kunna lossgöras och spridas runt i luften. För du är väl inte där och rapar loss lite av den flera gånger om dagen.
    Skulle väl farligt om det vore plutonium i den så den spred radioaktivitet. Men i övrigt lär den inte förorsaka något om den får fortsätta vara där den är i ytterligare dryga 80 år.

3. P
    Medlem · Östergötland · 274 inlägg

Pucco

Medlem
    Om du menar den bruna skivan så ser det ut som kork. Används nog som värmeisolering för att inte kyla ner fönsterbänken med inkommande luft.

• Laddar…
  4. L
    Medlem · 11 inlägg

Lämmelen

Medlem
    Nej, jag är inte där och rapar. Tänkte att om den isolerar ventilen så kanske luften är där och tär på den. Men är nojig av mig i allmänhet.

5. GoC
    Medlem · 2 622 inlägg

GoC

Medlem
    Men det ser mer ut som en skiva av kork.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · 11 inlägg

Lämmelen

Medlem
    Tack, ja det är den jag menar. Så kan det kanske vara. Det var en lättnad :)

7. GoC
    Medlem · 2 622 inlägg

GoC

Medlem
    Men även om det vore asbest i skivan så lör du få in mer asbestfibrer vi tilluftsventilen än om det skulle vara asbest.
    Det finns betydligt större faror att ödsla nojjan på än om det skulle råka finnas asbest i en konstruktionsdel i en lägenhet. Skulle tro att bara luften i en tätort är betydligt mer skadlig. Men mest skadlig är oron för allt som man tror eventuellt kan vara farligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.