Hej!

Jag bor i lägenhet i ett JM-hus från 2002, och fönstertätningslisterna behöver bytas ut.

Enligt uppgifter hos BRF har fönstren i huset levererats av Överums Fönsterfabrik, som verkar ha lagt ner 2011. De har enligt SR-artikeln tillverkat fönster under varumärket Elitfönster. Jag har då varit i kontakt med Elitfönsters kundservice, som tyvärr meddelat mig att listen i fråga inte tillverkas längre.

Går det att få tag på den här sorters lister någonstans? Jag har redan kollat med både Kuntze och Leif Arvidsson, som tyvärr inte verkar ha en sådan list. Det de erbjudit är att byta mot en självhäftande list av motsvarande dimension istället, men det vore ju trevligt att slippa det om det gick, och istället ha likadan som idag som är instucken i en skåra.

Se bilder nedan som visar balkongdörren i fråga, och även en bit av listen i fråga. Tack på förhand för alla tips!

• Stängning av fönstertätningslist bredvid måttband som visar längd i centimeter, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av grå fönstertätningslist med måttband; list placerad på mörk yta, listens längd är cirka 3,5 cm.
    Skapa konto
  • Närbild av hörnet på en balkongdörr som visar en tätninglist infälld i dörrens ram, utomhusmiljö med blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
Du får fota i profil för att vi ska kunna se vad det är för list.

Isakare Isakare skrev:
Du får fota i profil för att vi ska kunna se vad det är för list.
Hej! Menar du så här?

• En hand håller en svart gummilist med ett bilhjul i bakgrunden.
    Skapa konto
P pv2b skrev:
Hej! Menar du så här?
Aha, den var knepig.
Kollat alla ställen jag köper lister ifrån, men ingen har nån liknande.

Finns en liten möjlighet att en välsorterad glasmästare kan ha något som passar.
Eller något företag som sysslar med fönsterunderhåll.

ACME
Att limma dit nya lister är fort gjort och skåran syns ju inte när de är på plats

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.